Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny mus från Apple

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-08-03 17:54

"Mighty Mouse even sounds as good as it feels. The audio feedback built into Mighty Mouse provides an aural sensation that responds to your movements. When you scroll or click, Mighty Mouse produces subtle sound effects based on your actions."

Tja, det står ju inte att det är inbyggd högtalare direkt. Nog någon som haft för bråttom i översättningen och sedan spridit högtalarskörnan.

-- Patrik

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-08-03 18:06
Ursprungligen av Snooze:

"Mighty Mouse even sounds as good as it feels. The audio feedback built into Mighty Mouse provides an aural sensation that responds to your movements. When you scroll or click, Mighty Mouse produces subtle sound effects based on your actions."

Tja, det står ju inte att det är inbyggd högtalare direkt. Nog någon som haft för bråttom i översättningen och sedan spridit högtalarskörnan.

-- Patrik

Nej, det står inte. Samtidigt vill det nog rätt mycket till om man ska tolka "audio feedback", "aural sensation" och "subtle sound effects" som "plasten klickar precis som på en vanlig mus", eller hur?

Skandal, vilket svek! Först Intel-prollar och sen flerknappsmöss. Komer Mac Os 11 bygga på Longhorn eller?

Skämt åsido så fattar jag inte varför det ska vara sladd. Bökigt när man har Ibooken på språng. :

  • Oregistrerad
  • 2005-08-03 22:29

Gör denna sladdlös så blir jag grymt nöjd...
Men det är kul att den äntligen kommit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 22:34

hur lång tid kan det dröja tills det kommer en blåtandad tro?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-08-04 00:43

Från Xlr8yourmac:

Those side buttons are horribly un-ergonomic due to their location and having to press them both at once!

Appleinsider recenserar

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-04 06:21

Hmm, den borde alltså heta Dunder-Musen på svenska?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 09:41
Ursprungligen av nikce:

Hmm, den borde alltså heta Dunder-Musen på svenska?

Nej, det är Danger Mouse som är Dundermusen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Danger_Mouse
http://en.wikipedia.org/wiki/Mighty_Mouse

(Tack till Wikipedia. Dundermusen står säkert inte med i NE )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-04 10:49

Högtalaren i musen gör ljud när man rullar och klickar med rullkulan - när man klickar vanligt är det fortfarande mekaniska ljud.

De tryckkänsliga sensorerna sitter inte ovanpå musen som ett iPodhjul eller styrplatta, utan under. När man klickar, händer exakt samma sak som när man klickar med den vanliga Apple-musen - hela mushöljet klickas ner mekaniskt, men skillnaden är att det finns trycksensorer under höljet, som känner vilken sida man klickade på.

Man kan använda Mighty Mouse som enknappsmus om man vill, genom att inte aktivera den andra knappen i inställningar (avstängd som standard), men man kan även fortsätta köpa den vanliga enknappsmusen, som fortfarande följer med datorerna.
Inget helvete har frusit - Apple har bara lanserat en alternativ mus för de som vill ha fler knappar men ändå rätt design - enknappsmusen gäller fortfarande som standard ...

Ursprungligen av Rajje:

Inget helvete har frusit - Apple har bara lanserat en alternativ mus för de som vill ha fler knappar men ändå rätt design - enknappsmusen gäller fortfarande som standard ...

Näe, inte har det frusit, men en liten revolution är det ändå. Det är första gången i macens 21-åriga historia som Apple erbjuder en mus med fler än en knapp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-04 11:27
Ursprungligen av Adrian B:

Näe, inte har det frusit, men en liten revolution är det ändå. Det är första gången i macens 21-åriga historia som Apple erbjuder en mus med fler än en knapp.

njaaaaaoo ... en liten revolution kanske ...

Hade de haft med Mighty Mouse som standard när man köper dator hade det varit ganska speciellt - men nu överger de alltså inte sin enknappsstandard. Mighty Mouse är ju tom inställd som enknappsmus den också som standard - man måste aktivt aktivera den andra knappen.

Revolution eller ej - jag tycke hursomhelst att musen verkar vara väldigt bra! Jag ska nog köpa en bara jag får testa den först.

Ursprungligen av Rajje:

njaaaaaoo ... en liten revolution kanske ...

Hade de haft med Mighty Mouse som standard när man köper dator hade det varit ganska speciellt - men nu överger de alltså inte sin enknappsstandard. Mighty Mouse är ju tom inställd som enknappsmus den också som standard - man måste aktivt aktivera den andra knappen.

Revolution eller ej - jag tycke hursomhelst att musen verkar vara väldigt bra! Jag ska nog köpa en bara jag får testa den först.

Litar du inte på Apple, Apple skulle väl aldrig släppa någon dålig produkt så du kan lugnt köpa grisen i säcken eller musen i detta fallet eller?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-10 11:47
Ursprungligen av Rajje:

---snipp---, men man kan även fortsätta köpa den vanliga enknappsmusen, som fortfarande följer med datorerna

Nja, i skrivande stund är den gamla hederliga enknappsmusen borttagen från Apple Store i Sverige. Man får väl hoppas på att den kommer tillbaka igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-14 21:12
Ursprungligen av zMac:

Nja, i skrivande stund är den gamla hederliga enknappsmusen borttagen från Apple Store i Sverige. Man får väl hoppas på att den kommer tillbaka igen.

Jahaja ... då hade bara inte hunnit ta bort den när jag kollade ...

