Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSx86 krisgrupp?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-06-10 12:32

Klockren!

Ursprungligen av William WM:

Allt jag lärt mig måste jag lära om, hur ska jag förklara att SSE2 är bättre än Altivec

Är det det då? Apples byte handlade om roadmaps, strömförbrukning och engagerad utveckling (Freescale har fokus på inbäddat, IBM på server och spelkonsoler, ingen av dom bryr sig speciellt hårt om PC-marknaden), inte teknisk överlägsenhet.

Ursprungligen av William WM:

hur ska jag förklara att långa pipelines är bra?

Det är det väl inte. Det är därför som Intel försöker komma ifrån Netburst-arkitekturen och det är därför som P4 varit en återvändsgränd. Apple kommer att hoppa på Inteltåget när Netburst är historia.

Läs: Hell freezes over; it must've been the liquid cooling: Hannibal on the Apple-to-Intel transition

Ja, det var en märklig dag - den sjätte maj. Då vi äntligen fick se grisar flyga i ett mycket kallt helvete...

Ursprungligen av Adrian B:

Är det det då? Apples byte handlade om roadmaps, strömförbrukning och engagerad utveckling (Freescale har fokus på inbäddat, IBM på server och spelkonsoler, ingen av dom bryr sig speciellt hårt om PC-marknaden), inte teknisk överlägsenhet.

Det är det väl inte. Det är därför som Intel försöker komma ifrån Netburst-arkitekturen och det är därför som P4 varit en återvändsgränd. Apple kommer att hoppa på Inteltåget när Netburst är historia.

Klart som faen att långa rörledningar inte är bättre och att SSE2 inte nödvändigtvis är bättre än Altivec. Det var inte poängen med mitt inlägg. Poängen är att vi Mac fanatiker har predikat ordet så länge att vi verkligen tror på allt Apple säger, och nu kommer vår religions prästerskap och säger att vi ska ändra vår tro.

Eller som min syster sa: "Jesus finns inte längre". Det var en bra beskrivning på situationen, för oavsett vad en del vill påstå så är inte bara Macen en dator, det är något mer. Åtminstone för många Macanvändare, eller för att parafrasera en amerikansk kampanjarbetare jag hörde i en radiointervju: "It's like apple pie, it's the right thing to do". Då pratade han visserligen om giftemål, och jag pratar om att använda Mac. Men allt handlar inte om teknik, Macen är för många den enda datorn som förmedlar en känsla, någon annan känsla än "jävla skitsatan, blåskärm!!!" eller "vadå sudo vi /etc/X11/xorg.conf, ändra några rader här och där för att få grafikkortet att fungera???".

Ursprungligen av William WM:

Ja, det var en märklig dag - den sjätte maj. Då vi äntligen fick se grisar flyga i ett mycket kallt helvete...

Ja, för att inte tala om den sjätte juni...

Ursprungligen av William WM:

Klart som faen att långa rörledningar inte är bättre och att SSE2 inte nödvändigtvis är bättre än Altivec. Det var inte poängen med mitt inlägg. Poängen är att vi Mac fanatiker har predikat ordet så länge att vi verkligen tror på allt Apple säger, och nu kommer vår religions prästerskap och säger att vi ska ändra vår tro.

Och min poäng är att det inte alls är så.

Det fanns två faktum innan den 6:e juni:
1) PowerPC är en elegantare, smartare arkitektur med vassa lösningar som Altivec.
2) Intels processorer är snabbare och utvecklas bättre än PowerPC-processorerna, speciellt med inriktning på bärbart.

Det finns två faktum efter den 6:e juni:
1) PowerPC är en elegantare, smartare arkitektur med vassa lösningar som Altivec.
2) Intels processorer är snabbare och utvecklas bättre än PowerPC-processorerna, speciellt med inriktning på bärbart.

Utöver det finns det ett troligt faktum till:
3) Apple har sett roadmaps som vi andra inte sett och dessa, mer än något annat, har motiverat det här bytet.

Det fanns säkert macfanatiker före den 6:e juni som stod med huvudet i sanden (och därmed ändan i vädret!) och trodde på allvar att utvecklingen av G5 gick som planerat och att det fortfarande var lika konkurrenskraftig som för två år sedan. Samma personer som redan för ett och ett halvt år sedan trodde att vi snart skulle ha en PowerBook G5 för att Apple *måste* ju göra en sådan.

Men bortsätt från dessa fantasivärldslevande macfanatiker så tror jag de flesta av oss andra kände till en annan verklighet.

Men det är klart, man kan ju också hävda att allting bara beror på att Intel och Apple håller på att gå samman om man känner för det...

Ursprungligen av Adrian B:

Men det är klart, man kan ju också hävda att allting bara beror på att Intel och Apple håller på att gå samman om man känner för det...

Hittade du den länken på detta forum eller snubblade du över den ändå på nätet?

Ursprungligen av xplane:

Hittade du den länken på detta forum eller snubblade du över den ändå på nätet?

Jag trillade faktiskt in på den länken när jag besökte MacBytes idag (via MacRumors i sin tur).

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, för att inte tala om den sjätte juni...

