Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smutsig reklam

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur många av er som klagar duschar nakna?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Hur många av er som klagar duschar nakna?

Duscha? Hemska tanke! :eek:

Nä, skämt åsido. Jag förstår inte vad det har att göra med debatten. Det är ju inte nakenheten som vi är emot (i alla fall inte jag), utan det att den är här.

Det var ett skämt. Vissa här, på båda sidor, tror jag behöver ta sig en kall dusch...

Just nu går det reklam för Lotto, ska vi verkligen uppmuntra potentiellt hazardspel här på 99mac? Alla vet ju att Lotto-kupongen bara är instegsmodellen till spelberoende..
Det är också en textsnutt om "vill du gå ner i vikt", ska 99mac verkligen påtvinga sådanna skönhetsideal som är omöjliga att uppnå? Påstår ni att jag är tjock!!?

uff ja, går att hitta mycket konstigt på interwebben, ta nu det mesta med en nypa salt där ute

  • Medlem
  • 2006-03-23 13:51
Ursprungligen av johan dansk:

Just nu går det reklam för Lotto, ska vi verkligen uppmuntra potentiellt hazardspel här på 99mac? Alla vet ju att Lotto-kupongen bara är instegsmodellen till spelberoende..
Det är också en textsnutt om "vill du gå ner i vikt", ska 99mac verkligen påtvinga sådanna skönhetsideal som är omöjliga att uppnå? Påstår ni att jag är tjock!!?

uff ja, går att hitta mycket konstigt på interwebben, ta nu det mesta med en nypa salt där ute

Bra inlägg

/hpe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-23 15:48
Ursprungligen av johan dansk:

Påstår ni att jag är tjock!!?)

jag är lite stor kanske

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det var ett skämt. Vissa här, på båda sidor, tror jag behöver ta sig en kall dusch...

Hehe, jo jag förstod det.

Senast redigerat 2006-03-23 15:37

Reklammakarna har verkligen lyckats. De har skapat en annons som väckt debatt, och gjort att långt många fler än de som verkligen sett annonsen nu känner till den.

Personligen är jag förvånad över att så många över huvud taget kollar på internetannonser, jag ser dem aldrig. Jag besöker webplastser för informationen de förmedlar, inte dess annonser.

Jag är 18 år för böfvelen! Jag ser hur mycket kläder en tjej har på sig på ca 500 meters avstånd.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2006-03-23 19:44

Det är inte första gången jag ser den här FHM annonsen, senaste tiden så har jag varit här relativt lite men fortfarande sett annonsen av och till, hur som helst det jag vill komma till är att som Björnström säger; Desto fler som klickar på annonsen desto längre håller den sig kvar/visas mer, är det då inte lite uppenbart att det finns en del som vart och klickat på annonsen?

Som i likhet med Kristofers inlägg, söker jag efter information så är det jag spanar efter, inte på sidorna efter banners och deras erbjudande. Tycker dom flesta internetanvändare borde också informationssöka på samma sätt idag?

Hur många gånger har man inte fått läsa att man vunnit 50 miljoner? Att man har virus? Att man är en av dom lyckliga vinnarna till greencard i usa? Nää man filtrerar bort sådant efter ett par års surfande.

FHM gör reklam av sig själva som en herr-tidning, inte porr. Jag tycker det är helt okej att annonsen finns här, jag tror inte nya besökare spanar in annonsen och tänker "FHM? Jaha, då var det här forumet kört". Klart att det här är ett forum dominerat av män, som många andra forum inom IT sektorn, det är så trenden är idag.

Inte för att göra ett påhopp mot dig Irrelogical men tbh, att säga att risken finns för att bli avstängd från skolans nätverk pga den här annonsen är ett ganska svagt argument, det är ju princip oundvikligt att undvika sådana här annonser, speciellt om man ska googla efter info?

I vote for Johan Dansk, bra talat.

Annars kan vi ju alltid måla om forumet i rosa nyanser och diskutera ebba von sydows senaste ute och inne lista! :|

Ursprungligen av Silpher:

Inte för att göra ett påhopp mot dig Irrelogical men tbh, att säga att risken finns för att bli avstängd från skolans nätverk pga den här annonsen är ett ganska svagt argument, det är ju princip oundvikligt att undvika sådana här annonser, speciellt om man ska googla efter info?

Nä, det var väl inte det starkaste argumentet direkt. :rolleyes:

Ursprungligen av Silpher:

Annars kan vi ju alltid måla om forumet i rosa nyanser och diskutera ebba von sydows senaste ute och inne lista! :|

:eek:
Tja, om jag drog saken till sin spets ovan så förmodar jag att du gör samma sak här...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-23 21:20

Det stora problemet är att reklamen riktar sig till oss som målgrupp, och det känns i mina ögon som en grov förolämpning att jag tydligen ingår i ett kollektiv som uppskattar den typen av tidningar!

