Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples ursäkt för x86 en lögn

Tråden skapades och har fått 311 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Fredric:

Ingen / båda ljuger / ljög..

Hade Apple och IBM en G5 3GHz burk i butik förra sommaren????
NEJ!!!

Skulle det komma en G5 med 5GHz nu till vintern som IBM tidigare sagt att dom lungt skulle greja????
NEJ!!!

Vad har vi? En G5 2,7 GHz med någon yber specialkylning,, DVS inte riktigt det IBM lovade...

Kom ihåg att det inte var dessa problem i första hand som orsakade bytet, utan framförallt hur deras framtida "roadmaps" såg ut (i alla fall om man väljer att lita på Jobs på den här punkten).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-12 15:34

Vad folk dock har sagt här är att IBM sedan Januari haft Dual Core 3 Ghz G5 redo för Apple att köpa, men apple valt att inte göra detta. Vad det beror på vet dock ingen och i sammanhanget spelar det faktiskt mindre roll. Apples val av Intel bygger inte på dagsläget - det bygger på hur de ser framtiden.

Apple hoppar över till en, med stor sannolikhet, stabilare plattform med mycket flera val. Väl över till x86 finns både kolossen Inte samt alternativen AMD och VIA att vända sig till. Skulle AMD dra ifrån Intel något markant kan man alltid hoppa dit. Som det ser ut nu VERKAR Intel ha ett övertag om ett par år dock, framför allt över IBM/PPC, för Apples totala marknad. Detta inkluderar allt från en fet PowerMac till en MacMini och en PowerBook. Idag blöder de två senare av svaga CPU:er som om ett år eller två kommer i en "panik zon" för uppdatering.

Att Apple idag valt att inte köra in en Dual Core G5 i PowerMacen, om de nu faktiskt finns, är synd, men hör inte riktigt till saken. Apple har hela tiden haft hårdvaru-relaterade problem med Motorola och IBM. Sen kanske inte allt fel ligger på dem, men övergången till Intel kommer lösa mycket där. Givetvis kommer andra problem in, men de hör inte till saken i denna diskussion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-12 15:36

Gud va folk var på Tjacke då. Lungt och fint i vårsolen...

Tror nog att Apple kommer med fetare IBM-grejjer i framtida PM. Alla ska inte uppdateras förrän sommaren 2007, och antagligen kommer PM uppdateras sist. Ska då den inte alls uppdateras förrän dess? Knappast troligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-12 16:09

Jag tror inte heller att dom väntar i +-2 år på att uppdatera sina powermac´s,, så säkert dyker det upp en 3GHz PPC förr eller senare..

Enligt Slashdot så är nu Mac OS X Tiger till x86 nu läckt på nätet. Ska fungera att installera på vilken PC-dator som helst tydligen. iLife '05 följer dessutom med.

url: http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=05/06/12/130234&tid=179&tid=1

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2005-06-12 16:16
Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Enligt Slashdot så är nu Mac OS X Tiger till x86 nu läckt på nätet. Ska fungera att installera på vilken PC-dator som helst tydligen. iLife '05 följer dessutom med.

url: http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=05/06/12/130234&tid=179&tid=1

Passa på att ladda ner innan den första juli bara

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-12 17:53
Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Enligt Slashdot så är nu Mac OS X Tiger till x86 nu läckt på nätet. Ska fungera att installera på vilken PC-dator som helst tydligen. iLife '05 följer dessutom med.

url: http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=05/06/12/130234&tid=179&tid=1

Så funkar den OSX versionen med alla grafikkort, ljudkort, mm som inte ens windows har färdiga drivar inbyggda i operativet,, låter riktigt galet om det vore så..

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-06-12 22:53
Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Enligt Slashdot så är nu Mac OS X Tiger till x86 nu läckt på nätet. Ska fungera att installera på vilken PC-dator som helst tydligen. iLife '05 följer dessutom med.

url: http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=05/06/12/130234&tid=179&tid=1

Det var ju en otrooooligt rörig sajt. Var kan man ladda hem för att prova?
*ser inte skogen för alla träden*

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-06-13 17:26
Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Ska fungera att installera på vilken PC-dator som helst tydligen.

