Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 har inte äkta iSight och fungerar dåligt

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-18 09:21

Till min dotters stora besvikelse kan man inte spela in video dagbok med iSight. Av någon anledning har Apple sett till att man inte kan spela in i iMovie. Eftersom iMovie inte kan använda den inbyggda iSight kan man förmodligen inte använda Mercury för att chatta via MSN protokollet med sina kompisar.

Svaret är: Köpt till en iSight (Jag trodde att vi hade betalt för en)
Ett annat svar är: Koppla in F/W kamera och sedan ser iMovie den inbyggda iSighten. (Det fungerar alltså men är bara inte implementerat i iMac G5 /iSight)

Min dotter är mycket ledsen och vill ha en sån där dator som kompisarna har. Problemet är stort och det känns som om vi skaffat ett par grova kängor åt henne när hon i själva verket behöver en klänning.

Det får väl bli en Win maskin till Jul och jag tror att Apple har skapat ytterligare en Windows användare.

(Jag är förbannad på Apple med - **** leksak!)

Det går att spela in med exempelvis QT och även med iMovie enligt denna tråd.
http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=1004710

  • Oregistrerad
  • 2005-11-18 10:44

Tack Ian! Jag har läst den där tråden och det var därifrån jag fick f/w tricket.

Det här är precis som i Win land. Jag har inte något emot att betala extra för Apples prylar men det är under förutsättning att det funkar. Jag har svårt att se varför vi konsumenter skall betala extra för att Apple inte har implementerat sin egen hårdvara ordentligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-18 10:57

Det är förmodigen för att den inbyggda kameran är kopplad via USB. Det kommer säkert lösningar på ditt problem om du bara väntar ett tag.

Om din dotter vill ha en PC ska du köpa en åt henne. Valet mac/pc bör man få göra själv. Jag ville själv ha macar när jag var ett par äpplen hög eftersom jag tyckte de var bättre. Eftersom jag själv gjort valet hade jag inga problem med att jag inte kunde "låna" spel och program av mina pc och amiga-kompisar, men hade jag blivit pådyvlad macen av min farsa så hade det nog kännts surt.

Tycker det verkar helsjukt !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-18 11:06

Mercury funkar fint från start, så det behöver du inte oroa dig för iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-18 11:10

Ta det lite lungt nu va. Låter med som du tar ut irritationen på att du omedvetet köpt fel dator på att du köpt fel dator. Om du förstår vad jag menar. Övertygad om att detta löser sig med en uppdatering av iMovie. Om det kommer i och med en liten uppdatering eller i och med iLife -06 vet jag däremot inte.

Haha, tycker att det är ganska lustigt med alla dessa (det är ett par) användare som blir besvikna på en detalj med sin Mac och "hotar" med att byta till Windows. Tror ni att det blir mindre irritationsmoment där?

Apple har dock en tendens att lägga in dumma begränsningar i sina maskiner ibland. Som att deras konsumentdatorers grafikkort klarar dubbla skärmar, men är begränsade med flit så man bara får spegling av skärmbilden, för att folk ska köpa dyrare varianter.
Så är nog inte fallet här eftersom man faktiskt kan spela in i Quicktime och det verkar vara en väldans fånig grej att begränsa med tanke på att iMacen är den enda datorn med inbyggd iSight.

Håller med om att det är idiotiskt att iMacens kamera inte funkar som en extern iSight. Apple är ju tyvärr inte perfekta.

Men det är bara att skicka en bugrapport (http://bugreport.apple.com) och hoppas att Apple fixar det snabbt.

...eller byta till Windows om man tycker att det verkar bättre

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-18 17:07

Vem säger att det är en medveten och permanent begränsning? Är övertygad om att det kommer att fungera snart.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-20 19:39

Det är ju bara ringa eller maila Apple så hjälper ju dem dig på ett kick!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-21 07:57

Alfa - tack. Det var från Apple jag fick det bekräftat att det inte fungerar så de är medvetna om det.

Eftersom jag kör 2x2 G5 själv skulle nog en Win burk komplettera bra för sådant som in Apple klarar av både för dottern och mig själv. Vore det inte smart av Apple att blockera extra försäljning av Windows genom att implementera olika kommunikations protokoll och OpenAl fullt ut?

Nu har 3je parts utvecklare gjort Teamspeak klient till Mac och Skype finns redan så det börjar närma sig.

Tack för hjälpen! Låt oss hoppas att det kommer att rättas till.

Bortsett från att iMacens iSight inte fungerar med iMovie, så måste jag framhålla att både datorn och kameran fungerar klockrent i mitt tycke. Läckrare och bättre hemdator går nog inte att få tag på.

1
Bevaka tråden