Köpa Mac Mini eller extern HD för datalagring?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 14:25

Jag har en iBook med 30GB HD. Jag tänkte allra först att jag ska skaffa en extern HD men nu har jag tänkt om. En extern HD är ju ganska dyr och närmar sig faktiskt priset för en Mac Mini. Dessutom är iBook den enda datorn som jag har just nu. Ifall den kraschar har jag ju ingen användning för den externa HD:n. Nu till frågorna:

1. Är det lätt att överföra filer mellan iBook och Mac Mini i jämförelse med en extern HD?
2. Lönar det sig för mig som bara har en iBook att köpa Mac Mini istället för extern HD? (Min användning för Mac Mini skulle vara att säkerhetskopiera filer på iBook i första hand)
3. Kan man överföra filer med Bluetooth mellan iBook och Mac Mini och fungerar det smidigt?
4. Ifall jag ska använda Mac Mini för datalagring för iBook med... lönar det sig med den kraftigare varianten med 80GB HD? (ska i och för sig inte föra över allt för mycket.. mest viktiga dokument osv.)

Ok.. jag behöver tips.. Ifall jag ska köpa en extern HD har jag möjlighet till detta ganska snart, ifall jag ska köpa Mac Mini får jag spara lite till.. Vad tycker ni? Själv tänker jag att ett köp av Mac Mini ger mig en dator till.. och på det sättet sparar jag också på iBook, eftersom jag inte behöver nöta på den jämt. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Råd tas emot med tacksamhet!

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-02 14:39

Ska du bara använda din eventuella Mac Mini för lagring av filer hade jag definitvt satsat på en extern hårddisk istället. Det är ju liksom lite over-kill att köpa en hel ny dator för det ändamålet...Dock förstår jag inte riktigt vilka externa hårddiskar du kikat på som är så dyra att de närmar sig priset för en Mac Mini?

Skulle du skaffa en Mini är det ju inga som helst problem med att överföra filer. Starta bara den ena datorn i passivt läge (som en extern hårddisk) med en firewire-sladd mellan burkarna. Därefter: drag and drop.

PS. Macoteket, som inte är kända för att vara det billigaste alternativet säljer bland annat denna.

• Oregistrerad
  • 2005-03-02 15:40

Nja.. kommer nog att göra annat med Minin också.. Saken är denna att jag helt klart klarar mig med min iBook... men behöver något att säkerhetskopiera mina filer och dokument till.. Samtidigt så har min iBook ingen superdrive, har 12 tummaren,.. superdrive är inget måste för mig men skulle vara trevligt att ha.

Dessutom har jag med mig min iBook väldigt ofta, så jag tänker på övriga säkerhetsvinklar med. T.ex. om jag blir rånad och mister min iBook, vad gör jag då med en extern HD? Då måste jag köpa en ny dator i vilket fall som helst. Ur denna synvinkel kan det vara skönt med en stationär dator med. Men som sagt det kostar, så ifall Mac Mini ska vara ett alternativ blir det förmodligen den billigaste varianten (behöver egentligen inte Superdrive).

Har dessutom CSN-kortet så det blir ju lite billigare..

Men men.. beheöver mer råd och tips!!

Är dessa synpunkter tillräckliga för att köpa en Mac Mini? Säkerhetssynvinkeln av att bära med sig en bärbar som är enda datorn... Är ännu inte övertygad över vad jag ska göra..

Vad bättre, extern HD eller Mac Mini?

Det är ju två helt olika produkter. En extern HD med 200 GB får du för 1200:- (kabinett + disk som du själv sätter ihop), en mac mini kostar minst 4695, du ville ha superdrive vilket lägger på ytterligare plus 80 GB måste du ju också ha, om det ska bli någon lagring överhuvudtaget, så säg en 5500 kr. 4300 kronors skillnad tycker jag inte alls är i närheten av varandra

• Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-03-02 23:21

Ramirez, jag tycker det låter som att du försöker övertala dig själv att köpa en Mac Mini.
Oss behöver du inte övertyga. Köp!

• Oregistrerad
  • 2005-03-03 00:47
Ursprungligen av Rasmus:

Ramirez, jag tycker det låter som att du försöker övertala dig själv att köpa en Mac Mini.
Oss behöver du inte övertyga. Köp!

Ja.. kanske det

Vore trevligt med en mini.. men men kanske de flesta här har rätt. Mitt behov är en lagringsenhet i första hand.. Mini blir en lite dyr lagringsenhet.. de tipsen ni har gett verkar vettiga..