VPC?

Ursprungligen av Fredric:

Jag tror inte heller att dom väntar i +-2 år på att uppdatera sina powermac´s,, så säkert dyker det upp en 3GHz PPC förr eller senare..

Präxis. Och när en snabbare G5-processor väl kommer i en mac så är Tjack(e) och Anvils "bevis" tillintetgjorda. Iom med att de påstått att apple annullerat sina order hos IBM på snabbare processorer faller allt som ett korthus så fort Apple uppdaterar.

Ursprungligen av Rickard A:

Präxis. Och när en snabbare G5-processor väl kommer i en mac så är Tjack(e) och Anvils "bevis" tillintetgjorda. Iom med att de påstått att apple annullerat sina order hos IBM på snabbare processorer faller allt som ett korthus så fort Apple uppdaterar.

Efter att ha låtit Fredrik sköta allt snacka, eftersom jag tydligen uttrycker mig dåligt, är allmänt dryg samt har en trovärdighet som är jämförbar med siffran noll.

Nåväl, jag har hört allt från Fredrik samma natt som han fick reda på det, (6 juni). Där har du/ni min källa. Fredrik varnade mig också för att det här skulle hända. Ackack, så dum man kan vara. Nåväl, nu är allt på bordet och det här kommer bli det sista jag skriver i tråden. På min begäran låses tråden därefter,(tycker det är lite onödigt att kasta allt) men jag låter er föra en sansad diskussion ett tag till iaf. Rickard A kan gärna komma med bevis som bevisar motsatsen till mina "påståenden".

Sen kan vi lämna sandlådekriget bakom oss, för om min trovärdighet är 0 så är faktiskt Fredriks en smula större. (kanske har med åldern eller val av namn?).

Och innan jag blir alldeles dryg igen så är det väl bäst att avsluta.

Btw, jag bor f ö i Sthlm,Högdalen bitvis. Råkar nämligen åka längdskidor på elitnivå och därav min någor norra bostadsort(Skidsportgymnasium). Ack ack ifall det hade funnits yttepytte mer snö i huvudstaden :rolleyes:

*poff*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-12 16:47

Mja, det kan vara strategiskt av Apple att INTE uppdatera G5:an till Dual Core 3Ghz nu innan WWDC. Detta för att öka det faktum att IBM har problem. Sen kan denna strategi bero på annat, kanske blir en Dual Core G5 för dyr, kanske har IBM leveransproblem, kanske... Det finns många kansken och lite hårda fakta, mer än att vi kommer gå över till Intel inom 2 års tid.

Ja, jag tror också PowerMacen blir den sista att "gå över" till Intel, ev. att xServern kommer senare. PowerMacen jobbar i ett rel. kritiskt segment så man har inte råd att förlora pro-kunder med dålig emulerad prestanda osv. Sedan hade man på ARSTECHNICA en bra genomgång av kommande Intel-produkter och hur de skulle matcha vad Apple sökte.

Jag tror också garanterat att vi kommer få minst en uppdatering av G5:an innan vi går över till Intel. Om denna blir en speed-bump till 3Ghz eller vi får en 3ghz + dual core återstår att ses... Det kan vara lite farligt för Apple att hoppa upp till en allt för snabb PPC-plattform innan Intelövergången också, faktiskt. Men om Intel blir så bra som Apple förutspår så spelar det mindre roll i längden.

Idag regerar AMD's Dual Core/Dual eller Quad CPU maskiner prestandan på marknaden så en Dual Core G5:a vore inte helt fel ändå.

Nej, ska bara funka på liknande hårdvara. Dvs. det moderkortet. Om jag fattat det rätt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-12 22:56

Japp, Mac OS X för x86 finns att ladda hem på de vanliga p2p-nätverken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-12 23:50

Det fanns en fil uppe men jag undrar hur verklig den var med ett screenshot som detta!