Fruktansvärt tråkigt jag trodde mer om det här forumet...

Ursprungligen av pgjores:

Det stora problemet är att reklamen riktar sig till oss som målgrupp, och det känns i mina ögon som en grov förolämpning att jag tydligen ingår i ett kollektiv som uppskattar den typen av tidningar!

Fruktansvärt tråkigt jag trodde mer om det här forumet...

Kollektivet är nog teknikintresserade killar i 18-25-årsåldern, ungefär samma som målgruppen för FHM och liknande tidningar.

Adblockers och liknande är tyvärr förbjudet att diskutera här på forumet.

  • Medlem
  • 2006-03-23 21:57
Ursprungligen av pgjores:

Det stora problemet är att reklamen riktar sig till oss som målgrupp, och det känns i mina ögon som en grov förolämpning att jag tydligen ingår i ett kollektiv som uppskattar den typen av tidningar!

Fruktansvärt tråkigt jag trodde mer om det här forumet...

Tyvärr visar ju inläggen i denna tråd att du hade fel. Sunkreklam av det här slaget tar bort all känsla för stil och smak som jag trodde att 99mac ville förknippas med. Uppenbarligen inte för alla, men för rätt många, framförallt oss utanför gruppen "Hähä, lite vackra brudar är ju aldrig fel, inte för att jag och grabbarna sett nån på närmare håll än två meter, men vadå..."

Visst, ni som accepterar FHM-annonsen är säkert lyckligt gifta med 2 barn vardera, men det handlar inte om det. Det handlar om vilka signaler en ny besökare får.

Det handlar inte om att den går att ta bort. Det handlar inte om att man kan blunda. Det handlar inte om att den finansierar forumet. Det handlar ju om forumets själ. Tyvärr verkar annonsen matcha forumets själ rätt bra. Pinsamt nog.

Precis som Daniel skriver:

Min poäng: JAG anser att 99mac smutsar ned sig genom att ha annonser för tvivelaktiga tidningar. Den som försöker försvara tidningar som Slitz och FHM har helt uppenbarligen inte min syn på vad som är smutsigt och inte. Det respekterar jag, men är inte ens i närheten av att hålla med.(...)

Grundprincipen i mitt inlägg står fast. Det försämrar synen på detta eminenta forum.

Ursprungligen av Enar:

Sunkreklam av det här slaget tar bort all känsla för stil och smak som jag trodde att 99mac ville förknippas med.

Precis. Och för att spä på det hela så är det lätt att associera till The Piratebay med alla lättklädda och oklädda tjejer på annonserna där. Och sedan finns ju känslan av att forumet riktar sig till enbart killar, och i värsta fall killar som bara ser lättklädda tjejer på bild. Det känns irriterande att bli inmålad i en viss grupp bara för att man diskuterar på ett forum om datorer.

Det är en massa signaler som strider mot ett forum med klass som riktar sig till alla. Även till feministiska tjejer och killar, om de tittar in.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-24 08:56
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Precis. Och för att spä på det hela så är det lätt att associera till The Piratebay med alla lättklädda och oklädda tjejer på annonserna där. Och sedan finns ju känslan av att forumet riktar sig till enbart killar, och i värsta fall killar som bara ser lättklädda tjejer på bild. Det känns irriterande att bli inmålad i en viss grupp bara för att man diskuterar på ett forum om datorer.

Det är en massa signaler som strider mot ett forum med klass som riktar sig till alla. Även till feministiska tjejer och killar, om de tittar in.

Om du är så noga med moral, vad gör du då på the piratbay?
Ska du inte skriva till de som har sajten och klaga? Det passar ju inte på en så pass seriös sajt att man tvingas se halvnakna fruntimmer när man bara är ute efter att tanka hem piratkopierade programvaror, film och musik.
Jag har ändrat gränssnittet på 99mac så jag ser "porreklamen" och även klickat på den flera gånger.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-23 23:06

Det här var sannerligen det mest laddade på länge visst... Jag tycker också att det helt enkelt inte gagnar 99macs syfte. Imagen och varumärket förlorar värde. Målgruppen byts, eller cementeras.

Men ok, låt gå, ha kvar den då om det är så jäkla viktigt - men se då för fasiken till att även få in lite goa muskliga och suktande strippkillar för sakens skull.

Jag är feminist, om du menar den riktiga benämningen på feminist. Jag tror på lika rättigheter mellan könen.

