Uppgradera G4, köpa extern skärm till Powerbook eller ny iMac?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-27 10:09

Min gamla Powermac G4/867 börjar kännas lite trång och just det gammal och det vore kul med en större skärm än 17". Funderade först på att uppgradera den med ny DVDm byta HD mm men räknade sedan ihop allt och det blev inte så billigt.

Har också en Powerbook G4/1,25 15" som man skulle kunna skaffa lite kringutrustning till.
Extern skärm, tangentbord, mus och extern hårddisk ( kanske en nätdisk på airportsatationen ).
Inte heller helt billigt.

Eller skall man strunta i G4/867 och låta barnen få leka med den och satsa på en iMac 20"?
Dyraste alternativet men då får man ju en snabbare och nyare dator.

Tar gärna emot synpunkter.

• Oregistrerad
  • 2005-10-02 13:29

Ingen som har "pimpat" sin G4 eller har extern skärm till sin Powerbook?

Ursprungligen av Moi:

Min gamla Powermac G4/867 börjar kännas lite trång och just det gammal och det vore kul med en större skärm än 17". Funderade först på att uppgradera den med ny DVDm byta HD mm men räknade sedan ihop allt och det blev inte så billigt.

Har också en Powerbook G4/1,25 15" som man skulle kunna skaffa lite kringutrustning till.
Extern skärm, tangentbord, mus och extern hårddisk ( kanske en nätdisk på airportsatationen ).
Inte heller helt billigt.

Eller skall man strunta i G4/867 och låta barnen få leka med den och satsa på en iMac 20"?
Dyraste alternativet men då får man ju en snabbare och nyare dator.

En 19" skärm snabbare HD mer minne och en DVDR behöver inte kosta så mycket, blir runt 5.000:- om du kollar runt. Men ska du ha en 20" skärm och eventuellt en processoruppgradering så blir det ju lite dyrare.

Hursomhelst så lär din powermac med en snabbare HD och mer minne kännas en hel del raskare.
iMac G5 är inte så mycket snabbare snarare så är många program bättre optimerade till G4 än G5.

• Oregistrerad
  • 2005-10-02 14:05

Det var ju en 20" jag hade tänkt mig. Jag har redan maxat minnet till 1,5 Gb. Jag tror att min gamla G4 inte klarar av större diskar än 128 Gb och då måste jag skaffa ett ATA-kort för att kunna få in en störrre HD. det kostar ju strax under 1 kkr.

Vill jag ha Apples 20" en 250 Gb HD, snabbare DVD-R så hamnar jag runt 10 kkr. (Dessutom måste jag nog ha ett nytt grafikkort med DVI för den skärmen. Fast då kan jag ju använda min Powerbook med extern skärm i stället )

Kanske powerbooken med extern skärm och en extern HD skulle kunna vara något?

Ursprungligen av Moi:

Det var ju en 20" jag hade tänkt mig. Jag har redan maxat minnet till 1,5 Gb. Jag tror att min gamla G4 inte klarar av större diskar än 128 Gb och då måste jag skaffa ett ATA-kort för att kunna få in en störrre HD. det kostar ju strax under 1 kkr.

Vill jag ha Apples 20" en 250 Gb HD, snabbare DVD-R så hamnar jag runt 10 kkr. (Dessutom måste jag nog ha ett nytt grafikkort med DVI för den skärmen. Fast då kan jag ju använda min Powerbook med extern skärm i stället )

Bästa kompromissen är nog att köpa en 250GB Firewiredisk för lite över 1000:- en DVDR 400:- och kanske en Philips eller LG skärm(Med VGA och DVI in) för runt 5.000:-

Då kan du använda skärmen och Firewiredisken till båda dina datorer.

P:S.
Din powermac kan väl iofs använda större diskar än 128GB men då måste disken vara partitionerad.

