Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta hårdvaran i minin?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-08 23:33

Visste inte riktigt vad jag skulle ha som rubrik..men iaf

Såhär ligger det till:

Jag har lite funderingar på att göra om min mini till en HTPC, det är ju inga problem iofs men..
nu är det såhär att jag hade tänkt att byta chassi, dvs sätta in minin i ett HTPC ATX chassi så
den passar in i resten av hifi gänget på hyllan (orginal minin hade nog passat in fint oxå iofs )

Det som jag funderar på är om man på nåt sätt kan flytta cd/dvd läsaren/brännaren och hårddisken eller måste dom sitta där dom sitter?
Går det på nåt vis men nån kabel eller nåt göra så jag kan ha moderkortet i den bakre delen av chassit
men cd/dvdn i främre delen, likaså hårddisken?

Finns det nån adapter som gör det möjligt att koppla in en 3.5" IDE hdd till en 2.5" anslutning?

Hoppas det är någon där ute som har en lösning eller tips och råd.

Senast redigerat 2005-10-08 23:45
  • Oregistrerad
  • 2005-10-09 08:51

Med en adapter borde det inte vara något problem att koppla in en vanlig 3.5" HD.

En sådan här: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=RAM-3
tillsammans med lämplig kabel (hane-hane) mellan 2.5" anslutningen i minin och adaptern borde vara en lösning. Eller är denna adapter åt fel håll (2.5" disk till en 3.5" anslutning)?

Här finns exemplel på modifieringar: http://www.appletalk.com.au/articles/index.php?article=4433

Senast redigerat 2005-10-09 09:05
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-09 15:56

Det borde inte vara några problem alls... Och DVDn borde du också kunna byta till en vanlig, se till att sätta dit ett vanlgit nätagg bara till hårddisk och cd.

Det finns en IDE-adapter som kan användas med mini för att koppla in standardhårddiskar och dito dvd.

Läs här hur man byggt in en mini i ett gammalt powermacchassi och kopplat den till 3,5 hd och dvd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-09 18:35

Det blev en hel del ledigt utrymme i PowerMac-chassit även efter att de monterat mini'n där i

  • Oregistrerad
  • 2005-10-09 19:00

Tack för alla svar, länkarna hjälpte mig mycket men en fundering kvarstår...
Hur ska jag få tag på en sån adapter, 3.5" -> 2.5" ... hittar bara 2.5" -> 3.5" adapters?

Han som dom skriver om på en av sidorna gör sina egna adaptrar och man kan tydligen beställa av honom men han bor ju låångt bort och det verkar bökigt.

Ingen som vet någonstans i sverige man kan köpa en sådan adapter?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-10 10:13

www.mini-itx.com har allt möjlig sånt

1
Bevaka tråden