Förseningsavgift?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-28 14:52

Köpte en ny nätadapter till min gamla Powerbook G4 876 Mhz förra året. Innan jul så gick nätadapter sönder, vilket också blev bekräftad av ett AppleCenter. Så vi tog kontakt med AppleStore, och efter lite krångel gick de med att skicka en ny på garantin (den finns fortfarande kvar).

Så långt allting bra och vi tog emot (strax efter jul) den nya nätadapter med glädje. Nu var det vår tur att skicka den trasiga nätapdater till Apple. Så när vi var i kontakt med AppleStore lämnade vi ut kreditkortsnummer, ev. om det blev en försening, så skulle en avgift (500 kr) tas ut. Period vi hade på oss var två veckor, vilket vi också såg till att ordna.

Tro på min förvåning när jag ser att de ändå har dragit en förseningsavgift – det var i mitten av januari. Avgiften som stod registrerad var 670 kr. Vi är båda studerande och det innebar att vi inte hade pengar till att betala räkningarna. Som tur var, hade vi nära och kära som ställde upp för oss.

Som sagt, det blev att kontakta AppleStore (i början av februari) och fråga vad de sysslade med. Fick till svar att de såg att den trasiga nätadapter hade kommit in, dvs. i tid och att vi skulle få tillbaka pengarna. Notis! Det var en trevlig kvinna på AppleStore som jag fick tala med.

Nu sitter jag här väntande. Det har snart gått två veckor... och vi har fortfarande inte fått några pengar tillbaka av dem.

Så min frågor till er: Har ni haft liknade problem med AppleStore? Hur lång tid brukar det dröja innan man får tillbaka sina pengar?

Vill helst slippa kontakta dem igen. Då man oftast har oturen att hamna hos en support-nisse som är riktigt sur och oförskämd. Ja ja, tills slut så får man krypa till korset och ringa dem. Suck!

Senast redigerat 2006-02-28 15:12

När det gäller att få ut pengar från AppleStore räknas tiden ofta i månader snarare än veckor...

• Oregistrerad
  • 2006-02-28 19:44
Ursprungligen av Hagelin:

När det gäller att få ut pengar från AppleStore räknas tiden ofta i månader snarare än veckor...

Aha, jag får nog ställa in mig på att det kan ta en tid. Tråkigt!

Gissar att de vill få ut ränta på pengarna innan de ger tillbaka dem.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Du kan förbereda dig på minst en månads väntan.
För mig tog det 1 och en halv månad. Provade att ringa ett par gånger, men det var till ingen nytta.

Hua, ja man vill inte ha kontakt med dem i onödan.

Senast redigerat 2006-02-28 20:03

Du kan förbereda dig på minst en månads väntan.
För mig tog det 1 och en halv månad. Provade att ringa ett par gånger, men det var till ingen nytta.

• Oregistrerad
  • 2006-03-08 23:08

Har du fått dina pengar än?

Fruktansvärt illa skött av Apple...

• Oregistrerad
  • 2006-03-08 23:14
Ursprungligen av donper02:

Har du fått dina pengar än?

Fruktansvärt illa skött av Apple...

Suck! Nej, väntar fortfarande. Tråkigt nog!

Får köra på att det minst dröjer 1 och en halv månad.

• Oregistrerad
  • 2006-03-08 23:53

Jag tycker inte man skall nöja sig med det. Inte heller att de överhuvudtaget har oförskämdheten att dra pengar i förskott "ifall att" den returnerade varan inte inkommer inom 2 veckor.
Skulle Apple drömma om att betala dig som kund "ifall att" du fick vänta extra tid för att de inte kan leverea??? skulle inte tro det. Så länge alla kunder låter dem göra precis som de vill gör de naturligtvis det. Lägger allt risktagande på kund och vägrar att ta någon risk själv. Ring och skäll ut dem. Hota med konsumentombudsmannen eller Plusmagasinet eller vad som helst men säg ifrån. Det skulle jag göra.

