Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Medlemsintäkter på 99mac

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-06 01:01

Hard Mac Cafe....Lunar...Whoa....Filmnånting....det finns hur mycket som helst ju!
Jag är inte en surfare, men jag vet att det finns en oändlighet av fora där man kan gå med utan att det behöver kosta något. Varför ska det kosta 300:- spänn här? För en avatar och en mailadress? Vad mer?

Detta inlägg gäller inte bara Avatarer, bara så ni vet innan ni börjar läsa

När det gäller Lunarstorm så är väl det ett av dom mest inkomstbringande webbsidorna i Sverige och tjänar väl sina pengar på annonser (vill inte veta vad det kostar att annonsera där) och... en hel del Pro och engångsbetaltjänster (tror jag, använder inte Lunarstorm, har aldrig gjort det) På Lunarstorm kan man dessutom betala via SMS (tror jag) vilket gör att fler personer betalar för någon av dessa tjänster (det är enkelt och relativt billigt), vad Lunarstorms server och brandbreddskostnader landar på varje månad eller kvartal har jag ingen aning om, men om jag inte missminner mig så ligger deras Servrerrack i samma serverhall som MantaRays (vilket inkluderar 99Mac) och är betydligt större

När det gäller Hard Mac Cafe så har dom 616st registerade medlemmar och 76133st inlägg, 99Mac har
15 199st medlemmar, 71 451st diskusstioner och 515 529st inlägg (notera att detta räknar med bla artikelrobotarna), vilket gör att man knappast kan jämföra dessa två.
Hard MaC Cafe använder dessutom gratis forumprogramvara (PHPbb) och 99Mac en kommersiell sådan.

När det gäller Filmsnack.se (kanske är något annat forum du menar) så har dom 2197st medlemmar och 61693 inlägg, går inte heller direkt att jämföra .

Whoa (www.whoa.nu) har enligt sin förstasida 30712st medlemmar och en del annonser (har ingen användare så jag når inte forumet)

www.fotosidan.nu använder samma programvara och har ungefära samma antal inlägg som 99Mac har idagsläget men har fler medlemmar (44000) och tjänar antagligen sina pengar i huvudsak på annonser.
[edit] Såg nu att även dom har förmånstjänster brons/silver/guld som dom antagligen tjänar en hel del på [/edit]

http://forum.busbra.se/ har 278 medlemmar vilket gör den värdelös att använda i denna debatt.

Jag tar ett eget exempel nämligen www.macworld.se
MacWorld Sverige drivs och ägs av IDG som är ett stort företag som ger ut ganska många IT-tidningar samt tjänar pengar genom annonsering och dylikt så dom är nog inte i samma ekonomiska sitts som 99Mac.

Ja det är billigt att driva ett forum... Jag kan enkelt köpa ett domännamn för vad är det nu kostar 50kr/år och sätta upp en Linux-server med PhpBB som kanske växer till ca 100-200 medlemmar till en relativ liten kostnad. Men det går absolut inte riktigt att jämföra med att driva ett forum med 15000 medlemmar... (sedan så driver ju MantaRay en del andra forum också, ex 99Musik)

Sedan så håller jag kanske med om att man kan förbättra innehållet i Plus/Pro paketen, men då jag inte har några förslag så...
Att donera pengar är det ju även några som erbjuder sig att göra, problemet där är att Martin är lite dålig på att ta emot gåvor om jag har fattat det rätt

Jag betalade själv för Pro-kontot endast eftersom jag ville stödja 99Mac, mailen och dom andra tjänsterna använder jag knappt (ibland slänger jag upp en hemsida där dock)

Detta är alltså vad jag gissar samt saker som läg läst på respektiver webbsida och saker som jag kommer ihåg eller tror mig komma ihåg.

Nej, nu ska jag gå och sova gott folk.

M.V.H Markus Bennermo

Senast redigerat 2005-08-07 13:13
  • Oregistrerad
  • 2005-08-06 02:22

Poängen är inte alls att vi inte har lust att betala för 99Mac. Poängen är att ta betalt för rätten till avatar är lite menlöst. Ingen vettig människa betalar för en avatar man inte har nytta av själv. Poängen med avatarer är inte att man själv ska kunna sitta och glo på den. Avatarer underlättar att identifiera olika medlemmar.

