Vad krävs för MacOS X/Tiger

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 10:56

Hej,
vi behöver köpa in en Mac till kontoret för att främst göra användartester/sitekontroller på. Vi jobbar enbart på PC annars (vi är en webbyrå...enbart därför - inget ont om PC nu ) och har hittills testat på grannens Mac vid behov.

Helst vill vi kunna köra MacOSX/Tiger, så vilken hårdvara behövs för detta om vi köper en begagnad Mac ? Eller ska man köpa en iMini direkt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-11 11:32

En Mac Mini är väl perfekt för det ändamålet? En begagnad PowerMac G4 kostar nästan lika mycket som en Mac Mini. Det krävs inte särskilt snabb dator för Tiger, räkna med ca 500MHz och uppåt. Egentligen räcker det med en gammal iMac DV, men då kan det vara lite slött. Särskilt om ni använder Flash på era sidor.

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-11 11:34

Skulle gissa att mini är bäst lämpad till det ni söker. Liten undangömd och kanske lite förförisk. Kan vi ju hoppas i allafall. Jag har dock inte sett några krav på grafikkort än, men alla G4:or ska fungera dock kanske inte utnyttja all kraft i Tiger. Inte ens en PowerBook G4/400 Mhz klarar att använda Panther (alltså MacOSX 10.3) fullt ut. Det är grafikortet som är för dåligt men det fungerar bra ändå. Skulle sikta in mig på Mac mini om jag vore ni.

Vi behövde tre klientmaskiner till jobbet och en eMac är det allra billigaste och smidigaste i Macväg just nu.
Jag är väldigt imponerad av dessa burkar med tanke på priset.

Kanske kan vara något för er.

- Slice -

• Oregistrerad
  • 2005-04-11 14:54

Flash kommer testat ganska frekvent, men vad jag kan förstå är både eMac och mini bra köp. Minin skulle ju passa finfint, vi har lite dåligt med skrivbordsplats för en eMac. Tack för alla snabba svar!

1
Bevaka tråden