Vissa påstår att den funkar dock....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-13 00:02

Hehe,, 1MB i ram ..

Jag kan ha helt fel, men dev-kit burken kommer väl utan installations cds, iaf har jag för mig att jag läst det någonstans nyligen.. Så om det stämmer hur f..n kan då OSX x86 betan smugglas ut på pirat marknaden redan? eller är det medvetet att dom försöker sälja in OSX på PCheads under övergångs perioden till intel??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-13 00:22

Jag har nog fel..

http://img140.echo.cx/my.php?image=osxonintel39mr.jpg

sålänge det inte står en mac under bordet..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-13 00:30
Ursprungligen av Fredric:

Jag har nog fel..

http://img140.echo.cx/my.php?image=osxonintel39mr.jpg

sålänge det inte står en mac under bordet..

Det ser ut som om Limewire och något annat ligger i dockan så mest troligt så står det en burk till under bordet.

Min "about" ruta kom från samma källa tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-13 01:08

99Mac är inte stället för hårda ord!!
Dock så låter det skumt om powermacens nästa uppdatering är en intel propp om 2år,, så nog kommer det en 3a också innan dom tar klivet ifrån PPC,, det är vad jag tror..

Fast tror är något man gör i kyrkan,, så då måste detta forum vara en kyrka eftersom alla tror så mycket hela tiden..

***** Lite trevlig läsning:
""Beyond the future performance and energy efficiency improvements Intel has promised, Apple could deploy an Intel security scheme that could allow Apple to keep its operating system locked to Macs. Apple also could tap a separate Intel technology that lets multiple operating systems run efficiently on a single chip.""

http://apnews.excite.com/article/20050612/D8ALV19O0.html

Ursprungligen av Fredric:

99Mac är inte stället för hårda ord!!
Dock så låter det skumt om powermacens nästa uppdatering är en intel propp om 2år,, så nog kommer det en 3a också innan dom tar klivet ifrån PPC,, det är vad jag tror..

Fast tror är något man gör i kyrkan,, så då måste detta forum vara en kyrka eftersom alla tror så mycket hela tiden..

***** Lite trevlig läsning:
""Beyond the future performance and energy efficiency improvements Intel has promised, Apple could deploy an Intel security scheme that could allow Apple to keep its operating system locked to Macs. Apple also could tap a separate Intel technology that lets multiple operating systems run efficiently on a single chip.""

http://apnews.excite.com/article/20050612/D8ALV19O0.html

Det är väldigt viktigt med INLÅSNING och DRM. Efter att ha varit först med inlåsning till iPod via ACC i iTunes bör man även låsa sitt OS på ett mycket bättre sätt än vad Microsoft gör! Hur ska man annars kunna behålla ett monopol på sina 2.3% delar av OS-marknaden???

När Apple låser kunderna är det BRA! När Microsoft försöker göra samma sak är det KASS!

Det har jag lärt mig här på 99mac

  • Oregistrerad
  • 2005-06-13 10:59
Ursprungligen av Macce65:

När Apple låser kunderna är det BRA! När Microsoft försöker göra samma sak är det KASS!

Det har jag lärt mig här på 99mac

kan bara hålla med. Det är verkligen upp & nedvända världen här just nu...

Ursprungligen av Macce65:

När Apple låser kunderna är det BRA! När Microsoft försöker göra samma sak är det KASS!

Det har jag lärt mig här på 99mac

Jag tycker personligen det suger. Vet givetvis att det är skivbolagen som kräver det.
Och med Leopard lär vi troligtvis få se DRM på filmer också. För just nu så använder alla filmbolag/tjänster för filmer Windows Media, just p.g.a DRM.

Så. Skivbolagen/Filmbolagen kan dra något gammalt över sig.

