Min första mac - vad välja?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Det här är mitt första inlägg och fråga.

Jag behöver lite råd och tips angående mitt köp av min första mac.

I skolan använder jag en lite äldre version av eMacs och tycker det fungerar kanon, således bestämde jag mig för att nästa dator måste bli en mac. Sitter på en gammal PC nu, men ska alltså byta.

Mina användningsområden är främst bildbehandling, musik, Internet, orbehandling och en liten del spelande.

Min budget är inte så stor och därför vill jag hitta den mac som bäst passar mina behov, men som samtidigt inte kostar skjortan.

De olika alternativ jag bollar mellan är:

Mac Mini (ev. 17" TFT, kan ju använda min nuvarande CRT)
eMac

Innan eMacs uppdatering lutade det mot Minin, men nu är jag inte säker längre.

Prestandamässigt har ju eMac nu bättre grafikkort och processor (förutsatt att man lägger till 80GB HD till minin)

Det skiljer ungefär 2100kr(med studentrabatt).

Vad ska jag satsa på? Hjälp!

Svårt val det där...

Jag köpte nyligen en Mac mini "top of the line" med all tänkbar utrustning. Den blev inte direkt billig som Apple gärna vill ge sken av iom. att den är så klent utrustad från början. Valet stod mellan iMac G5 och minin. Jag resonerade så att det jag tappar i prestanda vinner jag i skönhet. Mac Minin är ju inte direkt en långsam dator för den normale användaren. Dessutom är den för det mesta tyst vilket jag värdesätter högt.

Emac skulle jag aldrig köpa dock. Den låter för mycket och har för dålig skärm för mina behov. Minneskretsar och systembuss är väl också långsammare i denna än i minin?

Inget lätt beslut du har framför dig. Åk till en macbutik och kläm lite, så ska du se att valet blir lättare. (go mini, go mini)

Ursprungligen av joel_sundkvist:

Emac skulle jag aldrig köpa dock. Den låter för mycket och har för dålig skärm för mina behov.

Hur är det egentligen med eMacs ljudnivå? Jag vet att de lite äldre surrar rätt rejält, men jag har hört att detta ska vara bättre på de nyaare modellerna. Har bara erfarenhet från 700mhz-eMacs. Att skärmen är dålig vet jag inte riktigt om jag håller med om, jag tycker de fungerat utmärkt.

Det finns ju ett par till aspekter jag glömde skriva med:

Det ska vara lättare att byta tex minne på eMac, något som förmodligen är ganska viktigt, eller räcker det med 512mb? Isåfall kan man ju lägga till det utan att det kostar så väldigt mycket. I annat fall är det kanske smart att köpa från någon annan butik än applestore.

Ljudnivån som sagt.. någon som vet mer om detta?
Att Minin är väldigt tyst vet jag redan

Vad får man ge för en 17" TFT/LCD i klass med eMacs skärm? Detta är ju intressant eftersom jag gärna vill ha en ny till en ev. Mac Mini.

En iMac skulle ju förstås vara det bästa, men det tillåter inte min budget.

Emacen passar dig nog bättre just för att hårddiskarna är snabbare och större och grafikkortet är lite bättre...

Men detta är bara i jämförelse med en mini.

I annat fall skulle jag spara ett tag till en Imac istället...

Vad gäller ljudnivån så kan jag inte hjälpa dig men i allt det andra så...

Ljudnivån är väl lättast att kolla hos en återförsäljare typ macoteket eller liknande.

Minnena är mycket lättare att byta på Emacen då det står hos Apple att;

256MB or 512MB of PC2700 (333MHz) DDR SDRAM, expandable up to 1GB; two user-accessible 184-pin DIMM slots support up to 1GB using 256MB or 512MB DIMMs.

När det gäller skärm så ligger priserna hos Dustin exempelvis från ca 1900:- för en 17" tft men räkna att du får betala närmare 3500:- för en bra skärm i 17"

Jag skulle ha lite is i magen när det mac mini då dom har mycket problem med diverse bildskärmar...

Apple borde ganska snart komma med en lösning och innan dess är det inte värt att köpa en mini.

mvh

Tack för svaren, det har blivit lite klarare nu.
Dock behöver jag lite mer info, och eftersom det inte finns någon affär med Apple-produkter i Örebro får jag väl helt enkelt fortsätta söka svaren här.

