Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bill Palmer tycker inte att Mac Mini är en bra ide

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Macus:

Det bästa med Mac mini, förutom det låga priset, år ju att vi inte längre tvingas köpa en bildskärm, tangentbord och enknappsmus från Apple.

En annan sak som tillkommer är ju högtalare. Varför slutade Apple sälja sina utmärkta Pro speakers? Och varför finns det inte stöd för dem på Minin? Av kostnadsskäl?

Det finns ju mängder av högtalare från andra än Apple. Även om Pro högtalarna var snygga och lät OK så var lösningen med en inbyggd förstärkare inte optimal speciellt inte i en liten datorlåda som
blir rätt varm även utan förstärkare.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-13 23:33
Ursprungligen av Errol Garner:

Det finns ju mängder av högtalare från andra än Apple. Även om Pro högtalarna var snygga och lät OK så var lösningen med en inbyggd förstärkare inte optimal speciellt inte i en liten datorlåda som
blir rätt varm även utan förstärkare.

Många lådor blir det. Och många sladdar blir det också.

Hade man inte kunnat lägga minin i en lite större låda med plats för digital audio-kortet, nätdelen, riktig 3,5"-hårddisk och ytterligare någon minnesplats?

Man hade t o m kunnat ha grafikkortet på ett separat AGP-kort och ändå inte behövt göra lådan mer än dubbelt så stor.

Så himla trångt har vi det väl varken på arbetsplatsen eller hemma?

Kanske får vi se en förbättrad modell innan året är slut.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 23:42
Ursprungligen av Macus:

Många lådor blir det. Och många sladdar blir det också.

AirPort Express???
Stereo/Hembio har väl alla…

Ursprungligen av Macus:

Kanske får vi se en förbättrad modell innan året är slut.

Av AirPort Express? Kanske... (H.264 kommer ju i QT7 så då kan man ju strömma det oxå)

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-13 23:42
Ursprungligen av Macus:

Många lådor blir det. Och många sladdar blir det också.

Hade man inte kunnat lägga minin i en lite större låda med plats för digital audio-kortet, nätdelen, riktig 3,5"-hårddisk och ytterligare någon minnesplats?

Man hade t o m kunnat ha grafikkortet på ett separat AGP-kort och ändå inte behövt göra lådan mer än dubbelt så stor.

Så himla trångt har vi det väl varken på arbetsplatsen eller hemma?

Kanske får vi se en förbättrad modell innan året är slut.

Jepp, kan se ditt argument. En "Mac Mini Media" vore inte alldeles dumt. Med riktig 3,5" disk, rejält ljudkort (surround), hyfsat grafikkort även om det nog inte gör något om det är integrerat med (minst 9600 eller Nvidias motsvarighet), separat TV-ut så man kan koppla in både skärm och TV. Inbyggd nätdel som du skriver. Dessutom lite häftigare processor, helst G5. En sådan för någonstans över 10000:- vore nog inte omöjlig att sälja för Apple.

Hur som helst gör det inte Mac Minin mindre intressant. De kommer sälja många av dem som "miniservrar" tror jag - i alla fall jämfört med andra datorer i samma prisklass. Man får bara hoppas att den inte har några värmeproblem...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 23:45
Ursprungligen av TERdON:

Jepp, kan se ditt argument. En "Mac Mini Media" vore inte alldeles dumt. Med riktig 3,5" disk, rejält ljudkort (surround), hyfsat grafikkort även om det nog inte gör något om det är integrerat med (minst 9600 eller Nvidias motsvarighet), separat TV-ut så man kan koppla in både skärm och TV. Inbyggd nätdel som du skriver. Dessutom lite häftigare processor, helst G5. En sådan för någonstans över 10000:- vore nog inte omöjlig att sälja för Apple.

iMac G5???
Låter på pricken som det....

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-14 00:01
Ursprungligen av Pär:

iMac G5???
Låter på pricken som det....

minus bildskärmen, musen och tangentbordet.

