Ångestfyllt val - Mac Mini eller iMac?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-08-12 14:45

Jag och min sambo har beslutat oss för att köpa en mac. Till en början stod valet mellan en Mac mini 1,42 SD eller en 14" iBook 1,42. Min sambo ska använda datorn till att jobba med Photoshop och spela in demos i Garageband. Själv ska jag i stort sett bara surfa, använda word, excell och iTunes.

Efter en massa beslutsångest kom min sambo fram till att hon hellre ville ha en Mac Mini eftersom det skulle bli påfrestande att sitta framför en 14-tummare med Garageband och Photoshop. Till Mac Minin kommer vi att behöva köpa en ny skärm vilket kommer att bli en tft-skärm på 19” för 3500-4000kr. Slutnotan för en MacMini, tangentbord, mus och skärm skulle sluta på ca 12 000 kr, vilket kändes rimligt för oss.

Tanken var att göra beställningen nu på måndag. Idag, fredag, kommer jag på att det kanske inte skulle bli så mycket dyrare med en iMac G5 2GHz 17”. Vid en närmare titt visar det sig att en sådan skulle landa på ca 14 500kr. I och med att skärmen och datorn sitter ihop i iMacen blir den även dyrare på sikt. Vill man byta ut Mac Minin i framtiden har man i varje fall en skärm.

Föresten: alla exempel på datorer är med arbetsminne på 512MB (vilket jag hoppas räcker) samt med DVD-brännare (vilket är ett måste).

Jag har ingen aning om vad vi ska köpa. Jag skulle bli glad om ni kunde hjälpa oss att föra resonemanget i rätt riktning.

Två frågor på vägen:

Klarar en Mac Mini min sambos arbete med Photoshop och Garageband?

Är det skillnader i fläktljud mellan Mac Mini och iBook?

Observera att vi måste göra köpet nu i höst och kan inte vänta på kommande modeller under 2006.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-12 14:56

Prestandaskillnaden mellan en Mac mini och en iMac G5 är klart märkbar i de programmen din sambo änvänder. 512 Mb i RAM kanske fungerar att börja med, men kan kännas lite för lite i längden. I iMac G5 kan man lättare själv uppgradera RAM-minnet och behöver då inte byta ut något om man går från 512 till 1 eller 1,5 GB, det måste du dock göra i en Mac mini.

Jag skulle satsat på en iMac med 512 MB RAM från Apple Store (de har ockerpriser på RAM) och uppgraderat med mer senare om det känns nödvändigt. Om jag hade haft möjlighet hade jag slagit till på en 20" i stället för en 17" för den bättre skärmen och större skärmytan, men vem skulle ine det?

Lycka till med köpet!

• Oregistrerad
  • 2005-08-12 16:59

jag skulle lätt satsat på minin, ifall nåt pajjar framöver, vilket inte är ovanligt.

1
Bevaka tråden