Är det någon som vet något mer angående eMacs ljudnivå?
Hur mycket minne bör man skaffa till en eMac? Låter +512mb för 500spänn rimligt (256+512=768mb)?

• Medlem
  • 2005-05-12 23:39
Ursprungligen av hannesek:

Tack för svaren, det har blivit lite klarare nu.
Dock behöver jag lite mer info, och eftersom det inte finns någon affär med Apple-produkter i Örebro får jag väl helt enkelt fortsätta söka svaren här.

Är det någon som vet något mer angående eMacs ljudnivå?
Hur mycket minne bör man skaffa till en eMac? Låter +512mb för 500spänn rimligt (256+512=768mb)?

Det är svårt att säga nåt om ljudnivån. Jag har lyssnat på eMacs i affärer och det hörs inte så mycket där, men det kan ju vara just där och då som det inte upplevs som särskilt starkt ljud (eller i ett klassrum för den delen). Hemma kanske upplevelsen är annorlunda. Problemet med eMacen är ju att du inte kan ställa undan datorn i ett skåp om du finner ljudet störande som du kan med separat burk och skärm.

512 meg till låter rimligt tycker jag. Här har ju eMacen en fördel eftersom du kan behålla original-256:an när du sätter i mer minne; det är ju surt med minin med den enda minnesplatsen.

Om du redan idag gillar eMacen, så köp den. Ska du skaffa ny skärm etc till minin så blir den dyr i slutändan - annars är ju alternativet med den att pytsa ut pengar lite i taget, dvs först dator+gammal skärm, sedan ny skärm och allt annat som man kan tänkas behöva.

(En annan fördel eMacen har är ju att alla komponenterna i den är billigare än till minin, om du exv i framtiden vill byta ut HD:n eller om CD/DVD:n går sönder osv. Huruvida eMacen är lättmekad vet jag dock inte. Är den det kan du säkert byta fläktarna också mot tystare nån dag du känner dig ambitiös och våghalsig).

EDIT: Den här länken kan kanske vara lite till nytta?

http://www.lowendmac.com/evan/05/0201.html OBS! Handlar om en tidigare version av Emac än den som säljs nu.

Där länkar de vidare till andra som har mekat med sina eMacs, tydligen är modellen att sänka varvtalet på fläkten med nån enkel komponent man kan installera själv om man är lagom händig.

Senast redigerat 2005-05-13 00:03

Minne är billigt nu så köp så mycket minne du har råd till. Ram minne kan du aldrig få för mycket utav satsa på två st 512:or istället på en gång.

mvh

Satsa på en iMac. Har en G5 2Ghz och en mini, och skillnaden i prestanda och allmän "rapphet" är ganska stor mellan en dator med G4-processor och en med G5-processor. G5:an är nästan omöjlig att få att sacka, men det är inget större problem att få minin att sacka och hacka.

Ursprungligen av bruksarn:

Satsa på en iMac. Har en G5 2Ghz och en mini, och skillnaden i prestanda och allmän "rapphet" är ganska stor mellan en dator med G4-processor och en med G5-processor. G5:an är nästan omöjlig att få att sacka, men det är inget större problem att få minin att sacka och hacka.

Om minin hackar så beror det nog på den långsammare hårddisken. Skllnaden mellan G4 & G5 vid ungefär samma Mhz är i dagsläget inte så stor i praktiken som man kan tro.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-13 00:59

Inte funderat på att försöka hitta en begagnad PowerMac? Tycker inte de är så farligt dyra på begagnatmarknaden! Kanske inte en dual, men det är också kanske lite overkill?

• Oregistrerad
  • 2005-05-13 01:08
Ursprungligen av Sandell:

Inte funderat på att försöka hitta en begagnad PowerMac? Tycker inte de är så farligt dyra på begagnatmarknaden! Kanske inte en dual, men det är också kanske lite overkill?

Jag tycker tvärtom att PowerMacs är svindyra på begagnatmarknaden och skulle aldrig köpa en sån beg. för samma pris som en ny Mini eller eMac.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-13 12:27
Ursprungligen av petsematary:

Jag tycker tvärtom att PowerMacs är svindyra på begagnatmarknaden och skulle aldrig köpa en sån beg. för samma pris som en ny Mini eller eMac.