BYODKM!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 10:53
Ursprungligen av Macus:

minus bildskärmen, musen och tangentbordet.

BYODKM!

Släng bort tangentbordet och musen du får med iMac G5 då... Och vänd bildskärmen in mot väggen...
Du fick ju det du ville ha för strax över 10 lax, gillar du inte det som följde med extra så släng bort det.

[Ungefär som att kräva att Apple skal lleverera en miniMac utan operativ för samma pris som den kostar idag...]

Ursprungligen av Macus:

Många lådor blir det. Och många sladdar blir det också.

Hade man inte kunnat lägga minin i en lite större låda med plats för digital audio-kortet, nätdelen, riktig 3,5"-hårddisk och ytterligare någon minnesplats?

Man hade t o m kunnat ha grafikkortet på ett separat AGP-kort och ändå inte behövt göra lådan mer än dubbelt så stor.

Så himla trångt har vi det väl varken på arbetsplatsen eller hemma?

Kanske får vi se en förbättrad modell innan året är slut.

De flesta datorhögtalare har ju inbyggda förstärkare.

Visst kommer Mac Mini utvecklas med fler funktioner men redan nu så är det ju en bra dator till ett bra pris. Tror dock inte Apple vill göra den större.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 23:38

Otroligt långsökt och kanske det dummaste jag läst på flera timmar (man kan hitta mycket puckon på nätet). Till och med min mamma känner till att man behöver ett tangentbord till sin data...!!! Hon vet även att det är bra med mus - hon använder den varje gång hon spelar patience (eller vad det heter).

Och kan du tänka dej Bill Palmer - när man köper mac mini på applestore så får man frågan om man vill ha tangentbord och mus till sin datamaskin!!!!!

mvh/jensa

  • Medlem
  • 2005-01-14 00:05

Dan Knight tror inte heller på minin...

http://www.lowendmac.com/lite/05/0113.html

  • Medlem
  • 2005-01-14 01:01

Jag förstår faktiskt inte. Folk har klagat i år på att iMacen saknar möjlighet att byta skärm, och konfigurera som man vill. När Apple äntligen släpper en sån produkt är det fortfarande helt åt skogen... Skumt.

Ursprungligen av stfm:

Jag förstår faktiskt inte. Folk har klagat i år på att iMacen saknar möjlighet att byta skärm, och konfigurera som man vill. När Apple äntligen släpper en sån produkt är det fortfarande helt åt skogen... Skumt.

Nej skämt
Dan Knight skriver
"20. And last, but far from least, the stupid little thing still doesn't have a floppy drive!"

  • Medlem
  • 2005-01-14 01:13
Ursprungligen av Errol Garner:

Nej skämt
Dan Knight skriver
"20. And last, but far from least, the stupid little thing still doesn't have a floppy drive!"

Om jag någonstans fått dig att tro att jag är en idiot så ursäktar jag mig, men jag syftade naturligtvis på den första artikeln.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-14 02:00
Ursprungligen av stfm:

Jag förstår faktiskt inte. Folk har klagat i år på att iMacen saknar möjlighet att byta skärm, och konfigurera som man vill. När Apple äntligen släpper en sån produkt är det fortfarande helt åt skogen... Skumt.

Det är bara att inse att folk klagar om de kan... Så många människor bygger sina liv på att kasta skit i alla riktningar, ingenting är nånsin bra nog för dem.

Ursprungligen av stfm:

Jag förstår faktiskt inte. Folk har klagat i år på att iMacen saknar möjlighet att byta skärm, och konfigurera som man vill. När Apple äntligen släpper en sån produkt är det fortfarande helt åt skogen... Skumt.

Jo, fast de som klagar är nog i minoritet, och de klagar bara för att det är Apple. Jag antar att det inte är just de här snubbarna som tjatat om skärmlös Mac sedan länge.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-01-14 05:46

Bill är bara avundsjuk, han vill ha en, men har inte råd!

