Apple Store Malmö kritik

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-21 19:27

Hej Macvänner!

För er som inte vet det, så har vi i Malmö fått en ny Apple Retail Store. Det är i samamrbete med MacSupport som den öppnat.

Jag har köpt min Mac från MacSupport och jag är supernöjd med all hjälp och de tips de har gett mig.

Jag har dock lite synpunkter på den nya butiken som jag hoppas ger gensvar.

Jag har hjälpt två av mina vänner och en av deras flickvänner att gå över till Mac och har varje gång varit med hos Apple för att lyssna och lära. Jag måste dock säga att i de flesta fall har jag blivit besviken. Vid två tillfälle kunde säljarna inte ge någon som helst leveransinformation utan fick gå ut på kontoret för att se efter. Detta måste väl vara den viktigaste information en säljare ska kunna förmedla. Om någon beställer något så vill de ju alltid veta leveranstid eller hur? Har även varit med om att gått in i affären under lunchtid (kring 13.00) och fått stå och väntat i 5 minuter innan en säljare kommit ut. Är de inte rädda om sina 30" are?

Samt har argumenten inte anpassats till köparen. Köper en kunnig person en mac så kan det vara intressant att veta fördelarna med att inte installationen av program har ett register att stöka till utan att allt finns i en katalog. Denna information kan dock ses som irrelevant för en mindre kunnig köpare som i första hand vill använda datan som ordbehandlare.

Man skäms lite när man skryter om Macs förträfflighet och sedan måste försvara säljarna i affären. (Även om det ena egentligen inte är förenat med det andra)

Nu när PC folk mer och mer börjar intresserar sig för Mac & Apple i Sverige så är förmodligen den första kontakten en Apple Store. Det känns då som oehört viktigt att deras första upplevelse med Mac och Apple blir den bästa.

Jag har självklart förståelse för att alla kan ha dåliga dagar och att en sådan välbesökt butik som Apple Store Malmö lätt kan bli en stressad tillvaro för de som jobbar där. Jag vill bara väl och hoppas att man kan se till att det alltid finns en säljare bakom disken när man besöker affären så att man som kund känner sig välkommen och får den hjälp man behöver.

Ha en trevlig helg!

/Henke

Om du inte gillar Macsupport ta med dina vänner till Kullander istället!

Där blir man alltid trevligt bemött av kunnigt folk.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-21 20:10
Ursprungligen av Kellogs:

Om du inte gillar Macsupport ta med dina vänner till Kullander istället!

Där blir man alltid trevligt bemött av kunnigt folk.

Då ska jag be min f.d. flickvän gå dit istället. Hon är en mac-konvertit och blev upprört besviken efter ett besök i Malmös nya Apple Store-butik. Hon fick vänta i nästan tio minuter på hjälp (trots en nästan tom butik) och blev sedan "slött och arrogant" bemött (tyckte hon). Hon är dessutom inte lättretlig av sig. Hmmm...

Senast redigerat 2005-01-22 14:13

Respons!

Ursprungligen av henkez:

Hej Macvänner!

För er som inte vet det, så har vi i Malmö fått en ny Apple Retail Store. Det är i samamrbete med MacSupport som den öppnat.

Jag har köpt min Mac från MacSupport och jag är supernöjd med all hjälp och de tips de har gett mig.

Jag har dock lite synpunkter på den nya butiken som jag hoppas ger gensvar.

Jag har hjälpt två av mina vänner och en av deras flickvänner att gå över till Mac och har varje gång varit med hos Apple för att lyssna och lära. Jag måste dock säga att i de flesta fall har jag blivit besviken. Vid två tillfälle kunde säljarna inte ge någon som helst leveransinformation utan fick gå ut på kontoret för att se efter. Detta måste väl vara den viktigaste information en säljare ska kunna förmedla. Om någon beställer något så vill de ju alltid veta leveranstid eller hur? Har även varit med om att gått in i affären under lunchtid (kring 13.00) och fått stå och väntat i 5 minuter innan en säljare kommit ut. Är de inte rädda om sina 30" are?

Samt har argumenten inte anpassats till köparen. Köper en kunnig person en mac så kan det vara intressant att veta fördelarna med att inte installationen av program har ett register att stöka till utan att allt finns i en katalog. Denna information kan dock ses som irrelevant för en mindre kunnig köpare som i första hand vill använda datan som ordbehandlare.

Man skäms lite när man skryter om Macs förträfflighet och sedan måste försvara säljarna i affären. (Även om det ena egentligen inte är förenat med det andra)

Nu när PC folk mer och mer börjar intresserar sig för Mac & Apple i Sverige så är förmodligen den första kontakten en Apple Store. Det känns då som oehört viktigt att deras första upplevelse med Mac och Apple blir den bästa.

Jag har självklart förståelse för att alla kan ha dåliga dagar och att en sådan välbesökt butik som Apple Store Malmö lätt kan bli en stressad tillvaro för de som jobbar där. Jag vill bara väl och hoppas att man kan se till att det alltid finns en säljare bakom disken när man besöker affären så att man som kund känner sig välkommen och får den hjälp man behöver.

Ha en trevlig helg!

/Henke

Hej och tack för respons.

Kul att du är nöjd själv med vårt bemötande.
Att det blivit strul med dina kompisar är tråkigt, mycket tråkigt.
Att ingen finns i butiken, detta får inte inträffa. Nu har det gjort det och det skall bli skärpning på deteta. Vi har en regel att butiken aldrig får lämnas utan personal.
Vad gäller diskussionerna med personal från oss, kan bero på två saker. Att kunden lägger fram sina önskemål med bestämdhet och säljarna ger bedked på dessa. Det somn troligen har hänt är nog att det är en miss från vår sida. Vi har ny personal och då är man alltid lite osäker. MEd tiden kommer dessa personer att växa och kunna ge er som kunder all tänkbar service som vi är vana att ge.

Vad gäller leveranstider, vilket du säklert känner till, skulle det vara helt fel av oss och garantera en leveranstid från Apple då inte ens Apple vet när saker och ting tillverkas eller skeppas till oss. Skulle du få ett lfte hos någon annan ÅF, ta det med en nypa salt. Logistik är inte Apples bästa precis.

Jag är inte så ofta här inne och läser. Har du elleer andra funderingar eller kritik, positiv som negativ, maila mig dessa så skall vi bygga Malmös störst och bästa AppleCenter tillsammans.

Hoppas detta var svar på dina funderingar och frågor.

Vänligen

/Mats

1
Bevaka tråden