Senast redigerat 2005-10-02 16:06
  • Medlem
  • 2005-10-02 14:34

Jag har pimpat min Digital Audio till dual 1.8 Ghz. Den är klart snabbare än en iMac och det kostade typ 5000 plus moms om jag inte minns fel. Prestandamässigt faller den något under en Powermac G5 dual 1.8, och eftersom grafiken är gammal så funkar ju inte spel särskilt bra.

I mina ögon en dyr men bra uppdatering. Om du däremot funderar på att byta ut fler saker så är det mer tveksamt.

• Oregistrerad
  • 2005-10-02 15:39

Processoruppgradering har jag inte tänkt mig det verkar för dyrt. Då blir det nog till att köpa nytt i stället. Hade hoppats på Hemdator via arbetsgivaren men det fanns inget Mac-alternativ eftersom apple inte har avtal med Statskontoret. Men det är ju en annan historia...

Det sista alternativet verkar ju klart intressant.

Men kan man få en 20" för 5000:-? Eller skall man nöja sig med en 19"?

Processorkort kan du hitta rätt så billigt begagnat ibland på olika ställen.
Köpte ett begagnat 1.07GHz G4 kort för 1400:-, verkligen värt pengarna med tanke på prestanda höjningen som den gjorde från min 733MHz processor.
Om du kan hitta ett 1.33Ghz kort eller snabbare billigt så får du bra dator för pengarna oftast.

• Oregistrerad
  • 2005-10-02 16:06

Å HELIGA MOSES! Radera länken och bjud!

• Oregistrerad
  • 2005-10-02 16:51

Och genast steg priset med €50.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-02 19:21

Jag tycker att du ska tänka lite framåt och satsa pengarna på sånt som du kan använda den dagen du köper en ny dator. En Power Mac G5 är ett betydligt bättre köp än en iMac.

Först och främst bygg ut minnet till minst 768 MB. Tyvärr kan du inte återanvända PC133-minnen i den kommande G5:an, men är ändå helt nödvändigt.

Köp en bildskärm med DVI-anslutning. Det måste kanske inte vara Apples.

Ditt bildskärmskort borde ju ha DVI-anslutning eller ADC. En ADC till DVI-adapter kostar inte så mycket. Du kan även satsa på ett nytt grafikkort t ex ATI Radeon 9600 Pro som passar både till G4/G5 och PC.

En intern DVD-brännare kostar inte några stora pengar. Köp en NEC eller Pioneer. Alternativet är en extern brännare typ LaCie med FireWire. Den har du användning för även ihop med PowerBook:en.

En ny hårddisk kan du koppla in som slave på ATA 66-bussen. Jag kan rekomendera Seagate Barracuda 7200 rpm 120 GB. Tyst, snabb och säker.

Om du köper en ny processor så försök att få tag på en dualvariant. Det ger en helt annan fartkänsla, tycker jag.

Och byt gärna fläktarna i datorn till tystare varianter.

• Oregistrerad
  • 2005-10-02 20:31

ADC har jag. Har redan bytt "upp mig" till Geoforce MX4 och satt in en 120 Gb slave.

Så att uppgradera G4: bildskärm ca 5000:- , extern FW HD 2000:-, processoruppgradering ca 2500:- (eBay), ny DVD-R ca 500:- + ev nytt grafikkort ca 1500:- (eBay). Summa 10 000:- ( 11 500:- med ny grafik ).

Externa prylar till Powerbook: bildskärm ca 5000:- , extern FW HD 2000:-. Summa 7000:-

Ny iMac 20", i runda slängar 17 till 20 000:-

Rent ekonomiskt verkar det som att använda Powerbooken som centrum är det bästa alternativet.

Hur många gånger har jag inte bestämt mig....

• Oregistrerad
  • 2005-10-03 19:31

Det får bli en extern FW HD och en 20" skärm.

Såg att man kan få Apples 20" för ca 7200:- inkl frakt från Tyskland.

Jag tror att Powerbooken räcker bra vad gäller hastighet för mig ett tag till.

Tack för tipsen.

1
Bevaka tråden