• Medlem
  • 2006-03-09 10:29

Hej
Jag har varit i liknande situation och jag löste det mycket enkelt genom att kontakta kortföretaget/banken. De krediterade mig direkt och tog upp saken med företaget. Efterson debiteringen är felaktig kan man få hjälp med detta. På detta vis blir det en helt annat incitament för tex Apple Store att lösa sådana här ärenden snabbt eftersom de annars får i sin tur betala ersättning till banken/kortföretaget. Jag behövde sålunda inte bekymra mig mer med saken

• Oregistrerad
  • 2006-03-09 11:21
Ursprungligen av LucE:

Hej
Jag har varit i liknande situation och jag löste det mycket enkelt genom att kontakta kortföretaget/banken. De krediterade mig direkt och tog upp saken med företaget. Efterson debiteringen är felaktig kan man få hjälp med detta. På detta vis blir det en helt annat incitament för tex Apple Store att lösa sådana här ärenden snabbt eftersom de annars får i sin tur betala ersättning till banken/kortföretaget. Jag behövde sålunda inte bekymra mig mer med saken

Precis! Det är en av sakerna som man betalar kreditkortsföretagen för, faktiskt.

Dock kan det bli litet jobbigt om man har otur. Jag råkade ut för en dubbeldebitering på en restaurang. Eftersom det var en dyr middag så hade jag inte råd med det, utan fick en övertrasseringsavgift på kontot. Ringde och klagade till alla berörda. Under de följande veckorna växlade mitt saldo mellan att ligga på minus 2000 kr (när dubbeldebiteringen + övertrasseringsavgift var aktiva), till att ligga på plus knappt 6000 kr (när restaurangen, banken, och euroline samtidigt bestämt sig för att kreditera mig för att de gjort fel). I slutändan blev allt rätt, men det krävde aktiv bevakning från mig i flera veckor för att jag skulle känna mig trygg...

• Oregistrerad
  • 2006-03-10 11:59
Ursprungligen av LucE:

Hej

Attans, jag skulle ha vetat det tidigare. Visste inte att man kunde ta hjälp av banken eller för den delen kortföretaget. Bra, nu vet jag det, om det skulle hända i framtiden. Tar i trä för att det inte ska hända igen!

Fick tillbaka pengarna i onsdags, dvs. 2006-03-08 och pengarna drogs 2006-02-07. Så en månad fick jag vänta på mina pengar.

Ursprungligen av evillordvader:

Precis! Det är en av sakerna som man betalar kreditkortsföretagen för, faktiskt.

Dock kan det bli litet jobbigt om man har otur. Jag råkade ut för en dubbeldebitering på en restaurang. Eftersom det var en dyr middag så hade jag inte råd med det, utan fick en övertrasseringsavgift på kontot. Ringde och klagade till alla berörda. Under de följande veckorna växlade mitt saldo mellan att ligga på minus 2000 kr (när dubbeldebiteringen + övertrasseringsavgift var aktiva), till att ligga på plus knappt 6000 kr (när restaurangen, banken, och euroline samtidigt bestämt sig för att kreditera mig för att de gjort fel). I slutändan blev allt rätt, men det krävde aktiv bevakning från mig i flera veckor för att jag skulle känna mig trygg...

Det är verkligen grymt när vi som konsumenter/kund kommer i kläm. När företagen gör fel! Suck!

Jag personligen har ej haft problem med att få tillbaks pengar, det har gått ganska fort för min del. Däremot har jag haft dess värre desto mer problem med macarna.
Min goda vän Rickard har tyvärr har lämnat tillbaks ett tv – kort som inte ville fungera med hans powerbook. Det var ca 2 - 3 veckor sedan och än har inga pengar dykt upp än från Applestore.
Väntetiden är tydligen lång på att få tillbaks sina Pengar från Apple! Kan inte Apple vänta med att dra pengarna lika länge som när det betalar tillbaks till sina kunder? Eller är det för mycket begärt!

Jag beställde en Mac Mini som jag fick hem den 22:a februari eller liknande (dvs just innan intelversionen släpptes). När jag såg att intel-minin kom några dagar senare ringde jag och bad att få returnera min PPC-mini, och det var inga problem. Jag packade ihop den igen, och de kom och hämtade upp paketet vid dörren några dagar senare. Efter det tog det bara ca en vecka innan pengarna fanns på mitt konto igen.

Med andra ord gick det riktigt smidigt för mig iaf. Tråkigt att höra att du haft sådana problem

1
Bevaka tråden