Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla Cinema 20-tum till Ibook 1,2 Ghz

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej!

en fotograf jag hjälper endel bad mig posta en fråga här,

han var in i en butik idag för att han går i skärm-köptankar.

Han vill köpa sig en Apple Cinema 20-Tum

Han har ovannämnda dator och skulle då förstås koppla denna
skärm till sin ibook. Personalen i butiken hävdade bestämt att detta ej var
möjligt då grafikortet i ibook ej klarar detta, stämmer det?
Hur bör han lösa det hela? Uppgradera grafikkortet?

Vänligen, /Niklas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-22 16:28

Jag kör en iBook 1.2 med en DELL 20,1 wide i upplösningen 1680x1050. Det funkar klockrent!
Om Appleskärmen inte har analog signal är du körd, vad jag vet.. Jag kör med DSub eftersom iBooken inte har DVI...

Finns omvandlare från VGA till DVI, och andra vägen. Checka Macoteket eller dyl. efter Dr Bots omvandlare.

Plus att du måste hacka firmware i iBooken för att kunna köra något annat än spegling av den inbyggda skärmen, vilket naturligtvis gör att garantin slutar gälla.

Med andra ord, köp en PowerBook istället.

VGA till DVI finns men är inte gratis. Kan han ändra sig så är det bättre att skaffa en skärm med VGA-ingång. (Om han inte säljer iBooken och köper en PowerBook)

Och ja, man behöver hacka iBooken så det går att köra högre upplösning. Sök på Screen Spanning Doctor.

Ursprungligen av capojava:

Plus att du måste hacka firmware i iBooken för att kunna köra något annat än spegling av den inbyggda skärmen, vilket naturligtvis gör att garantin slutar gälla.

Är du säker på det? Jag har för mig att jag läst nån stans att eftersom att det inte rör sig om någon hårdvarumodifiering så gäller garantin ändå, och i den diskutionen har jag även för mig att folk snackade om att "om olyckan skulle vara framme" så skulle man kunna ta bort hacket på nått sätt innan man lämnade in datorn/försökte få ut nått på garantin...?

bara undrar, eftersom att jag går i köpartankar på en extern skärm till min ibook 1.2, men en förutsättning är att jag kan använda den till att utöka mitt skrivbord...

Ursprungligen av Martin Wijk:

Är du säker på det? Jag har för mig att jag läst nån stans att eftersom att det inte rör sig om någon hårdvarumodifiering så gäller garantin ändå, och i den diskutionen har jag även för mig att folk snackade om att "om olyckan skulle vara framme" så skulle man kunna ta bort hacket på nått sätt innan man lämnade in datorn/försökte få ut nått på garantin...?

bara undrar, eftersom att jag går i köpartankar på en extern skärm till min ibook 1.2, men en förutsättning är att jag kan använda den till att utöka mitt skrivbord...

Sök på Screen Spanning Doctor, tjöt tjöt!
iBook har spegling och 1024x768, utan hacket. :rolleyes:

1
Bevaka tråden