Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intrång i Airport Express nätverk (dator)?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-02-18 14:06

Ibland flyttar sig muspekaren utan att jag rört den. Kan detta vara ett tecken på att någon är inne i datorn? Är ganska ny på Airport (express), drygt en månad. Har börjat bli orolig att någon kommer in.

Men att komma åt min internetförbindelse är väl inte samma sak som att komma in i datorn? Eller ger det ena det andra?

Jag har gått igenom lite trådar och förstått att jag ska dölja SSID, vilket jag inte gjort innan. Har däremot hela tiden haft WPA2 kryptering.

Har haft en yngre släkting med PC boende här ibland med tillgång till nätet. Kan det ha blottat något för andra? Han har ett D-link PC-card. Men jag har låst nätet till MAC-adresserna på datorerna och en liten handhållen grej han har som han spelar spel och kan surfa på.

Bor i lägenhet med åtminstone 15 hushåll inom räckvidden.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-18 14:13

Om det finns andra med trådlös uppkoppling i närheten så ser du det på menyraden under AP-symbolen.
Jag tycker du verkar onödigt nojig. Har du ett admin-lösenord så är det ingen som tar sig in i din burk, även om de kan använda din uppkoppling om du inte har lösenord på den, alltså.
Risken för att du är hackad är minimal, närmast obefintlig.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-02-18 14:25
Ursprungligen av Konrad:

Om det finns andra med trådlös uppkoppling i närheten så ser du det på menyraden under AP-symbolen.
Jag tycker du verkar onödigt nojig. Har du ett admin-lösenord så är det ingen som tar sig in i din burk, även om de kan använda din uppkoppling om du inte har lösenord på den, alltså.
Risken för att du är hackad är minimal, närmast obefintlig.

Helt rätt, jag ÄR nojig ,men åtminstone något mera lugnad nu. Datorn i sig är alltså betydligt säkrare än nätverket?!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-18 14:50
Ursprungligen av rana:

Ibland flyttar sig muspekaren utan att jag rört den. Kan detta vara ett tecken på att någon är inne i datorn? Är ganska ny på Airport (express), drygt en månad.

Vad har du för pekdon? Mus? Trackpad?

Rör sig pekaren på ett till synes "medvetet" sätt, eller är det mer att den hoppar runt litet?

Vad jag fikar efter med dessa frågor är mest att utröna om det kanske är ditt pekdon som spökar snarare än någon stygg hacker?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-02-18 20:46
Ursprungligen av evillordvader:

Vad har du för pekdon? Mus? Trackpad?

Rör sig pekaren på ett till synes "medvetet" sätt, eller är det mer att den hoppar runt litet?

Vad jag fikar efter med dessa frågor är mest att utröna om det kanske är ditt pekdon som spökar snarare än någon stygg hacker?

---

Styrplatta-iBook

I morse for den hastigt iväg till en länk på en internetsida när jag surfade, ett hopp på ca 10 cm, det var det som gjorde mig riktigt nervös. Tidigare har den ibland rört sig runt positionen en eller ett par centimeter då och då.

Jag har resten av dagen stängt av Airport och arbetat bortkopplad från internet. Det har visat sig att det måste vara riktigt som du säger, kanske tappar plattan kollen när fingrarna bara nuddar plattan ibland och gör ett krumsprång. Den gjorde nämligen det igen, så det var nog en tillfällighet att det såg så medvetet ut i morse.

För det första är det skillnad på intrång och intrång. Att någon använder ditt nätverk har inget alls att göra med om de kan använda din dator eller inte. För det andra så skulle ett intrång på inget sätt vad jag känner till påverka muspekaren.

Jag tror snarare att det är något annat som är problemet med pekaren.

I vilket fall kan du kolla att du har brandväggen aktiverad. Den startas genom Systeminställningar > Fildelning > Brandvägg.

Kommer du åt touchpaden när du skriver? Om man leker lite med med två fingrar på touchpaden så kan man få pekaren att flytta sig tvärs över hela skärmen (användbart om man lär sig hur det funkar).

Jag själv kom ofta åt touchpaden medans jag skrev i början. Under "Tangentbord & Mus" > "Styrplatta" så finns det en inställning för att stänga av touchpaden medans man skriver.

1
Bevaka tråden