Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HD krash?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 18:56

kom hem från resa, och upptäckte att datorn blivit dum.
den hittade inget system, och när jag startade via skiva ingen HD.

jag tog då ut discen, en ganska nyinköpt Seagate 120gb, och stoppade in den i ett schassi och försökte via firewire på annan dator, men inte heller nu kommer den upp på skrivbordet eller hittas av något program. När jag startar den kommer först ett klickljud några gånger, men slutar sen.

vad göra?
garantin gäller säkert eftersom jag köpte den just innan jul, men det finns filer på disken jag absolut inte vill förlora..

tacksam för hjälp..

Well...
Starta från en CD, försök att hitta HD'n med ett verktygsprogram. (Ha tålamod)
Med lite tur kan du komma åt vissa dokument och kopiera över till en annan hårddisk, det kan ta timmar bara för ett enda dokument.... om det nu går förstås.

Jag vet hur det känns, om det är någon tröst.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 20:36

du menar att den är i princip död med andra ord? oåterkalleligt.
vad fan.. den är ju ny, hur händer sånt här med en sprillans hd.. helvete

Ursprungligen av leo:

du menar att den är i princip död med andra ord? oåterkalleligt.
vad fan.. den är ju ny, hur händer sånt här med en sprillans hd.. helvete

Jag har varit med om två diskkracher sen i höstas, men på äldre diskar. Det som var gemensamt var att man hörde hur läsarmen tickade sakta i HD'n. Lika sakta oavsett om jag ville komma åt något eller om den var i vila. Vissa delar kom jag åt, andra var sabbade och låste hela datorn, länge.

Jag lärde mig att alltid spara på serveryta i stället för lokalt (på jobbet). Många veckors arbete försvann.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 20:51

ah, hade en gammal som dog nyligen också. men den varnade ju i förväg, tickade och segade ner datorn och hängde systemet ibland, innan den slutligen säckade ihop totalt.

den här har ju helt plötsligt blivit knäpp? och den tickar ju bara lite, 20sek eller något efter start sen slutar den.

Ett försök kan vara att, väl förberedd, starta upp när disken är kall och kopiera upp så mycket som möjligt. Jag har varit med om diskar som funkat okej i en kvart och sen saggat ihop när de fått upp värmen

  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 21:27

ja, gjorde det förra gången, men den här diskan vägrar som sagt att visa sig Alls. inte en skymt efter den, varken på skrivbord eller i program.. och jag har testat en hel del.

1
Bevaka tråden