Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk med NT4

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2001-06-19 11:15

Japp. Jag vet att man inte kan köra klassiskt AppleTalk i MacOS X och att NT4s Services For Macintosh bara har stöd för det, men det går ju att köra NFS via Sharity...nästan.

Jag har installerat Sharity efter konstens alla regler, men kan inte ansluta till servern. När jag försöker så säger den NetBIOS Error - operation not permitted eller något i den stilen. Någon som har testat det här och som vet varför?

Vi ska byta till Win2000-servrar snart som kan köra AppleTalk via IP och då löser det sig, men tills dess vill jag hemskt gärna köra MacOS X.

/Tage

Jag ska villigt erkänna att jag inte heller fått Sharity att fungera. Därmot ska Samba fungera betydligt bättre, även om det kanske inte är lika sexigt som Sharity är.

Nja, Sharity använder CIFS. NFS är redan inbyggt i Mac OSX. Du kan ladda ner en NFS-klient för NT4/2000, t ex, Omni NFS-client eller kontrollera följande:

Sharity Mounts. Här ska minst "browser" vara monterad på /Network/CIFS. Om deta inte är fallet, kontrollera att du under "CIFS Browser" inte har angivit någon browserdomän. Klicka en gång på "Default" så kommer standardinställningarna tillbaka. Nu borde du se "Entire network" under "/Network/CIFS/".

Manuellt kan du också montera egna objekt. har du din NT-domän "tage" med server "PC" och där en delad resurs "allmänt" kan du montera denna i din hemkatalog. Varför du inte kan montera den under /Network/ har med rättigheter att göra. Klicka på "mount". I fältet "Mountpoint" skriver du "/Users/användarnamn/allmänt", detta blir den delade mappen. I fältet "Mounted Object" skriver du nu sökvägen till NT-servern "\PCallmänt". Klicka på OK.
Förutsättningen är att du har skrivit in domännamnet "tage" under "CIFS General"

Gå sedan i Findern till hemkatalogen. Där borde du se en nätverksresurs med namnet "allmänt". Om detta inte är fallet så måste du logga in under "CIFS login" med ditt NT-domänanvändarnamn och -lösenord.

Om inte detta hjälper, tja DAVE kommer nog till MWNY, kanske är det räddningen?

1
Bevaka tråden