Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra rättiigheter för USB-disk (NT-filsystem)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör man det?

Har en USB-disk med alla mina bilder, musik mm men jag har bara läsrättigheter på den. Hur ändrar jag så jag har full access till den disken?

Har tidigare använt den mot min PC men vill nu lägga komma åt samma filer från min Mac.

Skivverktyget verkar inte kunna lösa detta vad jag ser. Har haft Mac en vecka...Kan man köra chmod eller...?

Tacksam för alla förslag.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-04-26 21:43

Det beror på att macen inte kan skriva till NTFS då Microsoft kräver en licens för det om man skall få koden av dem. De använder nog någon modul för att läsa NTFS som är utvecklad för linux. De drivrutinerna kan läsa då det ej kan skada diskens innehåll. Skrivning är avaktiverad och sker på egen risk då det kan skada diskens innehåll.

OK. Då blir det alltså till att koppla upp via ett hemnätverk mot PC:n för att få över informationen.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 10:18
Ursprungligen av Brum-Brum:

OK. Då blir det alltså till att koppla upp via ett hemnätverk mot PC:n för att få över informationen.

Det kan ju vara lämpligt att överväga FAT32 på den disken, då OS X har fullt stöd för detta.

1
Bevaka tråden