Lång väntan på strulande iMac

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-04-25 09:57

Övertalade morsan att "switcha" och en iMac intel inköptes den 8/3 på MacLife, Canon Business Center i Halmstad.
Tangentbordet slutade fungera under första uppstarten.
Ett nytt tangentbord hjälpte inte.
Fel efter fel upptäcktes.
Datorn blev till slut DOA klassad (Dead On Arrival) av LAN Master i Stockholm.
Därefter skickades datorn tillbaka till Halmstad och därifrån har den skickats till Irland/Holland.
MacLife butiken har ingen aning om hur länge vi ska få vänta på att få en fungerande Mac.
Så jag tänkte höra med Apple om dom tycker att det är rimligt att man ska behöva ligga ute med nästan 14 000 kr i snart 2 månader utan att ha rätt att häva köpet och utan att få ut en enda sekunds felfritt datoranvändande.
Men på Apples kontakt sida kan jag inte hitta någon mejl adress eller (telefon nr) som har med garantiärenden att göra.
Är det någon som vet vart man ska vända sig?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-25 10:02

Tråkigt att du skulle råka ut för sånt. Det finns väl alltid måndagsexemplar men de borde ju bytas ut snabbt när man märker att det inte fungerar.

Jag tycker ändå att det är återförsäljarens sak att bråka med Apple. Du köpte en maskin från Canon Business Center och det var till dem du betalade de 14kkr. Om återförsäljaren inte kan skaka fram en ny maskin med liknande config, så ska ni väl ändå få en tillfällig dator under tiden så ni inte står helt datorlösa.

Stå på dig! Lycka till.

• Medlem
  • 2006-04-25 11:52

Har varit på http://www.apple.com/se/contact/ och det är inte helt enkelt att räkna ut vilket telefon nr man ska använda och totalt obegripligt om man föredrar att mejla, vilket jag gör.

Canon Business Center i Halmstad har inte erbjudigt något förutom en massa ursäkter, fina ord och avacerat försäljarsnack.

Telenumret står nästan längst ner och är: 0771 199 519.
Se till att ha serienumret till hands så ska de nog kunna få fram lite info om datorn och koppla dig till kundtjänst som har hand om garantiärenden.
Är det en DOA så ska det verkligen inte ta 2månader!

När du får en DOA så skall du få hämta ut en ny dator på en gång!

• Medlem
  • 2006-04-26 08:50

Här är ett utdrag från ett mejl som jag fick från MacLife butiken i Halmstad igår, där iMaccen köptes.

"Vi fungerar som återförsäljare till Apple, vilket innebär att vi är en mellanhand för att leverera deras produkter till kund.
Vi fungerar även som serviceverkstad där vi har hand om garantiärenden som lämnas in, vilket din maskin klassas som i högsta grad.
Det finns två typer av ärenden. Maskiner som har garanti kvar med ett specifikt fel felsöker vi för att därefter beställa nya delar av Apple och reparera maskinen. En procedur som tar ca 5 arbetsdagar.
Den andra typen vilket ditt felfall kategoriseras mot är då det gäller en ny modell med flertalet fel, vilket sätter oss i en situation där vi inte får/kan laga den utan reklamerar den som en DOA (Dead On Arrival).
Dessa procedurer har Apple som krav på oss för att vi skall få fungerar som deras återförsäljare och serviceverkstad.
I ditt fall så har du haft en stor otur och fått en maskin som verkligen inte fungerar tillfredställande. Tyvärr är det ibland så då nya modeller släpps och detta är naturligtvis Apple ytterst ansvariga för. Proceduren som din dator måste genomgå är att den ska testas av Apples egna verkstäder (Lan Master) för att där märkas som DOA. Därefter skickas den, via oss, till Apple som då de fått in maskinen och registrerat den ersätter oss som återförsäljare med en ny liknande modell. Först då vi ser att Apple skickat oss en ny maskin kan vi ersätta dig som kund med en ny liknande maskin.

Tänk dig samma sak med en bil, köper man en ny bil som inte fungerar så skulle den bytts ut och man skulle fått en ersättningsbil under tiden det tog. Nu kostar bilar iofs mycket mer, men jag tycker det är konstigt att det ska vara så här.

Oavsett om du har Apples extragaranti eller inte.