Den naturliga frågan från en kund är väl "kommer den här att fungera med mina pc-prylar?"

Vi får väl hoppas de som säljer Apples prylar är instruerade att komma med rätt motfrågor och inte bara svara "javisst!"

Att behöva reda ut om kunderns existerande tillbehör funkar med Mini flyttar över lite för mycket av ansvaret på säljarna, de är självklart kompetenta nog att komma fram till rätt slutsats (sånna noob-problem klarar dom nog tom på Siba) men det tar tid, kanske "tvingar" kunden gå hem för att kolla och gör det allmänt en mer besvärlig process för en oinsatt att köpa Minin

undrar om AppleÅF får tippsa om att man kan köpa hyffsade skärmar annanstans? vilken silvrig 17" tft som helst är ju egentligen en bra kombination med en Mini (priserna börjar runt 2,5k)

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-15 15:14
Ursprungligen av Frostyfog:

Att behöva reda ut om kunderns existerande tillbehör funkar med Mini flyttar över lite för mycket av ansvaret på säljarna, de är självklart kompetenta nog att komma fram till rätt slutsats (sånna noob-problem klarar dom nog tom på Siba) men det tar tid, kanske "tvingar" kunden gå hem för att kolla och gör det allmänt en mer besvärlig process för en oinsatt att köpa Minin

undrar om AppleÅF får tippsa om att man kan köpa hyffsade skärmar annanstans? vilken silvrig 17" tft som helst är ju egentligen en bra kombination med en Mini (priserna börjar runt 2,5k)

En smart återförsäljare skickar med en adapter "ifall att" i alla fall för musen (tangentbordet som sagts rekommenderas att använda ett med Apple-symboler på), och ger öppet köp på dem. De kostar visst bara 25:- på Kjell & co, så det kan de nog leva med...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 04:13

Weee, mitt första inlägg här!

Jag tror den där Bill Palmer (vem det nu är, jag har faktiskt inte en aning) har fel. Mac Mini kommer bli en succé tror jag iallafall. Jag använder PC idag, men skulle vilja byta till mac eftersom Mac OS X verkar vara hur grymt som helst. Nu när Mac Mini släpptes insåg jag direkt att den skulle passa mig perfekt! Jag är glad att den inte kommer med skärm. Jag vill inte lägga pengar på något som jag redan har och som fungerar. Tyvärr har jag inte råd med en Mac Mini idag...

Dan Knight (http://www.lowendmac.com/lite/05/0113.html) verkar vara ett riktigt stolpskott.

Citat:

And last, but far from least, the stupid little thing still doesn't have a floppy drive!

Vem f*n använder diskett idag? Jag har inte använt en diskett på säkert fem år.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-21 08:23
Ursprungligen av johanbohlin:

Dan Knight (http://www.lowendmac.com/lite/05/0113.html) verkar vara ett riktigt stolpskott. Vem f*n använder diskett idag? Jag har inte använt en diskett på säkert fem år.

haha han e ju inte allvarlig, läs igenom det där igen...

Ursprungligen av johanbohlin:

Weee, mitt första inlägg här!

Välkommen till nordens största (och bästa) Macforum

Ursprungligen av johanbohlin:

Tyvärr har jag inte råd med en Mac Mini idag...

Kolla tråden om Mac mini hosting...

Ursprungligen av johanbohlin:

Dan Knight (http://www.lowendmac.com/lite/05/0113.html) verkar vara ett riktigt stolpskott. Vem f*n använder diskett idag? Jag har inte använt en diskett på säkert fem år.

Den artikeln var inte menad att vara särskilt allvarlig

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 15:38
Ursprungligen av Andersson:

Välkommen till nordens största (och bästa) Macforum

Tackar tackar.

Ursprungligen av Andersson:

Den artikeln var inte menad att vara särskilt allvarlig

Haha, ja, där ser man
edit:
haha, det står ju "TheLiteSide" överst, ibland är man allt bra trög.

Bevaka tråden