Lång leveranstid från Macoteket

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-02-28 14:47

Hur är det egentligen med Apples leverenser till sina återförsäljare? Jag beställde en PowerBook 12" med SuperDrive från Macoteket i tisdags. Då skulle de få in datorn samma dag men nu verkar det som att Apple bara levererade PB 12" med Combo...

Detta ska bli min andra mac - även om jag varit en hårdför PC-nyttjare i 6 år. Den här väntan gör dock att glädjen börjar övergå i fustration...

/Fustrerad!

Jag väntade 5 veckor på en BTO 15" Pb så det kan ta tid, det var dock inte från macoteket. Men det tar ofta en massa tid

Håll ut!

• Medlem
  • Danderyd
  • 2005-03-04 11:15

Jag har gett upp väntan. Jag orkade inte med Macotekets snorkiga personal och osäkra leveranstider. Jag har därför beställt från Apple Store... Nu vet jag i alla fall när det kommer - och så fick jag 10% studentrabatt

• Oregistrerad
  • 2005-03-04 11:51

Sitter för tillfället och är arg för att macforum inte håller leveranstider heller. Kan ioförsig förstå att det i det stora hela ligger på apples sida eftersom de inte gör det lätt för sina återförsäljare, men ändå. Frågan är om det är rätt att sitta och vänta på en dator i nästan två månader?

• Oregistrerad
  • 2005-03-04 11:55
Ursprungligen av Mare:

Sitter för tillfället och är arg för att macforum inte håller leveranstider heller. Kan ioförsig förstå att det i det stora hela ligger på apples sida eftersom de inte gör det lätt för sina återförsäljare, men ändå. Frågan är om det är rätt att sitta och vänta på en dator i nästan två månader?

Nä. det verkar tråkigt. Avbeställ & köp av nån som har inne (?)

• Oregistrerad
  • 2005-03-04 11:57
Ursprungligen av DaPhox:

Nä. det verkar tråkigt. Avbeställ & köp av nån som har inne (?)

Känns aningen jobbigt nu. Nu har jag ändå väntat så länge. Egentligen är det inte att det tagit så lång tid som stör mig. Självklart stör det men det som stör mest är att de säger leveranstider som de inte kan hålla. I fredags sa de att den skulle komma denna veckan och att den var skickad från apple. Men icke sa nicke, ingen dator och ingen vet när den kommer.

• Oregistrerad
  • 2005-03-04 16:26

Sitter i nästan samma sits, beställde en Mac mini ifrån Macsupport här i västerås för 6 veckor sen, och inte har den kommit. Känns inte så himmla kul att vänta nästan 2 månader, (vem vet, kanske blir 2 mån.) hade jag beställt t ex en Dell idag hade jag haft den igår. Letar nu efter en återförsäljare som har de inne men inte finns det heller, jobbigt att vänta

• Medlem
  • Danderyd
  • 2005-03-04 16:44
Ursprungligen av Halligalli:

Sitter i nästan samma sits, beställde en Mac mini ifrån Macsupport här i västerås för 6 veckor sen, och inte har den kommit. Känns inte så himmla kul att vänta nästan 2 månader, (vem vet, kanske blir 2 mån.) hade jag beställt t ex en Dell idag hade jag haft den igår. Letar nu efter en återförsäljare som har de inne men inte finns det heller, jobbigt att vänta

Eftersom Apple verkar prioritera kunder i Apple Store så skulle jag beställa den från dem. Om du inte ska ha en specialbyggd så borde du ju få den relativt snabbt...

• Oregistrerad
  • 2005-03-04 16:51
Ursprungligen av Krypto:

Eftersom Apple verkar prioritera kunder i Apple Store så skulle jag beställa den från dem.

Av samma anledning skulle jag i n t e beställa av dem.

• Oregistrerad
  • 2005-03-04 18:29
Ursprungligen av Krypto:

Eftersom Apple verkar prioritera kunder i Apple Store så skulle jag beställa den från dem. Om du inte ska ha en specialbyggd så borde du ju få den relativt snabbt...