• Medlem
  • Landskrona
  • 2005-03-02 23:52

En LaCie-disk med 250GB kostar 1600 resp 1800 för USB eller FireWire. I en Mac mini får du 40GB lagring på en slö disk för 4700... Iofs en dator också, men det behövde du inte? Funderar själv på en LaCie-disk, rätt snygga. Finns för priserna ovan på datorbutiken.com

• Medlem
  • 2005-03-03 01:33

haha, Ramirez, jag har exakt samma dilemma som dig...
men det lutar åt att beställa en mac mini trots allt, eller, shit, den e ju redan beställd för en vecka sedan

Jag har en ibook, 800 mhz g3 vars 30 gig hd kraschade brutalt i december. KATTASTROF! som tur är så hadde jag en pc som jag kunde använda för säkerhetskopiering innan den dog helt, samt att arbeta under den tid som det tog att reparera. (stor eloge för lanmaster i sthlm som va mycket proffsiga & bytte hd på 2 dagar till bra pris)

Nu har jag sålt min pc för att skaffa en mac mini som hemma får stå som server för film/musik/säkerhetskopiering samt backuppdator ifall något illa skulle hända med ibooken.
Det är bara att inse, en dator man har med sig ofta lever farlig jämfört med stationär dator oavsett om man är otroligt varsam eller inte.

Jag har själv börjat tvivla på att det verkligen är värt att slänga ut 6 papp på en mac mini ( fick 4 för pc:n så jag har bara lagt till 2 papp vilket en extern hd nästan kostar ) men när jag samtidigt tänker efter på att något kan hända min stackars ibook så känns det ju genast rätt att skaffa en mac mini. Du lägger ju ner lite mer än de 2 papp jag lägger extra för att få en mac mini, men jag tycker nog att det ändå är värt det om du ändå har en skärm som står där hemma.

om-

Det är ju onödigt att köpa en mac mini för att lagra på..
eftersom det är max 80gb för 4500kr ..
en extern 300gb firewire hd kostar runt 2000kr..

tycker det är rätt sjävklart vad man ska köpa om behöver något att lagra filer på..

• Medlem
  • 2005-03-03 14:44

hähä jag ångrade mig totalt! avbeställde min mac mini imorse! sparar till ny ibook eller powerbook om 1-2 år

• Oregistrerad
  • 2005-03-03 18:57

Jepp.. blir ingen Mini.. köpte en extern firewire HD idag
Ska också spara lite längre.. till en Powerbook om 2-3 år...
Tack för alla tips

• Medlem
  • 2005-03-03 19:00

haha vi ångrade oss till slut ramirez

berätta gärna om din hd, tänkte skaffa innom ca 2 veckor.

• Oregistrerad
  • 2005-03-04 14:48
Ursprungligen av P3t3r:

haha vi ångrade oss till slut ramirez

berätta gärna om din hd, tänkte skaffa innom ca 2 veckor.

Blev inte en så väldigt märkvärdig HD... köpte en 80GB Firesmart ALU från Macoteket. Egentligen behöver jag inte en så väldigt stor HD.. behöver den för backup till min Ibooks 30GB HD. Så jag är nöjd med lösningen.. speciellt att det är firewire.. Använder USB-portarna till annat så de är inte lediga. Kan rekommendera denna lösning.. Nu känner jag mig tryggare... Man har ju garanit på iBook så ifall nåt händer har man alla sina filer och dokument förvarade tryggt.. det enda problematiska blir ju väntan på reparation mm ifall nåt skulle hända.
Dessutom är ju Minis prestanda nästan identisk med iBook, ifall man ska investera i en dator vill man ju investera i nån med bättre prestanda... så det blir Powerbook för mig om ett par år

Än en gång... tack för alla råd och tips

Kör en gammal pc som filserver eller nåt.

Mac mini verkar vara en kanontrevlig liten tingest.

Problemet är lagringskapcitet. Jag rekommenderar dig att köpa en billig pc pentium2 eller 3 för några hundra. Bygg ett LAN och använd wintel-burken till filer och ev. skrivarserver. Macen ansluter ju ändå mot i stort sett alla operativ.

Ska du pyssla med DV-redigering och andra "mycket-megabyte-grejer" så kör en extern firewiredisk. Såg att clas olhson säljer för 495kr fw-kabinett. In med en ide-disk i den och kör.

Peter
Peter Holm Studios
Gävle

1
Bevaka tråden