Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Räcker 512MB RAM i en Mac mini G4?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-04-20 13:30
Citat:

Jag köpte minin med 256mb och satte själv i 1gb. Vet inte om 512mb hade räckt men nu blev det en enorm skillnad och jag är helnöjd. Badbollen försvann direkt.

Låter ju kalas! Sitter själv i samma sits, min mini har rullat med 256 mb i RAM sen jag köpte den i början av mars.

Jag vill gärna ha något konkret att jämföra med. Hur lång tid tar det t.ex att starta GarageBand? Badbollen slutar aldrig snurra för min del... Även Microsoft Office och Adobe Photoshop Elements 2.0 är seeegt att dra igång :rolleyes:

/Olle

Ursprungligen av Olof Olsson:

Låter ju kalas! Sitter själv i samma sits, min mini har rullat med 256 mb i RAM sen jag köpte den i början av mars.

Jag vill gärna ha något konkret att jämföra med. Hur lång tid tar det t.ex att starta GarageBand? Badbollen slutar aldrig snurra för min del... Även Microsoft Office och Adobe Photoshop Elements 2.0 är seeegt att dra igång :rolleyes:

/Olle

Tjena Olle, just programstarten är det nog inte så jättestor skillnad på, utan det är när man jobbar som det märks mest.

Just GarageBand har nog den segaste starten fortfarande. Tar väl nästan 25 sek give or take. Photoshop och de flesta andra program startar dock på ett kick!

Badbollen har jag inte sett så mycket av alls trots att jag kör rätt många program samtidigt. Den går heller inte lika ofta upp i varv nu - rätt skönt för ljudvolymen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-04 00:18

Ser ut som om Mac Mini med 1GB från Apple nu kostar 2180kr extra, hur stor prisskillnad är det jämfört med andra tillverkare, och är skillnaden värt det för ett stabilt minne och slippa rota runt i kakburken själv? (Själv räknar jag då inte med att ev. sälja det 256MB-minnet som sitter i, känns instinktivt inte som det är värt besväret för den slanten man skulle få. Får väl ännu mindre för minnet om nåt år, eftersom jag isåfall troligen väntar och önskar mig ett 1GB-minne av tomten till jul om jag köper Minin med 256MB nu.)

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-02-15 17:50

Jag kör med 512 i min, och det är inte ovanligt att jag leker med Photoshop, lyssnar på musik, surfar lite och har Adium igång samtidigt. Tycker det flyter på riktigt bra.

Jag har skapat en FAQ där jag sammanställt dom vanligaste frågorna kring Mac mini och internminnen: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=66994

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-02-16 10:14

Köpte igår 1Gb minne från Crucial.
Kostade typ 1600:- Tyckte det va värt det + att man får ett minne som garanterat fungerar.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-03 12:35

Vänta med att beställa går rykten om att när tiger släpps så blir 512 standard till skillnad från fjantiga 256 skäms Apple som tar överpriser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-11 00:18

Räcker

Det funkar fint för mig

  • Oregistrerad
  • 2005-05-17 23:42

Lite off topic kanske, men jag beställde en mac mini till min kusin häromdagen och valde 512 MB från fabriken. Det märkliga (?) är att Apple just nu på Mac Minins order status listar minnet som 512 MB DDR400? Är det inte 333?

  • Medlem
  • 2005-06-14 11:10

Har en mini 1.42 med 1 GB minne, den har varit hyfsad snabb. Men den har kraschat lite då och då för att minnet har varit dåligt, så nu har jag skickat tillbaka för byte och stoppat i original 256 MB istället....
...FY f*n va slött, datorn går ju inte jobba på alls, badbollar hela tiden, tror min LC475 var snabbare. Så lägg era slantar på mycket minne, det är min rekommendation.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-18 13:08

Jag har 1GB i min Mini 1.42ghz.. Jag har knappt sett badbollen, även om jag har många program igång.

Jag tycker det är lagom och ha 384 mb minne till Tiger! Har jag väldigt små förväntningar? Jag tycker det funkar bra... Hehe?

Ursprungligen av martin_stenmark:

Jag tycker det är lagom och ha 384 mb minne till Tiger! Har jag väldigt små förväntningar? Jag tycker det funkar bra... Hehe?

Beror ju på vad man använder datorn till. 100 megabyte stora bildfiler i photoshop är garanterat inte kul då.

hmm, ska prova att göra det någon dag. Håller numera på med bilder på 25 mb och det går aldeles utmärkt!!

Bevaka tråden