MEN, detta har ingenting med feminism-debatten att göra för mig. Det har jag dock redan förklarat.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-24 09:01
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Jag är feminist, om du menar den riktiga benämningen på feminist. Jag tror på lika rättigheter mellan könen.

MEN, detta har ingenting med feminism-debatten att göra för mig. Det har jag dock redan förklarat.

Det finns ju inte så många tjejer här, men du kan ju fråga de som finns om de känner sig kränkta av denna reklambanner.

Ursprungligen av Konrad:

Det finns ju inte så många tjejer här, men du kan ju fråga de som finns om de känner sig kränkta av denna reklambanner.

Varför skulle bara tjejer känna sig kränkta?

Sedan undrar jag vad du har för bild av begreppet "moral"? Måste alla som fildelar ha en särskild moral i fråga om annonser med lättklädda kvinnor? Vad är sambandet? Det finns liksom inte en enda moral som täcker alla områden i livet.

Min poäng är just att man inte kan kräva så mycket av Pirate Bay. De befinner sig redan i en verksamhet som många anser tvivelaktig. Om man stör sig på annonserna där, så får man nog finna sig i det.

Ursprungligen av Konrad:

Det finns ju inte så många tjejer här, men du kan ju fråga de som finns om de känner sig kränkta av denna reklambanner.

I mina ögon så har det här inte att göra med huruvida man blir kränkt utav reklamen (Herregud, det finns säkert såna som blir kränkta utav den gråa färgen), utan hur reklamen bidrar till forumets image.

Kan vi inte låta den här diskussionen vila ett tag - vi har inte något avtal med FHM utan vår annonsleverantör har lagt in kampanjen utan att vi visste om det. Nu har jag meddelat att vi inte vill ha något med dom att göra och "inom 24 timmar" är den borta från våra pooler enligt det meddelande jag fått.

Håller med om att den ger fel bild av 99mac.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-24 12:34

Mer mac och mer tuttar säger jag! Nä men seriöst, reklamen styrs ju tydligen utav allas klick, om reklamen ligger ute så är det för att den genererar klick, vilket betyder att många på siten är intresserade. Det spelar ingen roll vilken reklam det är, alltid nån som blir "kränkt".

Vilket måste bestå av dålig självkänsla och en enorm osäkerhet hos de personerna...

Ursprungligen av Krokodilen:

Vilket måste bestå av dålig självkänsla och en enorm osäkerhet hos de personerna...

Hos de som klickar eller de som känner sig kränkta?

Vad jag har förstått så är det inte många som känner sig kränkta utav reklamen.

Jag tycker jag varit tydlig i mina 5 inlägg om detta. Det handlar om hur vi vill 99mac ska uppfattas. Jag tar ALDRIG en site på allvar som gör reklam för liknande saker.
Björnström o Company har redan sagt att dom håller med, och jag tänker inte tjafsa mer om det. Jag ville bara påpeka att det har inte med eventuella kränkningar att göra. En image-fråga helt enkelt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-26 09:30

Håller med Björnström och Daniel Eriksson. Jag reagerade (negativt?) när jag såg annonsen, det ger enligt mig ett oseriöst intryck Jag har inga problem med att se min flickvän i någon 'herrtidning' men tycker ändå inte att tidningarna är mycket att ha.

Jämför annonserna som (senast jag kollade) pryder aftonbladet.se respektive dn.se. Annonserna påverkar ju inte innehållet i texterna men de förstärker min uppfattning om tidningarnas kvalité.

Kan bara instämma i att annonsen inte ger en bra bild av forumet. Även om det finns många som tycker den är oförarglig (och säkert många som tycker den är läcker) så spelar det ingen roll om den samtidigt fungerar avskräckande för [en del] tjejer. Vi är måna om att få med fler tjejer som medlemmar här och då är sådana annonser inte speciellt lämpliga. Men nu har Björnström redan gjort klart att den ska bort och att det var en grej vi inte hade kontroll över, så det är inte mer med den saken.

(Sen tycker jag det är lite billigt att skrika nymoralism så fort nån försöker måna om att alla ska känna sig välkomna.)

Har fått svar nu (och problemet är borta)!

"Hej Martin,

Vi ber om ursäkt för detta. Ska genast ta bort dem.

Mvh, Joakim
TradeDoubler"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-04 13:52
Ursprungligen av Björnström:

Har fått svar nu (och problemet är borta)!"

Martin,

Problemet kvarstår!! :eek:

Bilden nedan visades nyss i en annons från Expressen/TV4...

- Torkel

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-04-04 14:37

Barnsligt....

Bevaka tråden