Applestore lurar oss på ca 6000 kr.

Tråden skapades och har fått 106 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min vän köpte en powerbook via applestore tre veckor innan den nya macbook pro kom. Ångertiden är 14 dagar. Alltså köpte han den en vecka för tidigt för att få byta till en Macbook pro.

Samtidigt så sänker de priset på powerboken som han köpte till
18 365 Med studentrabatten istället för 21 695. det är en förlust på 3 330 kr. Och allt handlar om en sketen jävla vecka.
Men givetvis hade han ju valt att köpa en mac book pro istället om han vetat att den skulle komma ut. Och hans pengar 21 695 som han ena veckan la på en powerbook hade mycket väl räckt till en Macbook pro. hade han lagt till ca 2000 kr hade han fått den bästa av de två macbook pro.

Jag menar att det är förjävligt att Applestore inte kan se mellan fingrarna när det handlar om en vecka. Att de också sänker priset på den datorn han köpte innebär att man egentligen gör en mycket större förlust. Man kan då inte heller sälja sin splitternya dator utan att gå ner väsentligt mycket. Man måste först gå ner i pris det som applestore redan gjort, men också några tusen till. Förlusten man då gör om man känner att man verkligen vill ha en mac book pro är kankse minst 6000 kr om man skulle välja att sälja sin dator och ligga 3000 kr under applestores pris på vad en Powerbook kostar.

Jag själv köpte min för lite mer än ett halvår sedan och känner mig själv också lite besviken på att man kanske inte väntade. Men jag får ju ändå acceptera. Något som är svårare för min vän när det handlar om en vecka.

Är fler än jag av samma uppfattning ett detta är förjävligt.?

Se det från den ljusa sidan. PowerBooken är väl utvecklad under flera år. Den kommer troligen att fungera bättre i längden än första versionen av MacBook Pro.

Precis, en PowerBook G4 rev.D eller vad det nu är är nog mycket stabilare än en MacBook rev.A.
Däremot tycker jag att han ska fråga om han kan få de pengar han "förlorat" av Apple.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-21 13:59

Apple måste väl dra gränsen nånstans?

• Medlem
  • Ronneby
  • 2006-01-21 14:01

Kan han inte häva köpet? Vad säger konsumentlagarna?

Men så här det ju med alla stora företag, regler är regler och policys är policys. Om dom ska börja tumma på en kan dom börja tumma på fler och sen är det inte vecka längre, då kräver kunderna två veckor och så kan det hålla på om man inte säger nej. Jag håller med om att det tråkigt, men jag har väntat ett halvår med att köpa ny dator för jag visste att intel-macar skulle komma och innan jul sa de flesta rykten att det skulla komma en bärbar (iBook sas det, men blev MacBook).

Du har öppet köp i 30 dagar, häv köpet och köp en MacBook Pro.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Jo tjena. Distansköplagen är 14 dagar och öppet köp gäller oöppnad förpackning. Lura inte folk i onödan.

Ursprungligen av Rickard A:

Jo tjena. Distansköplagen är 14 dagar och öppet köp gäller oöppnad förpackning. Lura inte folk i onödan.

Lura? Jag utgår ifrån att den inte har levererats(med apples leveranstider), alltså är/var den oöppnad när MacBook Pro släpptes.

Säg sigsjälvt att man inte kan byta en vara som man har använt i 3 veckors tid.

Lura? Jag utgår ifrån att den inte har levererats(med apples leveranstider), alltså är/var den oöppnad när MacBook Pro släpptes.

Säg sig självt att man inte kan byta en vara som man har använt i 3 veckors tid.

Den enda möjlighet han har är distansköpslagen som gäller i 14 dagar från att han mottagit datorn. Och det lär vara mer än två veckor idag. Så hur man än vrider och vänder på det är det kört.

Den enda möjlighet han har är distansköpslagen som gäller i 14 dagar från att han mottagit datorn. Och det lär vara mer än två veckor idag. Så hur man än vrider och vänder på det är det kört.

Precis, två veckor är vad som gäller. http://www.fragorsvar.konsumentverket.se/publik/showQ.asp?id=114

Edit: Tolkade Rickards svar lite galet, så jag har ändrat mitt till att hålla med honom i stället för att säga emot. Min blunder finns att läsa i Rickards svar för den som är intresserad.

