Mac VS. PC ?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har ett problem..En vän till mig ska köpa en ny dator(laptop) och tycker att Macarna och för dyra och tänker köpa typ. Acer eller någon sådan skit (ursäkta alla Acer "fans") och han säger att man får mer för pengarna och prestandamässigt har han väl rätt:
Acer 17": 1,5 ghz 512 mb minne 60 gb hårddisk och bättre grafik minne osv 10 990 kr!!.
iBook 12" 1,33 ghz , ja ni förstår... har ni några tunga argument för Mac , jag har provat en del men jag har framhållit Mac OS och han gillar det men inte priset som sagt..Hur ska jag göra???

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-27 15:27

Alltså för att göra det enkelt...
Acer och kvalitet går inte ihop, efter att ha jobbat som pctekniker kan jag säga att kvaliteten på acers maskiner är inte befintlig. Efter 6-7månader början väldigt många utav acers datorer att klappa i skärmen. Och Acer har i stort sätt ingen support i sverige och går inte att kommunicera med via email.

Att jämföra en 17" och en 12" är ju inte direkt rättvist i prestanda.
Lycka till att hitta en 12" pc ny för det priset med de specsen som en iBook har.

Visst, den där PC'n har säkerligen bättre spelprestanda. Men den har ingen batteritid, den är tung, stor och klmupig. Och ser förjävligt ful ut.

Han borde tänka långsiktigt - dvs. den dagen kommer om 2-3 år då han ska sälja sin PC, den får han inte mycket för men hade han valt mac så hade han haft ett bättre läge och fått ut hyffsat med pengar. Snålheten bedrar ofta visheten. Alla som byter bil vet att man blir lite ledsen över att man har *förlorat* så mycke på 2 års ägande.

Min gissning att hans tänkta bärbara Acer är värd 2.500 kronor efter 2-3 års användande, en mac som kanske kostar 15.000 borde han kunna få 6-7.000 för ( kvallifiserade gissningar iof ). Att sedan MacOSX är bra mycket stabilare och säkrare är förvisso en historia i sig. OM han kan föreställa sig diverse strul och den tidsförlust som följer med så koommer detta att drabba ett PC-ägande mer än ett Mac-ägande.

Olle

Jo, det är nog ett sant fenomen..
Apple är ju oslagbara på datorbatterier.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-27 23:55
Ursprungligen av Olle@mac:

Han borde tänka långsiktigt - dvs. den dagen kommer om 2-3 år då han ska sälja sin PC, den får han inte mycket för men hade han valt mac så hade han haft ett bättre läge och fått ut hyffsat med pengar. Snålheten bedrar ofta visheten. Alla som byter bil vet att man blir lite ledsen över att man har *förlorat* så mycke på 2 års ägande.

Min gissning att hans tänkta bärbara Acer är värd 2.500 kronor efter 2-3 års användande, en mac som kanske kostar 15.000 borde han kunna få 6-7.000 för ( kvallifiserade gissningar iof ). Att sedan MacOSX är bra mycket stabilare och säkrare är förvisso en historia i sig. OM han kan föreställa sig diverse strul och den tidsförlust som följer med så koommer detta att drabba ett PC-ägande mer än ett Mac-ägande.

Olle

Ursäkta men det finns absolut inga fördelar i ditt argument, tvärtom. Om du har köpt en mac för 15 000kr och säljer den för 6000kr så förlorar du cirka 9000kr! Om du köper en Acer för 11 000 och säljer den för 2500kr så förlorar du 8500kr! Oavsett mac eller pc är det dessutom lättare att sälja en dator för 2500kr än för 6000kr. Dessutom är det lättare att sälja en begagnad Pc än mac eftersom det är fler som använder PC.

Ursprungligen av Flip:

Ursäkta men det finns absolut inga fördelar i ditt argument, tvärtom.

Dessutom är det lättare att sälja en begagnad Pc än mac eftersom det är fler som använder PC.

Inte alls säkert eftersom det finns betydligt fler PCs på begagnatmarknaden, gamla bärbara PC går knappt att ge bort, medan en fin snäckskals-iBook går att sälja för 3-4000.

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-28 07:29
Ursprungligen av Flip:

Ursäkta men det finns absolut inga fördelar i ditt argument, tvärtom. Om du har köpt en mac för 15 000kr och säljer den för 6000kr så förlorar du cirka 9000kr! Om du köper en Acer för 11 000 och säljer den för 2500kr så förlorar du 8500kr! Oavsett mac eller pc är det dessutom lättare att sälja en dator för 2500kr än för 6000kr. Dessutom är det lättare att sälja en begagnad Pc än mac eftersom det är fler som använder PC.

Jag har sålt ganska många begade Macar på Blocket och på MW, det har minsann inte tagit lång stund att få dem sålda. Och så värst mycket har jag inte förlorat heller.

