Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor inför mitt iB12" till PB15" byte

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan.

Hade tänkt att till sommaren byta ut min iBook 12" mot en PowerBook 15", men skulle vilja ha svar på några enkla frågor först. Möjligt att svaren finns här redan, men jag kan inte hitta dom. Nu till frågorna.

Hur för jag enklast (och billigast) över alla mina fotografier och låtar från iPhoto och iTunes till nya datorn? Går det att importera dom på ett smidigt sätt så att dom hamnar rätt på en gång i respektive bibliotek?

Hur är det med minnet i nya PowerBook 15", är det 256 inbyggt och 256 löst, eller 512 inbyggt och en minnesplats över? Bra o veta då jag kommer o köpa till mer minne direkt.

Eftersom jag kommer att sälja min iBook efter köpet så undrar jag om det räcker med en ominstallation av medföljande Panther för att förhindra att nya ägaren inte ska kunna få tag på mina lösenord etc. med nåt recovery-program?

Det var väl bara det jag undrade över just nu

/Jani Uutela

Hej jani, ett enkelt sätt är att fildela med afp. starta ett nätverk med hjälp av den ena macen (om du ska köra trådläöst dvs.)

Anslut den andra och sedan loggar du vara in med dina uppgifter och får då tillgång till hela din hemmapp. När du startar osx för första gången så frågar den om du har en gammal mac som du vill ha inställningar och filer från. Då är det bara att koppla ihop med en FW-kabel och sätta den gamla datorn i target mode sen sköter det sig självt i princip.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 14:12

Möjligt att jag minns fel men jag tror jag läst i någon tråd att man vid installation av OS X Panter kan välja att ansluta till en annan mac över firewire och automatiskt plocka över konton. Verkar vara precis det du vill göra

//Erik

Ursprungligen av ergu:

Möjligt att jag minns fel men jag tror jag läst i någon tråd att man vid installation av OS X Panter kan välja att ansluta till en annan mac över firewire och automatiskt plocka över konton. Verkar vara precis det du vill göra

//Erik

Installationsprogrammet frågar till och med om du vill kopiera från en annan mac. Då får du med identiteter och alltihopa.

Tack så jättemycket för alla svaren!

/jani uutela

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-11 14:10

Det går att skriva ettor på hela disken med Apples skivverktyg. Det borde ge tillräcklig sekretess.

Tack för alla svaren hittils, jättebussigt. Nu är det bara frågan om ramminnet som kvarstår. Förresten, kan någon länka till en sån där firewirekabel jag behöver? Tittade på Applestore men vet inte vilken av kablarna det är som jag behöver.

/Jani Uutela

Ram

PB 15" har två lösa RAMplatser, alltså maxkapacitet på 2gb.

Filer, inställningar, mail osv för du över med Setup Assistant.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25773

Typ av sladd du ska ha:
http://dustinhome.se/DacsaPortal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010016182

http://www.macoteket.se/images/Firewireport6.jpg

Det är en med 2st 6 poliga kontakter.

PB-en levereras med 512Mb ram på en plats som är utbytar och har en tom.

1
Bevaka tråden