Senast redigerat 2006-01-21 16:12
Ursprungligen av ohennig:

Fortfarande bara två veckor. http://www.fragorsvar.konsumentverket.se/publik/showQ.asp?id=114
Kan vara en idé att kolla upp sådana saker innan man uttalar sig eftersom dylika påståenden lätt tenderar att bli till "sanning" om de sprids på nätet (sagt i all välmening och inte menat att hacka på dig personligen).

Va? Är inte två veckor 14 dagar nu för tiden?? Kollade just i iCal och det verkade då så där.

Givetvis började han använda datorn när han fick den. Va gör ni när ni får hem er Powerbook, man ställer den inte i garderoben.
Han har ringt och bett om pengar för den summan han gjort förlust på. Men de är benhårda.
Sen är det som vissa säger att man alla sitter inte och bevakar teknikutväcklingen vad gäller datorer som släpps. Men hela detta problemet hade vi sluppit om applestor inte varit så jäkla hemliga, så slipper man gå och spekulera om saker ska släppas eller inte.
De borde införa köpstopp precis innan en ny produkt ska släppas för att vara sjysta mot kunden.

Senast redigerat 2006-01-21 18:28
Ursprungligen av ronny_fritsche:

Han har ringt och bett om pengar för den summan han gjort förlust på. Men de är benhårda.

Men förstå att han inte gjort någon förlust!! Han köpte en produkt för det pris som var aktuellt vid det tillfället. Ett pris som uppenbarligen var ok just då. Att Apple sen sänker priserna några veckor senare kan väl inte göra att han gjorde förlust? Så otroligt ologiskt tänkt.

Han har ringt och bett om pengar för den summan han gjort förlust på.

Senario 1:
Kalle köper ett äpple för tio kronor och säljer det för 15 kronor. Då har han gjort en vinst på 5 kronor.

Senario 2:
Kalle köper ett äpple för tio kronor och säljer det för nio kronor. Då har han gjort en förlust på en krona.

Senario 3:
Kalle köper ett äpple för tio kronor och äter upp det. Han har varken gjort vinst eller förlust.

• Oregistrerad
  • 2006-01-21 21:49

Givetvis började han använda datorn när han fick den. Va gör ni när ni får hem er Powerbook, man ställer den inte i garderoben.
Sen är det som vissa säger att man alla sitter inte och bevakar teknikutväcklingen vad gäller datorer som släpps. Men hela detta problemet hade vi sluppit om applestor inte varit så jäkla hemliga, så slipper man gå och spekulera om saker ska släppas eller inte.
De borde införa köpstopp precis innan en ny produkt ska släppas för att vara sjysta mot kunden.

Om de skulle tala om en månad i förväg att på just den och den dagen kommer en viss dator att ersättas med en annan skulle deras försäljning störtdyka medan alla väntade på att den nya skulle skeppas. Då skulle de sänka sin vinst och det finns det inget företag som skulle vara villigt att göra.
Bensinbolagen skulle knappast tala om en vecka i förväg att de kommer att sänka bensinpriset med två kronor eftersom det skulle påverka försäljningen negativt då alla skulle vänta med att tanka.

• Medlem
  • Kristinestad Finland
  • 2006-01-22 13:37

De har ju gamla versioner osålda vilka de gärna vill bli av med innan det nya sortimentet kommer. Jag köpte väl medveten om keynoten den 10 januari 2006 PowerMac. Jag fick den 9 januari och dagen därpå berättades det på keynoten om den nya ILife'06. Jag fick inte den nya ILife'06 i efterskott. Den är så billig att det inte finns några uppgraderingar. Orsaken att jag köpte PowerMacen fast jag visste om detta Intel spektakel var att PowerMacen är så hiskeligt bra apparat.

Jag märkte bara att återförsäljaren blev glad över att jag beställde en PowerMac just innan Keynoten, och den kom hem till mig med ilfart.

Ursprungligen av ru4real?:

Jag undrar hur man resonerar om man köper en ny Mac 3 veckor innan Keynote... ru4real?

De nuvarande macarna, innan intel, är förbenat fina apparater. De är fortsättningsvis fina apparater fastän Intel kommer. Exakt likadant som med min kamera, den är lika fin kamera dagen efter, som dagen innan den nya modellen kom ut.

Är fler än jag av samma uppfattning ett detta är förjävligt.?

