Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hittar inte alla diskar vid fire wire-uppstart

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-24 16:05

Har kopplat min Power Book till min stationära G4 för att använda den stationära som startskiva. Det funkar fint, efter att jag har startat den med T intryckt kickar PB'n igång, men jag kommer inte åt den andra IDE disk som sitter i den stationära. Någon som har ett tips?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-25 16:57

det är därför att target diskmode läser endast första enheten (master) på första ide-kanalen (primary), på så vis hamnar alltid (oftast iaf) boot-disken överst.
det finns inget sätt att komma runt det, då det är en begränsning i open firmware. fråga mig int varför de e så, har int en aning, men jag vet de facto att du inte kommer runt de..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-28 15:37
Ursprungligen av hordur:

det finns inget sätt att komma runt det, då det är en begränsning i open firmware.

Kan man göra en symbolisk länk från den andra ide-disken till skrivbordet på startdisken? Funkar för mig när jag loggar in på OSX från en Windows-burk. Men det är väl mer ett sätt att komma runt olika rättigheter än begränsningar i OpenFirmware.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-05-25 22:04

Aha, det förklarar varför jag inte kunde starta min PM G4 i target-läge och hämta kontot/installationer därifrån till min iBook. Startvolymen på min PM G4 ligger nämligen som slave.

Det är väl därför man hänger på det här stället. Alltid lär man sig nått nytt:)

  • Oregistrerad
  • 2005-05-28 15:40

tja, du kan ju prova, men jag har aldrig hört talas om nån som har hittat en väg runt problemet..
o för övrigt, alla mac-ar med firewire stödjer inte target disk mode.. dom började stödjas nånstans runt tidiga g4 (sawtooth o senare om jag inte minns fel)

1
Bevaka tråden