• Medlem
  • 2006-04-27 07:48

Att tangentbord och mus slutar fungera på en dator är väl ganska jämförbart med om ratten och växelspaken skulle lossna på en bil.
Då hade man nog fått ett fett skadestånd om man inte hade kört ihjäl sig förståss. ;=)

• Medlem
  • International user
  • 2006-04-27 10:12

Jag tycker att det låter som undanflykter och bullshit från Canon. Om de har sålt en vara och tagit betalt för den är det deras problem att bråka med Apple samt att fixa fram en ersättningsmaskin. Kan de inte göra detta så ska de kompensera dig! Stå på dig. Det är klart att du inte ska ligga ute med 14.000 i flera månader utan att få något för det.

Gå dit personligen också och kräv att få tala med någon ansvarig, det är lätt att avfärda folk via mail.

• Medlem
  • 2006-04-28 15:01

Det är nästan omöjligt att få Maclife butiken i Halmstad att svara på mejl överhuvudtaget.
Vad som gör det extra jobbigt är att jag har över 7 mil att köra för att ta mig dit.

• Medlem
  • 2006-04-29 18:40

Apple hade till slut beslutat att den trasiga iMaccen verkligen var trasig men behövde ytterligare en eller två veckor på sig för att fixa fram en ny och ingen som helst kompensation var det att räkna med.
Men nu kunde dock MacLife butiken lämna ut en ny till oss samt 512 mb extra i ram.
Och allt var frid och fröjd...
I exakt 2 minuter, sedan blev skärmen svart och iMaccen var stendöd.
Tack och lov så gick MacLife, Canon Business Center med på att lämna tillbaka våra pengar och därmed är den här tråkiga historien slut för vår del. Dom här kinesiska hopkoken(intel iMac) är helt enkelt för dåliga för att säljas!

Ursprungligen av Haze:

Dom här kinesiska hopkoken(intel iMac) är helt enkelt för dåliga för att säljas!

Tråkigt att höra att din iMac inte fungerade så bra men möjligheten finns att problemen berodde på dålig nätspänning. Bor din mor i hus eller lägenhet?

Ursprungligen av Simon Templar:

möjligheten finns att problemen berodde på dålig nätspänning

Tänkte just säga det, om du fått 2 maccar som blir stendöda efter att du kopplat in dem så låter det som att möjligtvis husets/lägenhetens elnät är orsaken. Jag skulle försökt mäta om allt är som det ska.

• Medlem
  • 2006-05-03 10:29

Det är inte något som helst fel på elnätet. Villa i centralort, uppmätt till 230 volt, stabilt. Den först iMaccen var där alla möjliga fel på bla tangentbord och mus (USB systemet?). Den andra macccen där dog skärmen efter 2 minuter. 2 månader har blivit för lång tid och vi har varit tvingade att lösa datorbehovet på annat vis. Min personliga erfarehet av elektronik ihopsatt i Kina (t ex Behringer) gör också att jag är tveksam till om iMaccen är en hållbar lösning.

Ursprungligen av Haze:

Det är inte något som helst fel på elnätet. Villa i centralort, uppmätt till 230 volt, stabilt. Den först iMaccen var där alla möjliga fel på bla tangentbord och mus (USB systemet?). Den andra macccen där dog skärmen efter 2 minuter. 2 månader har blivit för lång tid och vi har varit tvingade att lösa datorbehovet på annat vis. Min personliga erfarehet av elektronik ihopsatt i Kina (t ex Behringer) gör också att jag är tveksam till om iMaccen är en hållbar lösning.

Angående elnätet så kan det ju vara så att det ligger stabilt 99,9% av tiden, men har man otur att koppla in något på den sista promillen så kan saker gå snett, apropå USB använde ni någon hub?

Nästan all elektronik tillverkas & sätts ihop i Kina nuförtiden även apparater som det står made in Sweden, made in USA och made in Taiwan på. De flesta Kinafabriker håller mycket hög klass även Behringers....

Har du varit i kontakt med din lokala konsumentvägledare? Ring eller gå dit och berätta er historia. Vi hade problem med en tv som vi hade köpt på elgiganten och dom vägrade häva köpet och då ringde konsumentvägledaren upp och påpekade att elgiganten hade brytit på flera punkter i konsumenlagen. Efter det så gick det fort och lätt att få tillbaks pengarna.

• Medlem
  • 2006-05-04 11:01

Det blev som sagt ingen iMac till slut...
När den andra maskinen inte funkade så betalade Canon tillbaka pengarna utan diskussion.
Det kan inte vara lätt att sitta mitt emellan en arg kund och arroganta Apple!

Ajajaj vilket otur du måste ha haft för att lyckas få 2 stycken DOA-maskiner.

1
Bevaka tråden