Ursprungligen av Kristjan:

Poängen är inte alls att vi inte har lust att betala för 99Mac. Poängen är att ta betalt för rätten till avatar är lite menlöst. Ingen vettig människa betalar för en avatar man inte har nytta av själv. Poängen med avatarer är inte att man själv ska kunna sitta och glo på den. Avatarer underlättar att identifiera olika medlemmar.

Men snälla söta rara någon!!!! Det är inte en avatar man betalar för när man tecknar plus-abbonemang! Som jag ser det är PLUS-abbonemanget en stödprenueration på 99mac. Vid flera tillfällen har diskussioner om möjligheten att bidra ekonomiskt till 99mac dykt upp och ibland resulterat i en insamling. Jag ser Plus-medlemskapet som ett enkelt sett för den som insett värdet med 99mac att bidra med en blygsam slant och på kuppen få en avatar som erkänsla från 99-teamet.

Björnligan skriver här att man för plus-medlemskapet får tillgång till Skandinaviens största kunskapsdatabas för Macanvändare. Det är väl sant men sanningen är väl ändå den att man har den tillgången som vanligt menig gratismedlem också. Så i mina ögon framstår plus-medlemsskapet som ett stödmedlemsskap.

Citat:

99mac Plus
I Oktober 2004 lanserade vi 99mac Plus - ett medlemskap som ger dig ännu mer 99mac. För 300kr per år får du tillgång till Skandinaviens största kunskapsdatabas för Macanvändare.

Priset motsvarar 20 minuter med en servicetekniker hos någon av landets återförsäljare. Värdet av att dygnet runt ha tillgång till våra tjänster och möjligheten att få hjälp med problem på några minuter även mitt i natten är för många ovärderligt.

Förutom tillgång till forumet får du även:

- Tillgång till Plusforumet med nyheter och bildreportage
- Tillgång till Galleriet
- Möjlighet att välja egen avatar 64x64 pixlar
- Profilbild 700x350 pixlar
- Kan välja mellan flera olika utseenden (skins) av 99mac
- Obegränsat antal Privata meddelanden
- 25MB till privat bilder i Galleriet

99mac Plus kostar 300kr per år men pga vår betalningspartner PayPal är beloppet konverterat till 40 dollar. Betalning sker med kontokort och ditt konto uppdateras automatiskt efter betalningen så att du kan komma igång direkt. Du kan även välja ett tremånaders prova-på abonnemang för 120kr.

Jag blir lite fundersam när en del talar om "rätt till avatar". Finns det några globala rättigheter som gäller över allt på internet? I sådana fall har jag missat det helt.

Och varför är då inte folk lika snabba med att tala om skyldigheter?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-06 11:19

--->Markus Bennermo
Vad har antalet medlemmar med kostnaden att göra? Det kan väl för tusan bövlar inte kosta mer ju fler man är heller! Vad jag kan se, så ligger det en hel del reklam här med.....
Sedan har jag hört att man ändå inte får tillgång till tjänsterna, trots att man betalat. I alla fall inte som utlovas, att kontot uppdateras automatisk efter betalning.

Ursprungligen av Picasso:

--->Markus Bennermo
Vad har antalet medlemmar med kostnaden att göra? Det kan väl för tusan bövlar inte kosta mer ju fler man är heller! Vad jag kan se, så ligger det en hel del reklam här med.....
Sedan har jag hört att man ändå inte får tillgång till tjänsterna, trots att man betalat. I alla fall inte som utlovas, att kontot uppdateras automatisk efter betalning.

Tänk efter lite. Ju fler medlemmar, ju mer bandbredd krävs. Ju fler medlemmar, desto fetare servrar krävs.

Ursprungligen av Picasso:

--->Markus Bennermo
Vad har antalet medlemmar med kostnaden att göra? Det kan väl för tusan bövlar inte kosta mer ju fler man är heller! Vad jag kan se, så ligger det en hel del reklam här med.....