Klart de är ju inte precis billiga, men tycker i huvudtaget att orden "billigt" & "Apple" inte har så mkt med varandra att göra. Men det jag menar är ju att man får mkt dator för pengarna! + att den har bättre möjligheter att uppgraderas under årens gång.

• Medlem
  • 2005-05-13 17:10

Klart de är ju inte precis billiga, men tycker i huvudtaget att orden "billigt" & "Apple" inte har så mkt med varandra att göra. Men det jag menar är ju att man får mkt dator för pengarna! + att den har bättre möjligheter att uppgraderas under årens gång.

Det är knappt lönt att skaffa en begagnad även om priset är lågt på själva burken. För att den ska bli lite mer up-to-date måste man ofta skaffa både hård- och mjukvara till den (t ex ny processor, mer minne, grafikkort, OS, iLife etc) och genast är man uppe i samma pris som en ny. Då har man kanske ändå kvar vissa begränsningar som långsammare systembussar, vindtunnelljud o dyl. De begagnatmacar som är hyfsat moderna och jämförbara med nya minin eller eMacen kostar allt som oftast mer än dessa gör.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-14 03:31
Ursprungligen av Giggs:

Det är knappt lönt att skaffa en begagnad även om priset är lågt på själva burken. För att den ska bli lite mer up-to-date måste man ofta skaffa både hård- och mjukvara till den (t ex ny processor, mer minne, grafikkort, OS, iLife etc) och genast är man uppe i samma pris som en ny. Då har man kanske ändå kvar vissa begränsningar som långsammare systembussar, vindtunnelljud o dyl. De begagnatmacar som är hyfsat moderna och jämförbara med nya minin eller eMacen kostar allt som oftast mer än dessa gör.

Håller inte riktigt med dig på den punkten!
Jag har sett många PM's som har haft både Tiger etc +andra program. Plus att de flesta brukar ligga på 1024MB+ i minne. Man kan ju inte dra alla PMs över en kamm. Klart man kan hitta bra deals även på PMs! Att påstå något annat vore ganska korkat imho!

• Medlem
  • 2005-05-18 10:40

Klart man kan hitta bra deals även på PMs! Att påstå något annat vore ganska korkat imho!

Men jag påstod iofs inte att man inte kunde göra bra deals på begagnade PM, bara att det kunde vara svårt med en bra deal om man efter burkinköpet också behöver köpa en massa saker till för att den skulle bli lite mer modern och att man därefter kanske ändå hade kvar vissa flaskhalsar trots att man lagt ut en hel del pengar på datorn i form av uppgraderingar. Har man redan allt man behöver (exv OS, programvaror, HD:s, brännare etc) kan man fynda rätt ordentligt nu.

Den här tycker jag är ett rätt bra köp om man inte har skärm, skrivare etc sedan tidigare. (men det är likafullt bara halva processorhastigheten jämfört med mini, eMac)

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=76582

Köp en mini med 768mb eller m e r minne. På sikt kan en extern, snabbare hårddisk vara på sin plats för att verkligen få fart på den. En firewire 400 disk är inte så dödligt dyr och gör mycket.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-16 16:42

Synd att inte Apple kan erbjuda en mindre Power Mac G4 med samma spec. som en eMac och till samma pris. Jag byter gärna bort den inbyggda skärmen mot flexibiliteten med en Power Mac. Det skall vara enkelt att byta hårddisk och grafikkort.

Minin är allt för begränsad, men kan ändå vara köpvärd med tanke på att både Tiger och iLife medföljer. Hårddisken är för långsam, grafikkortet går ej att byta och det finns enbart en minnesplats.

Jag kan istället rekommendera en begagnad Power Mac G4 dual 450 eller bättre. De kan man få för ca 2500 kr och uppåt. Sen kan man själv byta hårddisk och grafikkort. Tre eller fyra RAM-plastser är precis lagom. Även fläktarna går att byta om man tycker att ljudnivån är för hög.

Ju fler som byter till PM G5 desto fler PM G4 kommer ut på begagnatmarknaden, vilket sänker begagnatpriserna. De har väl halverats på ett år och sjunker säkert ytterligare.

