Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad använder du? Firefox eller Safari?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 07:43

Precis som rubriken lyder, vad använder du? Ursäkta ifall det redan finns en tråd om detta, men eftersom det inte går att söka för tillfället så hoppas jag att det är okej.

//Victor

Eldräven, på alla OS jag använder.

hm.... har vi inte sett den här diskussionen i ett par andra upplagor väldigt nyligen? Eller är det jag som börjar bli lite till åren...

Använder safari, gillar funktionaliteten och integrateringen med oset. Möjligt att firefox är mer kompetent, men safari känns...

...lättare.

För ett år sen brann jag för Firefox, det fanns optimerade versioner för G4 mm som gjorde den ännu vassare. Lite trög uppstart men det var det enda. Sista halvåret måste jag dock säga att det har vänt. Firefox är seeg, fixar inte java så bra alla gånger och min iBook har fler kernel Panics bakom sig.

Så jag kör Safari mer och mer och skulle göra det helt och hållet om det var lättare att kopiera över alla bokmärken från Firefox. (Det var ju buslätt åt andra hållet)

Näe, tyvärr Firefox har hamnat på efterkälken!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-19 09:40

safari drar mycket mindre kraft än firefox.. drar jag igång firefox så brukar fläkten dra i gång efter en stund på min pb (om jag har lite annat smått å gott i gång) så oftast safari.. men jag har alltid firefox nära till hands, firefox är bättre för sidor som är optimerade för winblows...

vart tog alternativet "båda" vägen i undersökningen?

Ursprungligen av clabbe:

vart tog alternativet "båda" vägen i undersökningen?

Ja, jag saknar också det alternativet. Jag kör båda hela tiden. Allting är inte svart eller vitt...

För de som vill läsa mera om vad folk använder för webbläsare har det diskuterats nyligt i dessa trådar:

Safari tredje populäraste!
Webläsare önskas

(Jo, jag vet att det inte gick att söka just nu.)

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2005-10-19 10:54
Ursprungligen av Svante S:

Så jag kör Safari mer och mer och skulle göra det helt och hållet om det var lättare att kopiera över alla bokmärken från Firefox. (Det var ju buslätt åt andra hållet)

Är det väldigt viktigt för dig att skyffla bokmärken mellan webbläsare, så kan jag rekommendera Bookit
http://www.everydaysoftware.net/bookit/index.html

Kostar $12, men det kan det kanske vara värt.

/Bosse

Använder mig av båda, firefox mest hemma och safari på jobbet.

Måste dock säga att jag haft mer problem med firefox än safari, i och för sig har jag använt mig av firefox betydligt längre, därav kanske också MER problem?

Safari, med tillägget AcidSearch. Kunde inte överleva utan "Find as you type" när ja testat firefox ett tag...

Safari, men FF får komplettera någon gång ibland.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 13:58

Jag kör alltid Firefox, tycker bäst om Safari, men den saknar en AdBlock. Finns mer eller mindre bra annonsblockerare men ingen i klass med AdBlock till Firefox. Kör igång Safari ibland bara för att känna på integrationen och snabbheten, men lessnar snabbt när jag får trettio flashannonser, tretton banners och sex blinkande giffar i ansiktet på valfri sida. När man en gång surfat med Firefox/AdBlock vill man inte gå tillbaka till the dark ages.

Ursprungligen av Macvarg:

Jag kör alltid Firefox, tycker bäst om Safari, men den saknar en AdBlock. Finns mer eller mindre bra annonsblockerare men ingen i klass med AdBlock till Firefox.

Precis, jag kunde inte sagt det bättre själv. Ladda ner textfiltret Filterset.G från http://www.pierceive.com så har ni ett utmärkt skydd i AdBlock som dessutom uppdateras med jämna mellanrum. Finurligt!

För övrigt har jag inte testat PithHelmet till Safari men misstänker att det är ungefär lika bra och fyller ungefär samma funktioner som AdBlock. Är det någon som vet om man kan använda Filterset.G i PithHelmet?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 14:15

Jag har testat både PithHelmet och SafariBlock, ingen av dem klarar av att importera Filterset.G vilket gör dem värdelösa för mig. Förstår inte varför ingen ordnar en AdBlock-kopia till Safari, det är väl OpenSource? Vore underbart smidigt att klicka på en liten AdBlock-ikon och importera Filterset.G och sen slippa alla bekymmer. Och så en liten AdBlock-flik på Flash-prylar samt ett AdBlock-menyalternativ vid högerklick på bilder. Då hade jag slängt ut Firefox direkt.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 17:43

Sorry! Jag glömmde det alternativet. Sanningen är att jag också använder båda, så jag förstår inte hur jag kunnat glömma!

1
Bevaka tråden