Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adapter för att använda tv-out

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Är ny i Mac-världen och har precis köpt mig en iMac G5 20". Vad jag fattade för så skulle man få med en adapter för att kunna koppla datorn till tv:n, men det kanske inte är så?

MVH
Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 08:42

Nej, man måste köpa adaptern. Den kostar ett par hundringar har jag för mig.

Det kan man däremot kalla för snik. Samma grafikkort i pc-utförande har tv-out vilket faktiskt borde sitta som kontakt på baksidan. Kanske i form av s-vhs.

Det är samma sak som skärmdubbleringen. I stället för att se till att man kan koppla in en skärm och därmed få en riktigt bred desktop så har man tagit bort den funktionen, den går med lite fulhack att slå på igen men ändå.

Detta anges antingen vara värmeproblem - vilket är dyngsnack - eller strategi från apple för att sälja PM G5.
Givetvis överväger professionella videoredigerare en billig mac bara för att den kan driva två skärmar. Såå är det ju säkert. Jag är här en smula ironisk.

Min flickvän har köpt en Dell som saknar agp-port eftersom grafikkortet är integrerat.
Alltså omöjlig att uppgradera om man inte väljer pcibussen för grafik.
Det är inte en designad burk som Imacen utan en reguljär låda. Den typen av snik gör mig förbannad oavsett vad det är.

Jag fick - gratis- en radio på en finlandsfärja med hörlurar. Problemet är att hörlursladdarna är för korta, radion är i övrigt utmärkt. Här har en förhatlig ekonom varit i farten, "om vi kortar ner sladden med 6-7 cm finns det med en hörlur och vi sparar 1000 kr per 500 tillverkade enheter".
Men eftersom den är gratis kan man ju inte klaga, men bolaget som gör reklamen - vad sänder de ut för budskap?? Vi vill stärka vårt varumärke genom en radio du inte kan använda.

Men man går väl inte till Apple, endast i prispolitik knäckta av Johnsson-Johnsson, själva ikonen för överprissatta datorer?

Om grejjerna funkar och man får bra saker är de ok att ta betalt, jag har inga problem med det - men när man sitter så nära bedrägeri man kan komma utan att faktiskt lura någon är det fel.
Crippleware är precis så nära.

Man kunde ha slängt med den sladden, antingen hos Apple eller hos återförsäljaren.
Givetvis särskilt hos Apple.

Håller med dig till fullo!

Man borde ha fått med en sådan adapter, eller så borde dom m åtminstone ha installerat en sådan port.

Varför ha funktionen att spegla skärmen (nu när dom tagit bort funktionen att köra dubbla skärmar) när man ändå inte kan utnyttja den om man inte köper till en adapter... Lite synd!

För övrigt så är jag grymt nöjd med datorn

1
Bevaka tråden