Men, som sagt många gånger, kan man ju ställa in Mighty Mouse att fungera och kännas exakt som den vanliga enknappsmusen om man vill - så det gör ju egentligen inget att enknappsmusen är borta (bortsett från att den kanske var billigare).

skojar du? första generationen av Apples produkter har i 9 fall av 10 problem/fel.

anledningen till att den inte finns som BT är förmodligen mer
en utrymmesfråga än energi.

Jo, den är väl rätt liten, men macvärlden är ju rätt liten den med

Jag ser det ändå som stort att Apple nu, efter 21 år, erkänner att det finns fördelar med flera knappar, för de som gillar det. (Ungefär som Mac mini var ett första erkännande av att folk vill ha en riktigt billig mac.)

Förut har Apple bara hävdat att enknappsmus utan scroll är det bästa, indirekt genom att inte erbjuda några alternativ. Många har ju länge varit i dilemmat att de vill ha en mus designad av Apple, men samtidigt med de finesser som alla utom just Apple erbjuder. Och speciellt när man vet att om Apple gör en sån mus så kommer den att vara genomtänkt och ha det där lilla extra. Och det verkar vara precis det som Mighty Mouse är.

Jag tycker de är ena jävla kukhuven som inte släpper den trådlös (BT) direkt. Det kommer de naturligtvis att göra, den kommer att re-lanseras som "nu är det inte bara en fantastisk tvåknappsmus med 360 special super grej, den är dessutojm trådlös vilket vi har uppfunnit nu, på åttånde dagen, efter vi hade vilat." Idiotjävlar

Ursprungligen av [Benjamin]:

Jag tycker de är ena jävla kukhuven som inte släpper den trådlös (BT) direkt. Det kommer de naturligtvis att göra, den kommer att re-lanseras som "nu är det inte bara en fantastisk tvåknappsmus med 360 special super grej, den är dessutojm trådlös vilket vi har uppfunnit nu, på åttånde dagen, efter vi hade vilat." Idiotjävlar

Att ett liten mus kan framkalla så mycket ilska...

Ursprungligen av [Benjamin]:

Jag tycker de är ena jävla kukhuven som inte släpper den trådlös (BT) direkt. Det kommer de naturligtvis att göra, den kommer att re-lanseras som "nu är det inte bara en fantastisk tvåknappsmus med 360 special super grej, den är dessutojm trådlös vilket vi har uppfunnit nu, på åttånde dagen, efter vi hade vilat." Idiotjävlar

Sicket vokabulär...

Ursprungligen av [Benjamin]:

Jag tycker de är ena jävla kukhuven som inte släpper den trådlös (BT) direkt. Det kommer de naturligtvis att göra, den kommer att re-lanseras som "nu är det inte bara en fantastisk tvåknappsmus med 360 special super grej, den är dessutojm trådlös vilket vi har uppfunnit nu, på åttånde dagen, efter vi hade vilat." Idiotjävlar

Lite som att man ibland av retoriken kan få intrycket att Apple har uppfunnit hjulet på nytt varje gång de släpper en ny revision av en dator.

haha är iofs faktiskt beredd att hålla med vår arge vän benjamin.
jag hade verkligen velat ha en. men får gott vänta till BT kommer.

frågan är bara vad BTn kommer att kosta. priset är redan rätt högt satt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-04 14:12

Om någon tänker lägga undan sin gamla enknappsmus i garderoben mottar jag gärna en sådan!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 14:42

Dissar stålmusen

PC World är inte imponerade av Mighty Mouse, men är lustigt nog inte alls så negativa som Computer Sweden vill påskina.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-07 11:12
Ursprungligen av Larsal:

PC World är inte imponerade av Mighty Mouse, men är lustigt nog inte alls så negativa som Computer Sweden vill påskina.

Haha, CS tror att man aktiverar "bonusknappen" genom att "trycka in de två knapparna på sidan av musen samtidigt som man trycker på skroll-knappen" ...

Varför har PC-tidningar så ofta helt enkelt fel när de skriver om Apple/Mac-produkter?

----------

Ursprungligen av AriTenenbaum:

Efter att ha använt den en dag så känns det som att det gamla musfingret är på väg tillbaka. Den gamla enknappsmusen är så sjukt ergonomiskt då man aldrig behöver bry sig om vart man trycker och med vilket finger. Nu blir det väldigt mycket pekfinger.

Som sagt kan du ju ställa in Mighty Mouse så att den fungerar precis som en vanlig enknappsmus om du vill.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-07 17:42

Finns den att köpa i någon butik i Stockholm undrar jag?

Ursprungligen av xerent:

Om någon tänker lägga undan sin gamla enknappsmus i garderoben mottar jag gärna en sådan!

Vi slåss om den!

Ska beställa en till jobbet på direkten ^_^

  • Oregistrerad
  • 2005-08-05 11:04

Anand på Anandtech har gjort ett genomgående test av musen! Gillar anands objektivitet om Mac platformen, och som ni kan läsa i deras Macsection har han nyligen gjort en delvis flytt mot Mac.

Apple's Mighty Mouse: The Move to Multi-Button
http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2488
We spend some quality time with Apple's first multi-button USB mouse...

Anandtech's Macsektion
http://www.anandtech.com/mac/
[OT]Kolla gärna, A Month with a Mac: A Die-Hard PC User's Perspective[/OT]

Bevaka tråden