Det är inte gratis med trafik och bandbredd. Har man väldigt många medlemmar räcker det med ganska måttligt postande från samtliga för att det ska krävas mycket bandbredd. Dessutom måste man uppgradera maskinparken när trafiken ökar. Detta har väl ändå förklarats tålmodigt och tydligt så sent som i den här tråden.

Ursprungligen av Picasso:

Sedan har jag hört att man ändå inte får tillgång till tjänsterna, trots att man betalat. I alla fall inte som utlovas, att kontot uppdateras automatisk efter betalning.

Jag tillhör själv dom som har haft anledning att gnissla över att kommunikationen varit lite väl gles från forumledningen i tider av kontoproblem. Därför har jag inte längre något PRO-konto. Nu har jag dock snart tjurat färdigt och ser väl till å sparka igång ett PLUS-konto igen

Ursprungligen av Picasso:

--->Markus Bennermo
Vad har antalet medlemmar med kostnaden att göra? Det kan väl för tusan bövlar inte kosta mer ju fler man är heller! Vad jag kan se, så ligger det en hel del reklam här med.....
Sedan har jag hört att man ändå inte får tillgång till tjänsterna, trots att man betalat. I alla fall inte som utlovas, att kontot uppdateras automatisk efter betalning.

Du har uppenbarligen inte någon som helst koll på vad som krävs för att driva stora internetsajter, och därför kanske du skulle försöka lyssna mer och lära dig? Lunarstorm drar in 50 miljoner om året på sina betaltjänster och reklam på hemsidan - dom är överlägset störst på olika former av sms-betalningar från sina medlemmar (byt avatar - betala 20kr via SMS osv).

Om du uppgraderar till Plus via http://www.99mac.se/forum/subscriptions.php? kommer ditt konto uppdateras automatiskt utan någon som helst manuell hantering av oss.

Jag undrar mest vad du är ute efter - att vi cashar in enorma summor pengar och att vi utnyttjar dig? Att vi försöker lura alla att det kostar pengar att köpa in servrar och betala för servertrafik? Du försöker ju tydligt få oss att framstå som "the bad guys" - varför är det så?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-06 13:09
Ursprungligen av Picasso:

Vad jag kan se, så ligger det en hel del reklam här med.....

Det är knappt någon sajt som kan överleva endast på reklam. Så ser verkligheten ut.

Skulle vilka lägga till en grej:

- I en "normal" värld skulle Apple-återförsäljare kasta sig över 99mac och tänka: "Här finns ju uppenbarligen 15.000 registrerade medlemmar och antagligen är det rätt många fler som tittar in då och då. Hmm, vi kanske skulle försöka få dom att handla av oss?"

Min vän Edin på Sweclockers har tiofalt högre annonsintäkter genom att PC-handlarna krigar om affärerna. I Macvärlden är kriget främst AppleStore vs återförsäljarna, lite sjukt eller hur?

Egentligen är det väl inte relevant "hur andra gör" i det här fallet - så länge vi får in dom pengar vi behöver. Att Flashback kan trolla med knäna gör inte att 99mac har det lika bra.

Läste nyligen att Fotosidan drar in 1 miljon kronor om året på medlemsintäkter (guld/silver/brons) så snacket om att allt var gratis är ju bara BS.

Jag skulle gärna se ett större team bakom 99mac - hade varit jättekul med ett snabbt och ambitiöst team som skapar europas bästa macsajt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-06 19:46
Ursprungligen av Björnström:

Egentligen är det väl inte relevant "hur andra gör" i det här fallet - så länge vi får in dom pengar vi behöver. Att Flashback kan trolla med knäna gör inte att 99mac har det lika bra.

Läste nyligen att Fotosidan drar in 1 miljon kronor om året på medlemsintäkter (guld/silver/brons) så snacket om att allt var gratis är ju bara BS.

Någonstans kanske det borde ringa en klocka som säger att det gänget bakom 99mac inte är i en alldeles unik sitiation, utan att det finns andra som med bättre strategier och ideer (jag räknar inte "försämra forumet för alla" som en bra ide) lyckats ganska bra?

