Applestore, TNT och logistik

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2002-11-18 17:19

Jaja, av rubriken vet ni redan vad som komma skall men nu känner jag ändå för lite ventilering här.

Beställde en Xserve på Applestore den 6/11. Med 2 dagars montering och 2-4 dagars leveranstid så borde den varit hos mig senast 15/11. Lämnar fabriken på Irland den 12/11 och går därefter upp i rök. Går inte att återfinna i TNTs system (via www.tnt.com).
Ringer idag och får efter lite tråcklande veta att servern sedan den 14/11 finns i... ..Luxemburg!?!? Och något svar om varför den fastnat där kan jag inte få förrän imorgon!?
MEN FÖR H**V**E!!! Då kunde jag lika gärna tagit bilen och köpt en server över disk hos tex Reda Gruppen inne i Stockholm, då hade jag fått hem den direkt.

Som pricken över i:et så ligger ett utdrag från PostGirot på hallgolvet när jag kommer hem. Pengarna för servern drogs från mitt konto i fredags, dvs samma dag som när servern SENAST borde ha varit framme.

Grrrr!!!

Så, tack för att ni lyssnade.

• Medlem
  • Södertälje
  • 2002-11-18 18:36

Jag har faktiskt varit med om exakt samma variant, där paketet var borta och sedan återfanns i Luxemburg!!

Väldigt tråkigt att det inte var en engångsföreteelse. Jag tvekar nog innan jag beställer via applestore igen

• Medlem
  • Österåker
  • 2002-11-19 13:48

Hmm, TNT kanske alltid kör över Luxemburg?

Nåväl, glad blir man när det lönar sig att skälla lite, för helt plötsligt lossnade det visst och nu har den kommit. "Kom till pappa..."

• Oregistrerad
  • 2002-11-19 14:25

Det är nog så att saker och ting går över Luxemburg av skattetekniska skäl mer en logistiska :rolleyes:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Khedron:
Hmm, TNT kanske alltid kör över Luxemburg?

Jag pratade med Apple igår med anledning av min 1 GHz PB G4 med tillbehör som börjar dra ut på tiden. AppleStore skickade mina prylar och tog en hög med pengar från kontot den 13/11 och det visade sig att alla mina prylar ligger i Luxemburg och väntar på datorn som är kvar i Taiwan. Tydligen var det problem att få plats på flygplanet och man tycker att Apple kanske borde överväga att boka biljett till sina paket istället för att lita på standby-platser...

Annars är jag ganska imponerad över att logistiken överhuvudtaget fungerar. Apple har ett antal fabriker och centraler spridda över världen och det verkar som om min beställning har varit hos samtliga:

Apple Care Pack - Skickas från Dublin, Irland
20 GB iPod - Skickas från Taipei, Taiwan
Extra Poweradapter - Skickas från Tjeckien
Bluetooth-adapter - Skickas från Tjeckien
Office X - Skickas från Cork, Irland
PB G4 - Skickas från Taipei, Taiwan

Allt utom datorn har tydligen landat i Luxemburg där det finns en central omlastningscentral för den europeiska marknaden. Där läggs orderns samtliga beståndsdelar i en större låda som TNT hämtar för leverans till slutkunden.

Visserligen har Kuehne & Nagel en tjänst där man kan följa en orders irrvägar över klotet, men man blir ofta inte mycket klokare...

När allt slutligen har hamnat i Luxemburg tar TNT över och då skall man kunna följa paketet via deras hemsida .

Korvspad?

/Göran

• Medlem
  • Österåker
  • 2002-11-19 19:13

Korvspad!

Finns det något sätt för en kund att spåra sin order efter det att den har lämnat Apples fabrik men innan TNT har tagit över den i Luxemburg? I fallet med min server så såg jag ju när Apples fabrik var klar med den men därefter var det ett svart hål tills TNT hade "bakat" ihop ordern till ett paket och då matade in det i sitt publika ordersystem.

Ursprungligen av Khedron:

Korvspad!

Finns det något sätt för en kund att spåra sin order efter det att den har lämnat Apples fabrik men innan TNT har tagit över den i Luxemburg? I fallet med min server så såg jag ju när Apples fabrik var klar med den men därefter var det ett svart hål tills TNT hade "bakat" ihop ordern till ett paket och då matade in det i sitt publika ordersystem.

undraR samma sak

• Medlem
  • Gothenburg/Maastricht
  • 2002-11-19 22:59

Som lite information kan jag säga att Luxemburg är en hyfsat stor fraktflygplats, mycket fraktflyg går via Lux.

Senast redigerat 2004-11-12 20:22
  • Oregistrerad
  • 2004-11-12 20:49
Ursprungligen av freeze:

Tack...

tror jag tar livet av mig. Kan inte vänta !!!
Hur f*n kan dom boka ett flyg den 18 nov!!

18 nov 04 32 05 Flight Booked Apple, Taiwan
12 nov 04 30 60 departed from product source KN Taipei
12 nov 04 05 00 boxes scanned KN Taipei
12 nov 04 30 64 Departed from source Apple, Taiwan
12 nov 04 00 05 Data received from supplier Apple, Taiwan

• Oregistrerad
  • 2004-11-12 21:01

Inte skoj! Vet hur det känns, tog tre veckor för min PB att komma, men de sa att den skickades några dagar efter beställningen (från Irland) vilket inte va så sant.

Så ja det är bara att hålla ut.

blodsugare...jag har väntat påmin PB i fem veckor nu så ta det lugnt...

Ursprungligen av Kellogs:

blodsugare...jag har väntat påmin PB i fem veckor nu så ta det lugnt...

Ojj. 5 veckor... herregud

Vi väntade på vår Xserve G5 i 18 veckor innan vi gav upp

Det tar lång tid för alla apples grejor. Man kan ju tycka att de borde vara lite snabbare.

Min PB är ju inte grundkonfad så jag får ju skylla mig själv...dessutom var den försvunnen i Luxemburg i ett par dar och det hjälpte ju inte heller saken (stackars olof på Kullander han har fått många jobbiga upprörda mejl ) men nu verkar det ju ha lossnat den hömtades igår vid halv tolv på kvällen så jag tror att jag har den på måndag eller tisdag...man kan ju ta reda på hur lång tid det tar på TNT:s sida. Där sa de tisdag så det är nog mest troligt

• Oregistrerad
  • 2004-11-13 12:15

Måste bara fortsätta. Min kompis beställde en 40gigs iPod. Det tog strax över 4 månader. Helt otroligt. Inte nog med det, utan Poden gick isönder efter 2 dagar. Då var det bara att skriva in till apple så dom kommer och hämtar den, vilket tog en vecka. Sen ska den ut å turnera i europa ett par veckor och sedan tillbaka. Borde det inte kosta mycket deg för apple. Förstår inte riktigt detta. Hur kan de komma sig att det kostar så mycket för dom att ha saker i lager? Det har inte drabbat mig än. Peppar peppar

Ursprungligen av Kellogs:

Det tar lång tid för alla apples grejor. Man kan ju tycka att de borde vara lite snabbare.

Min PB är ju inte grundkonfad så jag får ju skylla mig själv...dessutom var den försvunnen i Luxemburg i ett par dar och det hjälpte ju inte heller saken (stackars olof på Kullander han har fått många jobbiga upprörda mejl )

Jag överlevde pärsen, och fick ju faktiskt ett uppmuntrande mejl med beröm mitt i bedrövelsen, innan datorn hittats.

1
Bevaka tråden