Mecenat/CSN rabatt och moms?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-17 13:39

hej.

finns det möjligtvis någon vänlig själ som kan förklara lite för mig angående mecenat och csn rabatter på applestore. vilket är bäst? att köpa via csn eller att köpa utan moms? för jag antar att man inte kan använda båda alternativen? eller går det? någon som vet?

tacksam för svar.

/magnus

Ursprungligen av m.jo:

hej.

finns det möjligtvis någon vänlig själ som kan förklara lite för mig angående mecenat och csn rabatter på applestore. vilket är bäst? att köpa via csn eller att köpa utan moms? för jag antar att man inte kan använda båda alternativen? eller går det? någon som vet?

tacksam för svar.

/magnus

Joda, det går att utnyttja båda. Men jag kan inte dra av momsen *avis*

• Medlem
  • 2005-01-17 19:05
Ursprungligen av m.jo:

hej.

tacksam för svar.

/magnus

Jodå, det går men ibland kan någon revisor bli gnällig.

Företag får som bekant dra av moms för sina kostnader om de är momsreggade, vilket i princip alla är.

Köp datorn privat och ta det sedan som kostnadsutlägg så kan företaget dra av momsen. Sen får du iofs göra olagligheter för att du ska få momsen men det är en annan sak.

Så kan företag även göra om de vill använda de ofta förmånligare konsumentköplagen i stället för köplagen. Anställd A står som köpare i säljarens rullar och säljaren vet inte att det är företaget som anställt A som egentligen köpt produkten.

Fullt lagligt, men omoraliskt.

/hpe

• Medlem
  • 2005-01-18 23:53

ok. tack för svaren.

så om man är student så kan man använda studentrabatten och sen köpa produkten som en anställd på företaget?

jag vet många som har fått hjälp att dra av moms via föräldrar osv med. är det verkligen speciellt lagligt och kan man även där fuska med studentrabatt?

• Medlem
  • Solna
  • 2005-01-19 01:07
Ursprungligen av m.jo:

ok. tack för svaren.

så om man är student så kan man använda studentrabatten och sen köpa produkten som en anställd på företaget?

jag vet många som har fått hjälp att dra av moms via föräldrar osv med. är det verkligen speciellt lagligt och kan man även där fuska med studentrabatt?

Du får inte bokföra saker som du inte använder i företaget som kostnader i företaget. Du får bara momsdeklarera för de kostnader du bokför. En dator som står hos ditt barn använder du nog inte särskilt mycket i företaget och är väl därmed knappast en driftskostnad för företaget (egentligen)... Resten kan du nog räkna ut själv.

Det är alltså fullt lagligt att använda både studentrabatt och dra av momsen ifall man har ett företag, men omoraliskt som hpe säger?

• Oregistrerad
  • 2005-04-05 21:41

Jag vet inte hur det är med studentrabatter, om man gentemot Apple förbinder sig att bara använda datorn till studentändamål, men när jag köpte min med lärarrabatt (den är dock inte lika stor som studentrabatten) så diskuterade jag saken med AppleStoresäljaren.

Hon tyckte inte det borde vara något problem att dra av den på min firma eftersom det inte är Skattemyndigheten som står för rabatten utan Apple, och från deras håll sett var det inget problem med att jag kommer att använda den både som lärare och på firman. "Vi får ju ge rabatter till vilka vi vill, det ska ju inte Skattemyndigheten bestämma över". Skattemyndigheten får ju egentligen in mer skatt från mig nu när jag köpte den rabatterad istället för till ord. pris dessutom, och alltså inte gör ett lika stort avdrag.

Så det är väl i så fall om man ska känna sig omoralisk gentemot Apple - men de har ju trots allt sålt en dator till ett pris de tycker är OK att sälja för, vilket de säkert tycker är bättre än att du inte köper en alls för att du inte har råd med fullpris trots firmaavdrag?

Tack för svaren, när jag för cirka en månad sedan köpte en begagnad mac blev det bara en massa strul med frakt som inte fungerade och så vidare, därför har jag nu bestämmt mig för att köpte en ny dator för att minimera alla problem.
Fast det problemet som då uppstår är att pengarna knappt räcker till, något som kan lösas på fler olika sätt...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-05 21:36

Nu vet jag ju inte om att blåsa Apple är olagligt men 'alla produkterna är för mitt eget privata bruk, för min egen utbildning och/eller forskning' som det står som en av punkterna för att nyttja studentrabbaten och att sen hävda att datorn används i företagets bruk känns ju lite som en motsägelse.

Sen tror jag ju inte att Apple lägger någon energi på att kontrollera detta så länge det inte ordrar på 20 powerbooks eller liknande.

1
Bevaka tråden