Ursprungligen av tjogin:

Någonstans kanske det borde ringa en klocka som säger att det gänget bakom 99mac inte är i en alldeles unik sitiation, utan att det finns andra som med bättre strategier och ideer (jag räknar inte "försämra forumet för alla" som en bra ide) lyckats ganska bra?

Jag hör dig - ska ta med dina åsikter vid planeringen av nästa uppdatering.

Rätt strategi eller ej - det är väldigt svårt att hitta rätt mix för att få intäkter men ändå bibehålla vår kärnfunktion som gratis kunskapsbank skapad av medlemmarna. Många föreslår "sälj t-shirts", "starta ett 071-nummer dit man kan ringa och få support" och andra tankar som faktiskt inte är dumma men dom tar tid - och det har vi inte i balansen mellan fritid/jobb/99mac.

Anar jag att du har några tips som du inte nämnt ännu?

Vad skulle DU betala för - du hänger ju här rätt mycket ändå.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-07 12:28
Ursprungligen av Björnström:

Anar jag att du har några tips som du inte nämnt ännu?

Gör det möjligt att ta betalt via SMS. Ha riktigt billiga tidsbegränsade tjänster (t.ex. 20-40 kr), jag tror folk är mycket mer benägna att slita fram mobilen och betala när det är en sådan liten summa. För den summan får man naturligtvis inte motsvarande plus/pro, där gäller det att komma på andra betaltjänster. Poängen är att folk är mer benägna att betala om 1) det är superenkelt och 2) det inte kostar så mycket.

Därutöver så tror jag man kan göra mycket för att bygga ut 99mac vad gäller funktionalitet. Inte genom att stjäla funktionalitet från icke-betalande medlemmar, utan genom att lägga till ytterligare funktioner till de som vill ha dem.

Vilka funktioner då? Snegla på några av de andra lyckade betaltjänster som finns. Lunarstorm, Fotosidan, Playahead, osv.

Märk väl att det enda jag är emot vad gäller hur ni har lagt upp betalningstjänsterna här är att ni har försämrat forumet för alla (jag anser att avatarer är att betrakta som självklarhet på ett forum), istället för att lägga till extra funktionalitet för de som vill betala/stödja 99mac.

Ursprungligen av Björnström:

Vad skulle DU betala för - du hänger ju här rätt mycket ändå.

Det beror ju på vilken tjänst det gäller. Gäller det en tjänst jag inte vill ha -- ingenting. Gäller det ren donation för att visa mitt stöd (ingen funktionalitet alltså) -- kanske 100 spänn?

Men, och detta är ett stort men, det förutsätter att forumet och tjänster är upplagda på ett enligt mig intelligent sätt, vilket inte är fallet nu (försök att inte ta det personligt, alla tycker vi olika). Jag skulle ha svårt att stödja ett forum om jag oroar mig för att de ansvariga kanske går och gör något dumt som försämrar tjänsten, nu, sen eller närsomhelst, så någon slags officiell policy som utrönar vad ni kommer att utforma forumets tjänster och betaltjänster efter kanske vore på sin plats isf.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-07 12:57
Ursprungligen av Björnström:

Läste nyligen att Fotosidan drar in 1 miljon kronor om året på medlemsintäkter (guld/silver/brons) så snacket om att allt var gratis är ju bara BS.

Vet ej om du syftade på mitt inlägg. Men på Fotosidan är det gratis att bli medlem, ladda upp 10 bilder och en bild/avatar.

Själv är jag bronsmedlem vilket innebär att jag för 100 kr/år får ladda upp 100 bilder.

Ursprungligen av fridan:

Vet ej om du syftade på mitt inlägg. Men på Fotosidan är det gratis att bli medlem, ladda upp 10 bilder och en bild/avatar.

Själv är jag bronsmedlem vilket innebär att jag för 100 kr/år får ladda upp 100 bilder.

Jag menade mest generellt att Fotosidan drivs utan intäkter - så är det ju inte. Är man tillräckligt många betalande är ju 100kr per år helt ok antar jag.

