Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport-frågor/funderingar...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 22:38

Hej,

Har idag en airportstation av den "gamla" modellen (inte extreme).
Satt och funderade häromdagen och kom att jag numera i min relativt nya PB (alu 17¨) faktist har airport extreme-kort och att det kanske är dags att följdaktligen byta ut basstationen oxå...

Är det stor skillnad i hastighet?

Rekommenderas Airport Express eller "vanlig" basstation? (Använder telia adsl 24mbit och en dator hemma)?

Har en kompis som har pc och precis har beställt bredband (adsl) och jag undrar om han kan använda min gamla basstation och i s f vilket pc-card kort han ska köpa som är mest kompatibelt...?

Hoppas ngn vill och orkar bringa lite klarhet i mina funderingar...

//mmi

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 23:13

Frågan om du ska ha en "vanlig" basstation eller en express så är det ingen större skilnad faktisk, mer än att den basstation som har inbyggt modem kan man ringa in till för att komma åt filer på egna nätet hemma. Expressen har ju kopplingen till AirTunes som inte den vanliga har.
Men båda har samma säkerhetssystem "skrivarserver". Vet faktiskt inte hur det är med räckvidden men om en vanlig basstation har bättre räckvidd skulle jag säga att det är den enda anledningen till att välja en sådan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 23:28
Ursprungligen av proffen:

Frågan om du ska ha en "vanlig" basstation eller en express så är det ingen större skilnad faktisk, mer än att den basstation som har inbyggt modem kan man ringa in till för att komma åt filer på egna nätet hemma. Expressen har ju kopplingen till AirTunes som inte den vanliga har.
Men båda har samma säkerhetssystem "skrivarserver". Vet faktiskt inte hur det är med räckvidden men om en vanlig basstation har bättre räckvidd skulle jag säga att det är den enda anledningen till att välja en sådan.

Ok, thanx.
Räckvidden är nog inget problem, lägenheten består bara av 30 kvm, tyvärr...

//mmi

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 23:21

På frågan om din polare kan ta över din gamla basstation så är svaret ja. Den förjer IEEE 802.11b, standard för trådlösa nätverk för 11Mb. Samma för mac och pc. Administrationsprogramvara finns för windws också. Det finns mig veterligen inget kort som skulle vara mer eller mindre kompatibelt så länge den stöder IEEE 802.11b.

1
Bevaka tråden