Jo, har märkt det nu, om jag bara visste det när jag beställde den. Dåligt egentligen att de prioriterar den egna affären istället för återförsäljare. Sen så lär ju min mini komma nästa vecka så då går det nog lite snabbare att vänta, fast min nästa mac (förhoppningsvis en iBook inom ett år ) ska jag definitivt köpa ifrån Applestore.

Ursprungligen av DaPhox:

Av samma anledning skulle jag i n t e beställa av dem.

Har du lust att förtydliga?

• Medlem
  • 2005-03-04 19:10

Har du lust att förtydliga?[/QUOTE]

Apple uppmuntrar ÅF runt om i Sverige att öppna Apple reseller stores och därmed dra på sig höga hyror. Om dom samtidigt då prioriterar egna kanaler i distributionen av burkarna så är det lite....sådär?

Ursprungligen av joe:

Apple uppmuntrar ÅF runt om i Sverige att öppna Apple reseller stores och därmed dra på sig höga hyror. Om dom samtidigt då prioriterar egna kanaler i distributionen av burkarna så är det lite....sådär?

Riktigt så enkelt är det inte, de nya Mac-butikerna som öppnat gör rejält med pengar (Apple sponsrar på olika sätt) och har gott om prylar att sälja. När det råder extremt brist på en viss produkt är det precis lika svårt att få den från Apple. Däremot händer det att Apple prioriterar deras egen kanal vid produktlanseringar.

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Riktigt så enkelt är det inte, de nya Mac-butikerna som öppnat gör rejält med pengar (Apple sponsrar på olika sätt) och har gott om prylar att sälja. När det råder extremt brist på en viss produkt är det precis lika svårt att få den från Apple. Däremot händer det att Apple prioriterar deras egen kanal vid produktlanseringar.

Tycker jag inte riktigt stämmer. Det är inte direkt Apples prylar som ÅF tjänar pengar på. Och vad gäller leveranstider så kan man ju ta iPod shuffle som exempel. Privatpersoner som beställde på Apple Store när den lanserades fick sina shuffles i slutet av januari. Macoteket fick en bråkdel av de shuffles de beställt 4 (!) veckor senare. Värdelöst av Apple tycker jag.

• Oregistrerad
  • 2005-03-04 19:11
Ursprungligen av Halligalli:

Jo, har märkt det nu, om jag bara visste det när jag beställde den. Dåligt egentligen att de prioriterar den egna affären istället för återförsäljare. Sen så lär ju min mini komma nästa vecka så då går det nog lite snabbare att vänta, fast min nästa mac (förhoppningsvis en iBook inom ett år ) ska jag definitivt köpa ifrån Applestore.

Har du lust att förtydliga?

Har haft usel erfarenhet (ett bra antal ggr.) av Apple's så kallade "Service". Köper alltid av ÅF, blir det nåt tjafs från Apple får ÅFn ta den biten. Lättare att snacka med nån snubbe vid disk än nån oxtokig, galen danska nånstans i Cork på Irland som bara vill dra VISA-kort. Har varit med om så sjuka grejor så det inte är sant. Kort: gillar Mac, är halvförtjust i Apple...

• Oregistrerad
  • 2005-03-04 21:32
Ursprungligen av DaPhox:

Har haft usel erfarenhet (ett bra antal ggr.) av Apple's så kallade "Service". Köper alltid av ÅF, blir det nåt tjafs från Apple får ÅFn ta den biten. Lättare att snacka med nån snubbe vid disk än nån oxtokig, galen danska nånstans i Cork på Irland som bara vill dra VISA-kort. Har varit med om så sjuka grejor så det inte är sant. Kort: gillar Mac, är halvförtjust i Apple...

Det var de argumenten jag körde med, men nåja, bara jag får en mac och slipper windows är jag trots allt nöjd

• Medlem
  • Danderyd
  • 2005-03-11 12:25

Jag kommer att få min nya PB levererad idag. Beställde i slutet av vecka nio och fick leveransbesked i lördags på 8-9 arbetsdagar så jag är nöjd

Min första Mac! (om man räknar bort en gammal burk för 7-8 år sedan)

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-21 10:54

Jag beställde en iPod mini 4/3 från Applestore, de utlovade en leveranstid på 3-7 dagar.....jag väntar fortfarande! Har försökt ringa men det är omöjligt att komma fram....jag satt 30 min i telefonkö sist jag försökte, så jag gav upp!! Trist när de utlovar saker de inte kan hålla, man tappar fortroendet och lusten att beställa därifrån mer.