DRM via CPU är ju inget som kunderna hurrar över direkt. Det skulle förvåna mig om Apple skulle vara den första tillverkaren som skapar ett DRM-system som är övergripande. Jag tror dom förlorar på det. För nåt år sedan läste jag att en analytiker trodde att Apple skulle släppa OS X för x86 först i samband med att MS lanserar ett OS med DRM-elakheter i. In på scenen skulle då Apple stiga in och erbjuda kunderna ett OS som inte har palladium "säkerhetsfinesser".

Så alldeles nyss så har Apple släppt lös sin x86-os-x som enligt utsago endast skall gå att köra på Apples x86-burkar. Jag tror mera på tanken att Apple har flyttat fram sin positioner för att på mycket kort tid kunna erbjuda ALLA kunder som har befintlig x86-hårdvara att installera OS X istället.... Detta skulle kunna vara därför att Longhorn blir ännu mera försenat, eller att det kommer och kunderna blir hemskt missnöjda med t ex palladiumjox. Jag spekulerar så klart.

Att implementera något som "trusted computing" mot nästan alla kunders vilja är nog något som är förunnat den som har monopol, och inte det lilla företaget som kämpar för marknadsandelar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-13 14:53
Ursprungligen av ace4711:

Jag tror mera på tanken att Apple har flyttat fram sin positioner för att på mycket kort tid kunna erbjuda ALLA kunder som har befintlig x86-hårdvara att installera OS X istället.... Detta skulle kunna vara därför att Longhorn blir ännu mera försenat, eller att det kommer och kunderna blir hemskt missnöjda med t ex palladiumjox. Jag spekulerar så klart.

Det förutsätter ju att OS X fungerar preciiiis lika bra -- "Just Works" och allt det där -- oavsett vilken hårdvarukonfiguration som maskinen har. Själv är jag övertygad om att Mac-upplevelsen är så problemfri till stor del för att hårdvarukonfigurationen den körs på är väldigt förutsägbar.

Exempelvis så är PC-spel mycket buggigare än Xbox-spel är... Konstigt? Näe, det beror på att Xbox:ar har en förutsägbar hårdvarukonfiguration. Det har Mac också (inte lika förutsägbar, men trots allt förutsägbar).

Om Apple skulle släppa Mac OS X så skulle denna stora fördel vara bortblåst och med största sannolikhet skulle buggar dyka upp som svampar i jorden. Även jag spekulerar, så klart.

Tjacke. Det jag skrev var mer menat som konstruktiv kritik. Det handlade mer hur du formulerade dig. Källkritik måste alltid i sådana här fall komma från olika oberoende parter för vara något gällande. Speciellt i fall där källan uppenbarligen vill förbli anonym, eller inte vill säga samma saker offentligt.

Till dess är det inte värt någonting mer än ett intressant "nyhetstips" som kan tittas upp och följas upp.

Tjacke. Du har svurit i kyrkan, då går de så här.

Det bevakas rätt mkt rykten här men de kommer aldrig härifrån, alltid ryktessiter. Hoppas du har rätt! De gör inget om Apple har ljugit, de gör ju alla stora företag.

Men jag fattar fortfarande inte VAD ni tjafsar om? Steve sa, klart och tydligt, att den stora anledningen INTE var bristen på chips, utan hur framtiden ser ut! Och det är ett faktum att IBM inte lyckats få in en G5 i PowerBooken, vilket är livsviktigt för Apple. Så oavsett om Apple kunde få tag i 3 GHz i vintras så är det a./ fortfarande för sent och b./ gör inget åt problemet med bärbara och c./ hjälper inte hur IBM:s framtida planer/möjligheter ser ut.

framtiden

Vem kunde ana att apple skulle komma med iPod ett par år före den kom? Apple förståss! Nu har man produkter på gång som man redan vet om och som kräver volym som endast intel kan ge ... kanske inte ens en dator! Men det råkar unna sammanfalla med att OSX har en bra framtidskurva på intelprocessorer... kanske främst för att nå 100-tals miljoner användare! Kanske dags för det paradigm-skifte som alla Macanvändare velat se men aldrig trott på. Mac tar över som operativsystem!

FULLT MÖJLIGT!

Bevaka tråden