Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fasiken maximerar man ett fönster i MacOS?

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jo, det är en sak jag har undrat över. Jag har varit PC-användare hela mitt liv, men för ett tag sen så sålde jag PC:n och och beställde en Mac.

Macen har tyvär inte kommit än, men i olika dataaffärer har jag provat på både MacOS 9 och OS X, men det är en sak jag inte fattar. Nämligen hur sjutton maximerar man ett fönster i MacOS, så det tar upp hela skärmytan?

För folk som jobbat med windows, så vet ni att det finns tre knappar i högra hörnet i varje fönster. En minimera knapp, en MAXIMERA knapp samt en knapp för att stänga programmet.

I OS X såg jag att det fanns tre stycken knappar i vänstra hörnet. En knapp minimerade fönstret, sedan fanns det en knapp med ett "+", som jag trodde var en maximerarknapp, men när jag tryckte på "+":et så händet det inget. Vad den tredje knappen gjorde kom jag inte på.

Sedan fanns det en knapp i högra hörnet, vad gör den?

Anledningen till att jag frågar hur man maximerar ett fönster i macos är att det är ju rätt användbart. T ex när man surfar vill man ju utnyttja hela skärmytan, i alla fall jag. Om det inte finns någon maximerarknapp, måste jag då manuellt "stretcha" ut fönstret så det täcker hela ytan?

+ knappen på mac betyder ungefär "fixa till så det ser bra ut", dvs den anpassar fönstret efter egna normer.
Men håller du nere <alt> och trycker på + så ska fönstret maximeras till hela skärmytan.
(Visst funkar detta i X oxo?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-06 15:56

Jadå!

Ylan

Nja, i Mac OS X är det fortfarande upp till fönstret självt att avgöra vilken storlek det ska ändra till - även om man håller in alt-knappen. Många program växlar till någon sorts fullskärmsliknande läge om man alt-klickar, men t.ex. BBEdit och Mozilla gör inte det.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: grand_master:
För folk som jobbat med windows, så vet ni att det finns tre knappar i högra hörnet i varje fönster. En minimera knapp, en MAXIMERA knapp samt en knapp för att stänga programmet.

I OS X såg jag att det fanns tre stycken knappar i vänstra hörnet. En knapp minimerade fönstret, sedan fanns det en knapp med ett "+", som jag trodde var en maximerarknapp, men när jag tryckte på "+":et så händet det inget. Vad den tredje knappen gjorde kom jag inte på.

Sedan fanns det en knapp i högra hörnet, vad gör den?

Anledningen till att jag frågar hur man maximerar ett fönster i macos är att det är ju rätt användbart. T ex när man surfar vill man ju utnyttja hela skärmytan, i alla fall jag. Om det inte finns någon maximerarknapp, måste jag då manuellt "stretcha" ut fönstret så det täcker hela ytan?

Ja. Det är såvitt jag vet nästan bara Windows fönsterhanterare som har en sådan funktion; Mac OS har aldrig haft det. Kör man i 800*600 eller lägre är det säkert ett problem, men det är rätt ovanligt nuförtiden.

Knappen i övre högra hörnet är till för att ta bort eller visa verktygsfält och/eller statusrader, i den mån fönstret har ett sådant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-06 18:21

Aj då,

kollade bara i IE. :rolleyes:

Ylan

  • Oregistrerad
  • 2002-06-06 18:42

Det funkar ju olika i olika program också...

Explorer 5 för Mac OS 9, t.ex., kommer ihåg sina fönsterinställningar. Alltså drar du "manuellt" upp fönstret så som du vill ha det, och nästa gång du startar Explorer blir det likadant.

Netscape 4.7 däremot, har sin egen vilja och lägger alltid fönstret ca 10 pixlar innanför kanten. Oerhört irriterande.

Nu kom jag förresten på ett lika irriterande undantag i Explorer; om inställningsraden eller något annat tillhörande Finder ligger i underkant av skärmen så kompenserar Explorer för detta genom att göra sitt fönster mindre. Storebrorsfasoner!