• Oregistrerad
  • 2005-03-21 11:33

Beställde en ipod mini med lasergravyr den 25/2. Min förra ipod fick sin skärm krossad precis i början av året. =( Den skickades den 4/3 med en utlovad leveranstid på 8-9 arbetsdagar. Sen kom det inte upp någon information om statusen från tnt. Men jag tänkte inte mer på det. I torsdags ringde jag applestore frågade vad som hände och fick svaret att min ipod skickats men inte överlämnats till tnt av ngn anledning. Shit tänkte jag nu sitter min ipod fast i nederländerna.

Kollar dock upp leveransstatusen nu på morgonen och min ipod kom till sturup igår morse
Out For Delivery: 21 Mars 07.00 YEAH!

ångrar dock att jag inte kontaktade applestore från början när leveransstatusen dröjde.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-21 14:22

Grattis!
Jag beställde också med lasergravyr....kan det vara orsaken till dröjsmålet? Kollade min beställningsstatus, men där står det bara att jag ska få min iPod mini före den 23/3, inte var den är just nu! Kan man se det, eller måste man sitta i telefonkö halva da´n?
Dum fråga kanske...men vad är tnt för ngt?

• Medlem
  • Danderyd
  • 2005-03-21 15:14
Ursprungligen av Picasso:

TNT är ett fraktföretag, som FedEx. Det är de som hanterar leveransen. Med andra ord har Apple lagt ut transporten på ett externt företag (outsourceat).

/G

Ursprungligen av Krypto:

TNT är ett fraktföretag, som FedEx. Det är de som hanterar leveransen. Med andra ord har Apple lagt ut transporten på ett externt företag (outsourceat).

Vad förväntar du dig? Att Apple ska starta sitt eget transport företag? "World Wide Apple Express" eller "ApEx" .. MacEx... WWAE.. WAE.. AppleX ..

• Oregistrerad
  • 2005-03-21 15:51

Grattis!
Jag beställde också med lasergravyr....kan det vara orsaken till dröjsmålet? Kollade min beställningsstatus, men där står det bara att jag ska få min iPod mini före den 23/3, inte var den är just nu! Kan man se det, eller måste man sitta i telefonkö halva da´n?

Har du fått ett mail om att den har skickats?
Föreslår att du slår en signal till applestore så att du får klara besked. Jag satt i 20min telefonkö så det borde inte ta halva dan

Lasergravyren slöar helt klart upp processen.. men damn, så grymt.
För övrigt kan jag nu berätta att jag är en stolt ägare av min andra ipod. Paketet kom fram vid lunch idag!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-21 15:57

Nej, jag har inte fått ngt mail...bara en beställningsbekräftelse. Fick du mail?
Jag har inte samma tålamod som du, orkar inte med att sitta med en lur i örat om ens bara 20 min!
Förhoppningsvis får jag den före påsk....

• Oregistrerad
  • 2005-03-21 15:59

Nej, jag har inte fått ngt mail...bara en beställningsbekräftelse. Fick du mail?
Jag har inte samma tålamod som du, orkar inte med att sitta med en lur i örat om ens bara 20 min!
Förhoppningsvis får jag den före påsk....

Först kommer en beställningsbekräftelser och sedan ett leveransbesked. När den sedan är skickad kan du via en länk i leveransbeskedet se var paketet befinner sig..

• Oregistrerad
  • 2005-03-22 14:01

Ptja, jag väntade i 3 veckor på min powerbook 12" från macoteket. Sen tröttnade jag och beställde från kullander istället. Gick på 20 timmar så hade jag datorn på mitt lokala postkontor. Macoteket tjatade hela tiden om nästa vecka, började kännas lite drygt

1
Bevaka tråden