Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gulaktig vit på iBook G4-skärm.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-05 00:54

Är det bara jag som upptäckt att den vitaste färg jag kan få utan att förvränga alla andra färger alltför mycket går mot gul?

Jag upptäckte det när jag köpte en ny extern skärm för några dagar sen. Den nya skärmen Samsung Syncmaster 940b har en vit som faktiskt ser vit ut, inte liknar nåt oblekt papper...

/oskar

  • Oregistrerad
  • 2006-01-05 01:07

Har du testat att kalibrera om skärmen (iBookens) eller ställa om till en annan färgprofil?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-05 01:27

Jag har testat kalibrera om den, både själv och med de färdiga profilerna... men tyvärr så hjälper det inte den "vita" färgen, den behåller sin gulaktiga färg även om allt annat får t ex blå ton av kalibreringen.

  • Medlem
  • Ronneby
  • 2006-02-01 15:48

hmm.. jag väckte precis min ibook g4 12" (senaste modellen) och tyckte det var nåt som inte stämde. Allt såg gult ut... Gick in och försökte kalibrera men det gav inget tillfredsställande resultat. Sökte sen här...

Har suttit vid en annan dator med "vanlig" skärm ett tag, så ögonen har kanske vant sig vid att vitt ska va vitt...

Är skärmen såhär kass?

edit: Finns det några negativa konsekvenser med att köra med hög ljusstyrka på skärmen/platta skärmar generellt? Upplever att det vita blir lite vitare med hög ljusstyrka...

Senast redigerat 2006-02-01 16:10
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-05 00:49

Min skärm har också denna gula ton. Tror de flesta ibooks lider av detta. Att skärmen blir ljusare vid högre ljusstyrka låter inte speciellt underligt. Då får du ett större ljusgenomsläpp av bakgrundsbelysningen, som faktiskt är vit.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-05 17:40

det är ju lagom kass när man jobbar med bilder...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-08 11:23
Ursprungligen av oskar:

det är ju lagom kass när man jobbar med bilder...

För att vara lite tråkig "man får vad man betalar för". Men jobbar du så mycket med bilder när du är ute och rör på dig? Annars får du väl hålla dig till en extern skärm.

  • Medlem
  • 2006-02-08 11:26

Men hörrni, apropå kalibrera färger. Jag fattar ju inte det ena reglaget i OS X inbyggdak kalibrerare när man kör med Expert-inställningar. Vad sjutton gör det vänstra reglaget och hur ska bilden ställas med hjälp av denna? Den högra fattar jag ju...få ungefär samma färg som bakgrunden.

Finns det även andra program som är bättre?

Hälsningar
/Fredrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-12 17:03

Högra reglaget använder du för att ställa in färgton på skärmen, vänstra är ljusstyrkor på olika nivåer.
Det högra använder man helt enkelt om skärmen råkar ha lite röd-ton eller gul-ton.
Som du själv säger är det ganska svårinställt dock.

Det vänstra reglaget är i regel ganska svårinställt på en laptop och då speciellt ibooken, eftersom det är väldigt stor skillnad om du lutar skärmen det minsta lilla.

Ställer du in alla inställningar i en följd kommer det enda vara totalt fel nästa gång du öppnar datorn, eftersom du har lite lite annan lutning.
Stora grövre fel kan man ju avhjälpa, men det tror jag inte ibooken har i ljusnivåerna direkt.

Har försökt kalibrera bort gultonen med det inbyggda verktyget ett flertal gånger, men det känns näst intill omöjligt.

  • Medlem
  • 2006-02-12 19:31

Skärmen är satt till 6500K eller, och det är det som orsakar gulheten? =/

/Fredrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-27 00:36

6500k anses mer som rödton, ökar du får du en blåaktig ton. Problemet är att den gula "missfärgningen" hänger i ändå.

1
Bevaka tråden