Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

trådlöst med netgear istället för airport

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en trådlös linksys-router här hemma som fungerar väldigt smidigt med powerbooken och dess inbyggda airport. Men så har jag en stationär G4 utan något airportkort. Så till den trodde jag att jag skulle kunna ansluta en 'brygga'(?) nämligen en netgear me101. Bryggan ansluts alltså med ethernetkabel till G4:an men vad sen??
Jag hittar inget på routerns klientlista och jag kan bara inte fantisera ihop hur jag ska ställa in nätverksinställningarna i G4:an.

Finns här någon som bråkat framgångsrikt med sånt här?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-13 22:20

Jag har gjort samma sak, fast med d-links variant.
I den så konfigurerade man den via webläsaren precis som man konfiguerar en router.
Borde stå i manualen eller på netgears hemsida vilket ip nummer den har default.

Tillägg:
OS X ställs in som vanligt att den ska få ip via ethernet & DHCP.

hm... av någon anledning går det inte att logga in på netgear-mojängen men nu efter en reset så funkar den. Men jag kan inte fippla med några inställningar för den fan är helt autiskisk.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-14 08:53

Det verkar som att man konfigurerar den där via ett program som man installerar, finns bara för windows. Har du nån pc med windows du kan låna en stund för att konfigurera den?

läs mer här: ftp://downloads.netgear.com/files/me101_install_guide_v2.pdf

Ursäkta det dröjande svaret men jag blev osäker på om jag verkligne kollat allt jag kan. Men vare sig den pdf'en du länkade till eller den manualen som finns att ladda ner på netgears websida hjälper mig. Det går banne mig inte att logga in på dess webinterface. Jag hade dessa problem med en ME101:a som netgear-supporten gjorde ett RMA-ärende av. Nu har jag alltså fått hem en ny ME101:a och det är lika omöjligt att logga in på den. Jag har stängt av allt vad firewall heter, Little Snitch likaså. Det bara går inte. Vad tusan har jag missat??

Jag försökte logga in en hel dag på en netgear grunka en gång, men jag använde den användare och det lösenord som var angivet i den svenska bruksanvisningen. Men lösenordet var översatt från engelska i manualen, men givetvis inte i manicken... tror att jag hade litet blandade känslor.

mr

Problemet är att jag inte ens kommer till inloggningsrutan. Min netgearmojäng finns inte på angivet default ip-nummer ens efter reset. (192.168.0.200)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-28 21:55

Om man inte har nån peze brukar det gå bra att konfiga via terminalen i Macen.

Ursprungligen av Konrad:

Om man inte har nån peze brukar det gå bra att konfiga via terminalen i Macen.

intressant! Hur gör man då?

1
Bevaka tråden