Jag tycker inte det är för jävligt. Livet är hårt och orättvist ibland. Finns en gräns på två veckor är det klart att två veckor gäller. Tycker det är fullständigt ok att inte sträcka den gränsen.

Jag menar, din kompis var en vecka för tidig men de som var en vecka och två dar för tidiga skulle de också få byta? De som var två veckor för tidiga- ska inte de få byta? Vart gränsen än sätts blir det orättvist för nån. Du måste ju själv inse att det hela är orimligt.

• Oregistrerad
  • 2006-01-22 09:28

Jag tycker inte det är för jävligt. Livet är hårt och orättvist ibland. Finns en gräns på två veckor är det klart att två veckor gäller. Tycker det är fullständigt ok att inte sträcka den gränsen.

Jag menar, din kompis var en vecka för tidig men de som var en vecka och två dar för tidiga skulle de också få byta? De som var två veckor för tidiga- ska inte de få byta? Vart gränsen än sätts blir det orättvist för nån. Du måste ju själv inse att det hela är orimligt.

Det var väl huvudet på spiken så att säga.

Jag tycker det är schysst att de erbjuder 2 veckors ångerrätt. Om de erbjöd 3 veckor så skulle det naturligtvis vara någon som köpte sin 4 veckor före som skulle gnälla, och så vidare...

Som pem_pem sa, Apple måste dra gränsen någonstans.

Men visst känns det surt. Köpte själv en PowerBook av senaste modell för ett litet tag sedan.

Gäller ångerrätten och öppet köp från när man köpte datorn, eller när den levererades?

Ursprungligen av Björn Leander:

Gäller ångerrätten och öppet köp från när man köpte datorn, eller när den levererades?

Från leverans. Med Apples leveranstider kan ju köpet göras månader innan leverans.

Men säg att han ska ringa Apple och fråga iaf. Ibland har jag hört att de kan vara schyssta och byta mot en ny dator.

Ursprungligen av apple4ever:

Men säg att han ska ringa Apple och fråga iaf. Ibland har jag hört att de kan vara schyssta och byta mot en ny dator.

Ja, absolut. Man kan inte förlora något på det.

Ursprungligen av apple4ever:

Fråga kan man ju men oddsen är minimala att han ska lyckas. Särskilt nu med en helt ny produkt. De flesta vill säkert byta och det är rätt lätt att inse att det är ohållbart. Apple är ett vinstdrivande företag och sysslar inte med välgörenhet.

Jag kan slå vad om min mac att det inte kommer lyckas.

• Oregistrerad
  • 2006-01-21 14:23

ring & fråga om de vill byta in min 2 år gamla ibook också. jag skulle va jättetacksam om jag kunde få en pro istället. en shuffle kan jag tänka mig skänka ifall bytet går igenom...

Klantigt att köpa datorn precis innan en keynote där det ryktas att komma en massa nyheter. Tycker nog att han i så fall kunde väntat ett par veckor.

• Oregistrerad
  • 2006-01-21 14:27
Ursprungligen av macgunde:

Klantigt att köpa datorn precis innan en keynote där det ryktas att komma en massa nyheter. Tycker nog att han i så fall kunde väntat ett par veckor.

nu är det ju kanske så att alla presumtiva kunder inte "nördar" framför datorn i veckor innan varje keynote?...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-21 15:38
Ursprungligen av DaPhox:

nu är det ju kanske så att alla presumtiva kunder inte "nördar" framför datorn i veckor innan varje keynote?...

Klart man måste dra gränsen någonstans. Om man nu inte är så "nördig" så kan man ju undra hur mycket men egentligen bryr sig om att ha det absolut senaste. Ja menar, bryr man sig så mycket i efterhand borde man väl lagt ned 5 min på och kolla upp om en uppdaterad dator är runt hörnet innan man slog till.

Ursprungligen av DaPhox:

Visst du har en poäng i detta :), men ifall man nu ska köpa en dator som privatperson eller någonting annat så kollar jag i alla fall upp lite om produkten även ifall jag inte kan så mycket och inte kollar alla sajter... Jag gör det i alla fall, men jag är ju inte gjord av pengar och gillar inte att betala för mycket.

jaja ämnet uttjöytat, men jag e avundsjuk på honom, skulle behöva en bättre burk själv

D

Bevaka tråden