Snygg skärm som inte är alltför dyr

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-07 19:48

Hej
Får snart en ny PB 15". Känner att skärmen är lite liten när man sitter hemma så skulle vilja ha en skärm på minst 20" (helst widescreen). Ett problem jag har är att jag kräver mycket på designen men inte har alltför stor kassa att röra mig med. Så undrar om nån vet någon snygg skärm som är billigare än apple skärmarna?

• Medlem
  • 2005-11-07 20:32

Flyttar från "Bildskärmar och grafikkort".

Mod

Dells skärmar? de sägs vara bra trots priset.

• Oregistrerad
  • 2005-11-07 23:12

Dell är bra och har god kvalitet på sina skärmar.

Har köpt en Dell 2005FPW, efter mycket kollande och jämförande med Apples 20".
Enligt uppgifter ska det vara exakt samma panel inne i skärmen.
Jag har varit och kollat på flera Appleexemplar och inte varit nöjd med dem, pga färgskiftningar, ljusskiftningar och i vissa fall öven döda pixlar. Därför var jag lite orolig att jag skulle vara missnöjd med Dellskärmen när jag beställt den.

MEN den är faktiskt grym. Perfekt bild, Höj och sänkbar, Pivot (högkant) som jag iofs inte testat, ljusstark (lite för ljusstark!), och kanske framför allt: inte alls så ful som den ser ut på Dells produktbilder. Den är riktigt snygg, och jag föredrar faktiskt Dellens svarta ram mot min Apple Cinema 23" som har silverram. Det blir bättre inramning för mina ögon i alla fall.

Jag köpte även till högtalaren som man fäster undertill skärmen. Låter helt ok.

Nackdelar (jämfört med Apples skärm) : saknar FireWire-hub. Å andra sidan har den fler USB-hål än Apples skärm, vilket för mig passar bättre.

Andra saker på pluskontot: 4 bildingångar (!) mot Apples enda. Alltså: PiP-funktion / Split screen med anslutningsmöjligheterna D-Sub, DVI, S-Video och Composite.

Jag betalade 5017 kr inkl frakt och moms. Apples skärm kostar 7800 kr.

Och ja, alla ni som skriver meningslösa inlägg efter mig om saker som är helt subjektiva: Jag tycker den är snygg!

Senast redigerat 2005-11-08 07:35
  • Oregistrerad
  • 2005-11-08 00:41

samsung....sitter själv på en tft 17" både snygg och skarp
gav väll runt 4-5000 för den på macoteket....annars e apple egna 20" snygga

Dells skärmar kanske inte är rätt sak att föreslå när någon frågar efter en snygg skärm. Jag tycker som sebbe84 att Samsungs skärmar är rätt snygga, men jag vet inte om de gjort någon med wide screen. Även Sony gör snygga saker. Men det kanske är svårt att hitta en snygg 20" eller större som är märkbart billigare än Apples skärmar.

Jag har inte själv kollat på denna IRL men funderar starkt på att köpa:
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010083101
Eftersom jag inte gillar designen på Dell's motsvarande skärm och tvunget vill ha en widescreen, är detta ett alternativ.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2005-11-08 12:25
Ursprungligen av antelarsson:

Jag har inte själv kollat på denna IRL men funderar starkt på att köpa:
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010083101
Eftersom jag inte gillar designen på Dell's motsvarande skärm och tvunget vill ha en widescreen, är detta ett alternativ.

Till antelarsson

Jag har också tittat på denna skärm. Du kan väl skriva in några rader hur du tycker den är när du har använt den en tid.
Jag är väldigt nyfiken på vad du tycker om denna skärm

Fördelen med Philips skärmar är såvitt jag förstår att dom har 0 pixelfel garanti
Nackdelen är kanske att dom inte går att kalibrera på samma sätt som Apple, Eizo, och LaCie

mvh
refill

1
Bevaka tråden