Även 99mac är gratis att bli medlem och läsa/skriva hur mycket du vill, bildfunktionen känns inte lika aktuell som jämförelse (även om det vore möjligt att ha även en fotosida).

Men ungefär hur mycket brukar ni ha kvar att betala själva per år?

  • Medlem
  • 2005-08-06 19:46

Ville bara säga några små saker.
1. Medlemsavgiften på 99mac är enligt mig låg. Visst, jag kan hitta gratis email på andra ställen. Jag har en egen domän så jag behöver egentligen inte mac.se överhuvudtaget. Jag kan ladda upp mitt eget foto på lunar för bara 20.-. Men, all den tid och alla pengar jag sparar på att hitta hjälp här istället för hos t.ex min datahandlare är ovärderlig.
Dessutom tycker jag att Björnström och hela gänget lägger ner enormt mycket tid och kraft som de (konstigt nog) verkar få enbart skit för den senaste tiden. Jag tycker ni gör ett enormt bra arbete för alldeles för lite pengar till er själva!
2. Rätt till avatar? Står det i grundlagen eller vad? På internet liksom i livet gäller alltid rättigheter och skyldigheter. Det är inte någons skyldighet att erbjuda alla er möjligheten till avatar. Så enkelt är det. Att man undrar över hur man får det är en sak (som nu frågan var från början i tråden), det gjorde jag också innan jag satte mig in i hur 99mac fungerar.
Man har alltid rätten att själv välja vad man betalar för. Vill man inte betala medlemsavgiften så gör man inte. Man har samtidigt lika stor rätt att forma ett forum på ett visst sätt som nu gänget bakom 99mac gjort.
Sen kan man ha fredliga diskussioner om förändringar visst. Men alla har fortfarande rätten att välja och det gäller ju båda sidor!!

Ni förstår säkert hur knepigt och känsligt detta är - jag har faktiskt ändrat mitt eget beteende och börjat betala för mig på dom forum jag hänger på. Är bland annat "premium member" på Airliners.net som jag tycker är väldigt bra. Vbulletin.com/org är också ovärderliga och kräver att man betalat sin vBulletin licens.

Jga skulle vilja säga att vårt mål är inte att driva 99mac á la idag utan något mycket bättre. Men det är jättesvårt att genomföra utan ett ganska stort team som dessutom är sugna på att jobba mycket utan ersättning.

Visste ni att seniormoderatorerna aldrig har träffats? Vi tänkte åka på en lite resa i våras men det blev för dyrt när man räknat ihop alla kostnader...

En del bryr sig mer om innehåll än avatarer;
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=76676&highlight=cap%26design

Kör på Martin & Co, ni har räddat mig många, många gånger när jag klantat till det.

Den här diskussionen känns (no offence) enbart larvig.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-07 15:48
Ursprungligen av sugplopp:

En del bryr sig mer om innehåll än avatarer;
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=76676&highlight=cap%26design

Kör på Martin & Co, ni har räddat mig många, många gånger när jag klantat till det.

Den här diskussionen känns (no offence) enbart larvig.

Nu handlar ju den här diskussionen om avatarer (åtminstonde innan någon klev in och ändrade topicen) så det är väl inte särskilt underligt att just avatarer får mycket uppmärksamhet i en diskussion om avatarer, eller?

Känns förövrigt ganska löjligt att gnälla om att topicen är larvig, det är ju inte direkt så att vi diskuterar världsfred eller folkmord i andra trådar heller. Det är inget tvång på att delta i alla diskussioner.

Ursprungligen av tjogin:

Nu handlar ju den här diskussionen om avatarer (åtminstonde innan någon klev in och ändrade topicen) så det är väl inte särskilt underligt att just avatarer får mycket uppmärksamhet i en diskussion om avatarer, eller?

Känns förövrigt ganska löjligt att gnälla om att topicen är larvig, det är ju inte direkt så att vi diskuterar världsfred eller folkmord i andra trådar heller. Det är inget tvång på att delta i alla diskussioner.

Några gnäller, andra gnäller på att några gnäller. So?

:rolleyes:

Bevaka tråden