Hahaha, där fick jag

Kan inte låta bli att citera två stycken från Hannibals text som jag tycker speglar hela situationen väldigt bra:

John Siracusa's article articulated one of the main reasons that many Apple devotees are upset by the Mac's departure from the PowerPC fold. Though the Mac achieved performance supremacy over x86 only for a few intermittent and shining moments over the course of the PowerPC era (usually at the launch of each new PPC family), the ongoing psychological effect of having a clean, elegant, technologically advanced RISC architecture at the heart of the Mac platform was a far more important factor in Apple's competitiveness than the Mac's actual benchmark numbers at any given moment.

See, there's often a difference between what a company sells and what consumers actually get when they purchase the product. Apple Computer, Inc. has "sold" slightly exotic, "technically superior," performance-oriented hardware for years, regardless of where the company's products have actually stood vis-à-vis the PC on the performance ladder. Or, to put it differently, the "RISC" PowerPC architecture has been a core part of the Apple brand and the overall "mythology" of the Mac platform since the 68K transition, even if that architecture rarely delivered on company's promises with benchmark numbers. So what Apple fans are mourning right now isn't the loss of some actual technical superiority of the Mac hardware, but rather the loss of the perception of that hardware's "technical superiority." Even more importantly, Mac enthusiasts are also mourning the loss of that perception's role in the ongoing maintenance of the myth of Apple and of the Apple brand in the form in which these two have coexisted in the PowerPC era.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-06-10 21:57
Ursprungligen av William WM:

Allt jag lärt mig måste jag lära om, hur ska jag förklara att SSE2 är bättre än Altivec, hur ska jag förklara att långa pipelines är bra?

Det här känns ju helt galet. Hur länge ska den här sidan vara uppe? Hur ska marknadsföringen se ut efter juni 2006? Ska de på en sida göra reklam för PM & PPC G5 och på en annan sida för de nya kraftfulla PB med Intel inuti? Kan ni tänka er ett diagram som visar hur snabb PM G5 är jämfört med en Dell med Pentium 4 och ett annat som visar hur snabb den nya PB med Pentium är jämfört med gamla G4? Snacka om förvirrande reklam!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-11 01:51
Ursprungligen av Homy:

Det här känns ju helt galet. Hur länge ska den här sidan vara uppe? Hur ska marknadsföringen se ut efter juni 2006? Ska de på en sida göra reklam för PM & PPC G5 och på en annan sida för de nya kraftfulla PB med Intel inuti? Kan ni tänka er ett diagram som visar hur snabb PM G5 är jämfört med en Dell med Pentium 4 och ett annat som visar hur snabb den nya PB med Pentium är jämfört med gamla G4? Snacka om förvirrande reklam!

Ja, fast som redan är påpekat, är G5 antagligen bättre än P4 i dagsläget. Det Apple gör är inte att i dag byta ut G5 mot P4, utan att byta PPC till Intel i framtiden, när förhållandena är annorlunda och G5 antagligen har halkat efter och inte längre är bättre.

Antagligen är G5 snabbare än en P4 men det har vi inte sett ännu på detta forum iallafall är det ingen som har visat att G5 är snabbare i Psbench ännu...;)

Precis som Rajje påpekar så handlar det om att byta ut PPC mot x86, inte G5 mot P4. Mycket sant, och en viktig poäng. För en del har tyvärr hakat upp sig på Pentium 4-processorns olika defekter (även jag, då iof mest ironiskt), men det är inte det som sagan handlar om. Vi byter plattform, därmed basta.

Jag är inte helt övertygad om att det kommer att gå smidigt, eller om att Apple kommer att lyckas med konststycket att inte tappa speciellt mycket försäljning. Men oavsett olika temporära problem så kommer vi att få en mycket konkurrenskraftig plattform på samma villkor som resten av datorvärlden.

Jag har nu känslomässigt kommit ikapp vad mitt intellekt har talat om för hela tiden: "Tvivla inte på SJ, han har klarat biffen tidigare".

Tidigare svarade mitt hjärta: "WTF, vadå? Intel är ju stora satan!!!"
Numera hör jag inombords: "Ok Ayatollah Jobs, jag följer din reviderade lära!"

Det känns bra.

Apple har gjort skarpa svängar tidigare, och de har oftast lyckats (ignorera CHRP, Newton, och några till). Ska bli kul att se hur det går. För mig är nu krisen över, men jag utgår från att det är några här som behöver stöd.

Skriv av er, vi var många som stirrade helt tomt på skärmen/skrek/fick hjärtsnörp när vi läste en av nätets alla lajvtextningar den sjätte juni.

Ursprungligen av William WM:

Men oavsett olika temporära problem så kommer vi att få en mycket konkurrenskraftig plattform på samma villkor som resten av datorvärlden.

Har inte Apple haft en konkurrens kraftig plattform sedan tidigare, vilka villkor kommer att uppfyllas med processorbytet?

Ursprungligen av William WM:

Tidigare svarade mitt hjärta: "WTF, vadå? Intel är ju stora satan!!!"
Numera hör jag inombords: "Ok Ayatollah Jobs, jag följer din reviderade lära!"

Nu överdriver du allt. Intel är bara Sa… öh, Microsofts hantlangare. Sådana går att utnyttja till goda saker. Det är bara att gå till filmens värld där åtskilliga underhuggare till storskurkarna fått tillbaka samvetet i sista sekund för att hjälpa hjälten att rädda världen.

Bevaka tråden