Då får man lösa det med AppleScript, eller ha en egen html-sida med ett javascript som ändrar fönsterstorlek som startsida...

Måste säga att jag aldrig har fattat varför så många PC-användare alltid har alla fönster maximerade. En teori är att det nästan ger Windows en (sämre) variant av den globala menyn i Mac OS.

[ 06 Juni 2002, 22:11: Meddelandet ändrat av: Rog ]

  • Medlem
  • 2004-12-15 02:11
Ursprungligen av .DS_Store:

Måste säga att jag aldrig har fattat varför så många PC-användare alltid har alla fönster maximerade. En teori är att det nästan ger Windows en (sämre) variant av den globala menyn i Mac OS.

[ 06 Juni 2002, 22:11: Meddelandet ändrat av: Rog ]

Det är därför att droppmenyerna skall komma längs upp till vänster.. då slipper du leta efter dom varje gång.. utan använder bara det 'motoriska minnet' och för upp musen längs upp i hörnet.. På mac sitter dom redan rätt ..

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-06-06 22:48

Det hela handlar ju lite om hur man ska skapa ett gränssnitt i ett operativsystem, och hur det ska förhålla sig till användarna. En uppgift som man kan möta på lite olika sätt.

Jag brukar, utan att försöka vara en macevangelist, se det så att man i MacOS skapar ett gränssnitt för användaren medan man i Windows har byggt det hela utifrån utvecklare och tekniker. Det blir i många fall väldigt uppenbart hur man har skapat pedagogiken och dramaturgin i sättet att kommunicera funktioner i operativet.

Sysslar man med grafisk formgivning och kommunikation, och är lite insatt i hur saker och ting bör agera och interagera så ser man det under en enkel studie av de båda. Jag ska inte gå in så djupt i det hela här, men jag kan rekommendera en artikelserie på Macnytt som är väldigt bra. Här är en av artiklarna som avhandlar just knapparna i fönstren:

Dator möter människa: fönster

Sen kommer självklart en van Windowsanvändare att argumentera och ifrågasätta saker bara för att man är van ett visst arbetssätt. Men ser man bortom vanans makt så inser man snart att MacOS är mer intuitivt och pedagogiskt än Windows.

Det kanske är därför som Mac är #1 hos kreativa användare (formgivare, musiker osv), medan tekniker lurar på övriga användare Windows.

Den gröna knappen är inte en Maximera-knapp. Det är en Zoom-knapp.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-06-06 22:52
Citat:

quote: I OS X såg jag att det fanns tre stycken knappar i vänstra hörnet. En knapp minimerade fönstret, sedan fanns det en knapp med ett "+", som jag trodde var en maximerarknapp, men när jag tryckte på "+":et så händet det inget. Vad den tredje knappen gjorde kom jag inte på.
Sedan fanns det en knapp i högra hörnet, vad gör den?

Öhh... Den "tredje knappen", den med X, tror jag stänger fönstret
(Till skillnad fr Windows, där applikationen avslutas.)
Knappen till höger används för att dölja den sk verktygsraden som ex Finder, OmniWeb och Explorer har.

  • Medlem
  • 2002-06-07 00:43

>Det är såvitt jag vet nästan bara Windows fönsterhanterare som har en sådan funktion; Mac OS har aldrig haft det.>

Jag är van PC och unixanvändare, och kör lite mac (OS9) sedan ett par månader.

Jag har haft samma undran var maximeringsknappen i macos är, jag hade hittills inte sett en fönsterhanterare som saknat den (tvärtemot kommentaren enligt ovan, skulle gärna vilja veta vilka andra fönsterhanterare som inte har maximeringsknapp?). Jag har inte testat OSX mer än mycket kort, trodde faktiskt att knappen saknades i OS9 pga. historiska skäl. "Optimalknappen" fungerar dock bra för det mesta.

