• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-22 18:55

Jahapp, dags att skriva lite om sig själv då... Tom Airaksinen heter jag, är 26 år gammal och har hoppat runt lite i livet. Efter gymnasiet (NV) gjorde jag lumpen på Försvarets tolkskola och lärde mig ryska. Därefter jobbade jag ett år i Moskva och pluggade sedan lite lingvistik och ryska i Stockholm innan jag flyttade till Linköping för att börja läsa på kognitionsvetenskapsprogrammet.

Där har jag läst sedan hösten 2001 med undantag för 2003 då jag jobbade heltid som översättare ryska-svenska åt Försvarsmakten. Nu är jag inne på näst sista terminen innan det är dags för exjobb. Jag är väldigt intresserad av användbarhet/interaktionsdesign, och har på sistone även kommit att bli nyfiken på tjänstedesign, så jag håller på att inrikta mig mot sådana frågor och hoppas kunna jobba med det framöver.

Min Mac-historia började med att mamma fick hem en SE från jobbet julen 1988 (1 MB RAM och dubbla diskettstationer, ingen HD!). Sedan dess är jag hopplöst inbiten Macanvändare och har gått igenom en Quadra 650, en PowerMac 8500/120 och en PowerMac G4 2 x 800 MHz. Nu funderar jag på att skaffa mig en iBook 12 tum och på sikt en ny PowerMac när nästa generation kommer.

Datorn använder jag till bildredigering och grafisk design förutom det gamla vanliga surfandet och mejlandet. Spel har jag inte spelat i någon större omfattning på tio år tror jag, men jag skulle inte säga nej till en omgång Marathon...

Det var väl det. Hör av er om ni undrar något!

Hälsningar,
Tom