Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iBook G4 piper

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-12-06 09:08

Hei!
Min iBook 1.2 Ghz G4 piper, det låter som at det sitter en kondensator eller noe lignende midt på gångjärnet, og den piper når maskinen må jobbe. Dessuten piper den mer når jeg kobler til strømmen enn når den bare går på batteriet.
Nån fler som har opplevd samme sak? Eller er det bare min iBook som oppfører seg slik?

Og det er hverken harddisk eller fläkt som låter.

  • Avstängd
  • 2004-12-06 09:17

Det kan även vara så att en påskkyckling har råkat komma in i datorn.

Något att testa snabbt är om piper försvinner om du trycker på olika delar av datorn - missljudet skapas nästan alltid av resonans i övriga delar. Med toktur kan du dämpa eller få bort ljudet med en strategisk placerad tejpbit eller liknande...

På den Shuttle-modell jag har är det andra som har åkt på liknande pip, och har lokaliserat det till några spolar (coils) på moderkortet. På TV-apparater kommer ljudet i stort sett alltid från resonans i lösa trådar i transformatorspolar (tror jag det är). Detta kan åtgärdas genom en liten klick klister, silikon eller liknande på rätt del av spolen. Huruvida det finns någon åtkomlig spole på iBooken har jag ingen aning om dock...

Ett riktigt long shot...
Vill minnas att min bärbara PC hade ett transformator-/kondensatorpip när man körde den i diverse strömbesparande lägen. När man drog på fullt på processorn försvann detta.

Lycka till - det är inget roligt ljud att dras med

1
Bevaka tråden