Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xserve eller PM Dual 2 som server

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en aning svårt at bestämma mig om en Xserve är ett bättre alternativ!

valet står mellan

Powermac:
• Dual 2.0GHz PowerPC G5
• 2GB DDR400 SDRAM
• 2x160 GB Serial ATA HD"
• Fibrechannel PCI-X Card
• 4-ports Network card
• Xraid CTO XRAID 1.6 TB (4x400)

VS.

Xserve alt. Node modell!
• Dual 2.3GHz PowerPC G5
• 1GB DDR400 ECC SDRAM - 2x512MB
• 80GB ADM (1x80GB Serial ATA)"
• Fibrechannel PCI-X Card
• 4-ports Network card
• Xraid CTO XRAID 1.6 TB (4x400)

Om nån undrar varför det är ett 4-port NIC kort med, så har jag tänkt köra en loadbalancing mjukvara mot switchen och nätet.

Har nån nån bra rekommendation. Att välja antingen Xserve eller PM som filserver. Vi kommer att köra videoeditering(enbart DV) till servern från ett par arbetsstationer. Har testat och kör nu en längre tid en konfiguration(utan xraid) med stripade skivor det fungerade upp till 6-7 arbetsstationer utan att några frames tappades bort.

Som nätverksswitchar kör vi med HP procurve 2848 och 2824!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-22 18:07

Är det en prisfråga? Servern verkar vara riktigt "snål-konfigurerad" minnesmässigt.

Ursprungligen av Wire:

Är det en prisfråga? Servern verkar vara riktigt "snål-konfigurerad" minnesmässigt.

Egentligen inte! Jag kan bra lägga till 1 Gb Ram.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-22 19:03

Det man måste tänka på när man funderar på "en vanlig dator" som server jämfört med en Xserve, är att serverlicensen på 9000 kr (Unlimited client license) tillkommer.

Ursprungligen av Wire:

Det man måste tänka på när man funderar på "en vanlig dator" som server jämfört med en Xserve, är att serverlicensen på 9000 kr (Unlimited client license) tillkommer.

Licenser är egentligen inget problem. vi har 2 st 10.3 server unlimited licenser att tillgå. För tillfället har jag en Dual G4 800 som filserver samt en G5 1.6. De har dryga 85 OS X-klientmaskiner uppkopplade mot sig. Samt drygt 50 Wintel-maskiner.

Hur är det tekniskt mellan PM och Xserve. Är det mycket stabilare, säkrare etc. med xserve eller är det mestadels "status"!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-26 10:16
Ursprungligen av Solitere:

Licenser är egentligen inget problem. vi har 2 st 10.3 server unlimited licenser att tillgå. För tillfället har jag en Dual G4 800 som filserver samt en G5 1.6. De har dryga 85 OS X-klientmaskiner uppkopplade mot sig. Samt drygt 50 Wintel-maskiner.

Hur är det tekniskt mellan PM och Xserve. Är det mycket stabilare, säkrare etc. med xserve eller är det mestadels "status"!

Jag använder en PowerMacintosh 2x1GHz med 2GB RAM som server. På ligger 10.3 server unlimited. Den används främst som filserver mot ca 20 användare, både mac och PC. Som lagringsdiskar används både SCSI ultrawide och Firewire 800.

Den är mycket stabil, har hittills aldrig gått ner. Vid ett strömavbrott vi hade för ett tag sedan på natten startade den upp och fungerade som vanligt på morgonen.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2005-04-22 19:04

Det som kan avgöra är om du ska ha servern i ett separat rum eller stående bland människor. Xserves fläktar bullrar duktigt (åtminstone Xserve G4).

I ett serverrum med rack är Xserve att föredra eftersom den tar mindre plats (förutom att den tar plats på djupet).

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-22 19:15

G5:an låter mer. Den är nerlusad av fläktar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-22 20:37

Får man tillgång till all fin övervakning på G5-tornet på samma sätt som en xServe?

I serversammanhang skulle jag nog välja xServern, men som sagt så låter nog den mer och lär vilja ha ett eget rum. Kör ni en RAID i samma veva så kommer iofs den kanske låta mer...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-22 20:52

Här är alla fläktarna i en Xserve G5 (8 st). En filhanterare med ca 90 st OS X användare anslutna.

Ursprungligen av Wire:

Här är alla fläktarna i en Xserve G5 (8 st). En filhanterare med ca 90 st OS X användare anslutna.

Hur är ljudnivån på xserve och xraid?

Jag Har planerat att köpa ett rittal-rackskåp som är ventilerat samt ljudisolerat. Dit läggs Xserven + Xraid samt en PM G5 Maskin från tidigare.

1
Bevaka tråden