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-17 01:07

Du får ju bättre dator med emacen, och inkl skärm är priset detsamma. Så frågan är ju helt enkelt om du vill ha bättre dator eller bättre skärm. Sedan kan ju iofs ljudnivån vara intressant med.

Iom tiger säger jag emacen eftersom du får ett grafikkort som väl är dubbelt så snabbt, eventuellt ännu snabbare, vilket tiger säkert har nytta av. (hårddisken är visst snabbare i emacen än i en imac g5 med, iaf förra versionen, hur det är med den nya vet jag inte.)
Imacen har ju en liten 2.5" disk så den är garanterat långsammast.

• Medlem
  • 2005-05-17 15:46

Kör på en eMac, vi har en 1.25 hemma och är mycket nöjda. Den låter en del men jag tycker inte det är så störande, den brusar lite jämt hela tiden..Vad det gäller skärmen tycker jag den är helt ok, brukar dock köra 1024x768 i upplösning, kör man högre tycker jag det flimmrar. Som sagt, grafikkorten är också en del som talar för eMacen, snygga effekter i Dashboard stöds inte av Radeon 9200 som bland annat sitter i Macminin. Om du ska spela lite också så är 9600 mycket bättre!

Jag har börjat titta på begagnade PowerMac G4, en dator som verkar passa mig ännu bättre än de två ovanstående. Dock har jag inte hittat någon i rätt prisklass med den prestanda jag önskar.

Är det möjligt att få tag i en sådan maskin för 5-6 tusen?

Någon som har något att säga om detta? Något jag bör tänka på? Nakdelar/Fördelar etc.

• Oregistrerad
  • 2005-05-18 09:16

Jag har eMac på jobbet. Eftersom det ständigt är ljud runtomkring är inte fläktljudet särskilt störande. Hemma har jag tidigare använt PM 4400 som också brusar rejält. Nu är det iBook, och jag uppskattar verkligen att den är knäpptyst.

Så jag skulle hellre välja Mac mini framför eMac i hemmet.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-18 14:02
Ursprungligen av hannesek:

Jag har börjat titta på begagnade PowerMac G4, en dator som verkar passa mig ännu bättre än de två ovanstående. Dock har jag inte hittat någon i rätt prisklass med den prestanda jag önskar.

Är det möjligt att få tag i en sådan maskin för 5-6 tusen?

Någon som har något att säga om detta? Något jag bör tänka på? Nakdelar/Fördelar etc.

Jag har nyligen köpt två stycken Power Mac G4 för 2500 kr/st. Den ena är en PM G4 digital audio 466 MHz från 2001. Den har något snabbare systembuss än de tidigare modellerna Yikes, Sawtooth och gigabitethernet. (133 MHz istället för 100 MHz). Den går att processoruppgradera till exempelvis 1,2 GHz eller 1,4 MHz. De köper du billigast direkt från USA.

Snål som jag är så har jag istället valt att köpa en begagnad 733 MHz G4-processor (Apple original) från www.macsales.se. Den kostar mig ca 1350 kr inkl moms och tull. Tänk på att de senare QuickSilver-modellerna med 733 MHz klockfrekvens saknar L3-cache. PM G4 DA 733 har däremot 1 MB L3-cache och är i stort sett samma dator i övrigt.

Den andra PM G4 jag har köpt är en gigabitethernet dual 450 (årsmodellen före digital audio). Den har två st 450 MHz G4-processorer och är betydligt snabbare än min 466 single. Speciellt i Mac OS X.

Båda datorerna har fått "nya" Geforce-kort (4MX resp 2MX), större hårddiskar och mer minne. Även fläktarna har jag bytt. Nästa uppgradering blir nog en TFT-skärm till den ena datorn.

Tidigare modeller som Yikes eller Sawtooth bör man nog undvika om man inte får dem ruskigt billigt. Senare modeller som QS eller MDD är inte lika prisvärda jämfört med vad nya Macar kostar. De är dessutom betydligt bullrigare än de tidigare modellerna.

Riktigt dåligt köp är en PM G4 QS 733 eller 800 MHz, som man sen byter processor på. Det blir onödigt dyrt. Då kan man lika gärna köpa en PM G4 digital audio eller gå upp på en nyare dator redan från början.

1
Bevaka tråden