Ursprungligen av Flip:

Jag var inne på ROI-värdet där macen tjänar tillbaka investeringen snabbare... de avbrott som han kommer få med en pc är fler än med en mac...

Ska man köpa en dator för att spela så ska man inte köpa en laptop, utan då köper man en stationär PC. Men om han ska ha en fin laptop så är valet relativt enkelt, köp en mac. Men om han bara bryr sig om priset och absolut ska ha en bärbar så köp en Acer eller nåt annat mer lågbudgetmärke på nån billig nätbutik (pricerunner.com).

Jag tycker inte att man ska bry sig om hur det går att spela med en bärbar för jag tycker att det är som att köpa en gammal bubbla och försöka trimma den till max. Den kommer aldrig att gå lika fort som en riktig racer-bil eftersom konstruktionen inte tillåter det.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-27 15:37

Enkelt! Bjud honom på mellanskillnaden!

Om det är viktigt för dig att han skaffar en mac så kan det väl vara värt en slant

Säg att du köper den av honom om han inte blir nöjd, helt riskfritt för dig med andra ord

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-27 16:16

Vill han ha det bästa?
Självklart vill han det.

Alltså, det bästa för spel är X-box eller Playstation.
Den bästa dator kommer från Apple.

Yes!!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-27 17:04
  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-27 17:16
Ursprungligen av peanjo:

Ja, efter det här är det väl bara att stänga tråden.

Yes!!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-28 01:22

Är betydligt enklare att sälja en begagnad Mac än en begagnad PC av den enkla anledningen att Macar inte är lika lätta att hitta. På 40 datorer går det ungefär 1 Mac på annons sidorna.
Otroligt mycket fler PC datorer än Macar som säljs och att hitta en chysst PC burk på annons sidorna är inga som helst problem...att hitta en Mac däremot är en annan femma.

Dessutom åldras Macar inte lika snabbt som PC datorer. Iaf gillar dom inte att åldras riktigt lika segt.
Går att få mycket mer för en Mac än en PC på begagnat marknaden.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-28 08:47
Ursprungligen av AxelTesch:

Hej!

Jag har ett problem..En vän till mig ska köpa en ny dator(laptop) och tycker att Macarna och för dyra och tänker köpa typ. Acer eller någon sådan skit (ursäkta alla Acer "fans") och han säger att man får mer för pengarna och prestandamässigt har han väl rätt.

Visst har han rätt, men vad är det han ska använda datorn till? Kommer han sitta och göra tunga beräkningar större delen av tiden, eller kommer han surfa, maila och sånt där annat som "vanligt" folk gör?

För att göra en liknelse: När han köper bil, är det absolut viktigaste då hur fort den går? Är inte komfort, känsla, rymlighet, osv viktigare?

Ursprungligen av tjogin:

Visst har han rätt, men vad är det han ska använda datorn till? Kommer han sitta och göra tunga beräkningar större delen av tiden, eller kommer han surfa, maila och sånt där annat som "vanligt" folk gör?

För att göra en liknelse: När han köper bil, är det absolut viktigaste då hur fort den går? Är inte komfort, känsla, rymlighet, osv viktigare?

han ska väl spela sina töntiga spela hade han tänkt (konstigt nog) och sen ska han nog arbeta med musik.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-28 19:56
Ursprungligen av AxelTesch:

han ska väl spela sina töntiga spela hade han tänkt (konstigt nog) och sen ska han nog arbeta med musik.

Om han ska spela så är det naturligtvis PC som gäller.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-10-28 20:01
Ursprungligen av tjogin:

Om han ska spela så är det naturligtvis PC som gäller.

Precis, Macen är ju ingen speldator direkt. Eller en Xbox eller PlayStation som komplement till laptopen...

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-28 20:14
Ursprungligen av akesson:

Precis, Macen är ju ingen speldator direkt. Eller en Xbox eller PlayStation som komplement till laptopen...

Ja, det är ju det absolut bästa (har chippad Xbox själv). Fast det beror ju på, om man vill lira samma spel som ens kompisar spelar, t.ex. nåt multiplayerspel, så finns det ju bara PC att välja mellan. Att då ens rekommendera Mac tyder på allvarlig sinnesförvirring, anser jag.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-10-28 20:17
Ursprungligen av tjogin:

Ja, det är ju det absolut bästa (har chippad Xbox själv). Fast det beror ju på, om man vill lira samma spel som ens kompisar spelar, t.ex. nåt multiplayerspel, så finns det ju bara PC att välja mellan.

Precis, min chippade Xbox är nog den bästa elektronikpryl jag köpt förutom min PowerBook 12". XBMC är faktiskt hur bra som helst.

Jo, Xbox är bra men där finns ju inte typ Wów 3 och dem andra spelen , spelar knappt ngt själv men mac är ju ingen speldator precis.

1
Bevaka tråden