Vanans makt är som sagt stor, men jag tycker faktiskt en del Macos-gränssnittslösningar inte är optimala, och undrar om det är därför de inte heller återfinns i (nyare) fönsterhanterare (man "lånar" ju friskt de bra sakerna av varandra!). T.ex.:
* varför programmets menyer hela tiden skall återfinnas i menyn överst, istället för att följa fönstret.
* växlingar mellan aktiva program är osmidigt eftersom finderns lista inte är direkt synlig.
* en lustig sak är varför att det går att stänga programmets alla fönster utan att stänga programmet, vilket förvirrar när jag skall använda programmet igen.
* sedan saknar jag en minimeringsknapp också.

Allt detta leder för mig till ett antal extra musklick och menynskrollningar, vilket frestar på musarmen. Vissa av sakerna är dock annorlunda i OSX har jag förstått.

[ 07 Juni 2002, 00:47: Meddelandet ändrat av: Ted ]

växlingar mellan aktiva program är osmidigt eftersom finderns lista inte är direkt synlig.

Testa LiteSwitch X.
http://www.proteron.com/liteswitchx/

  • Medlem
  • 2002-06-07 03:17

Varför surfa i fullskärmsläge? Jag ser browsern som ett fönster som leder ut till internet..

I fullskärmsläge försvinner ju hela idén med multitasking..

När jag surfar gör jag oftast text/bildutdrag till skrivbordet eller mejl.app.. det är ju omöjligt i fullskärmsläge..

Sedan har jag ofta flera browserfönster öppena sammtidigt..

Gör också många andra saker samtidigt medans jag surfar,tex aktiviteter på Hl servrar, byter låtar i iTunes mm.. också omöjligt om man jobbar i fullskärm..

Nä det är ju bara Pc-nissar som kör i fullskärm, för att M$ sagt åt dom så. Använder man datorn effektivt är det omöjligt..

Dessutom är det jävligt fult.. jag har ju 1280 pixlar i bredd, det finns ju knappt en webbsida som är bredare än 800...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-23 20:31
Ursprungligen av nixon:

Varför surfa i fullskärmsläge? Jag ser browsern som ett fönster som leder ut till internet..

I fullskärmsläge försvinner ju hela idén med multitasking..

När jag surfar gör jag oftast text/bildutdrag till skrivbordet eller mejl.app.. det är ju omöjligt i fullskärmsläge..

Sedan har jag ofta flera browserfönster öppena sammtidigt..

Gör också många andra saker samtidigt medans jag surfar,tex aktiviteter på Hl servrar, byter låtar i iTunes mm.. också omöjligt om man jobbar i fullskärm..

Nä det är ju bara Pc-nissar som kör i fullskärm, för att M$ sagt åt dom så. Använder man datorn effektivt är det omöjligt..

Dessutom är det jävligt fult.. jag har ju 1280 pixlar i bredd, det finns ju knappt en webbsida som är bredare än 800...

Eller så har man en iBook med 12" skärm och kan max ha upplösningen 1024*768 och då är det KÖRT om man inte har webbläsarfönster i fullscreen om man vill kuna använda hemsidan eller ens kunna läsa det som står.

* varför programmets menyer hela tiden skall återfinnas i menyn överst, istället för att följa fönstret.
* växlingar mellan aktiva program är osmidigt eftersom finderns lista inte är direkt synlig.
* en lustig sak är varför att det går att stänga programmets alla fönster utan att stänga programmet, vilket förvirrar när jag skall använda programmet igen.
* sedan saknar jag en minimeringsknapp också.

•Det är ju bara positivt att menyerna alltid sitter på samma plats.
• Varför skulle det inte gå? Det är bara jobbigt med OS där programmen avslurtas då man stänger fönstren.
• Kommando-M, eller gula knappen i X. Altklicka på skrivbordet för att dölja programmet.

(för trött för att orka svara utförligare)

Eller om du har svårt med övergången från Win till X. Installera ett XP tema eller NextStep tema..

Den röda knappen (som oftast innehåller ett X) kan också innehålla en punkt, då kan man inte stänga fönstret.

Jag håller med er, att surfa i fullskärmsläga känns onödigt med dagens stora skärmar, jag vill gärna kunna se icq under tiden tex.

Program som man gärna kör i fullskärmsläge, såsom PS och andra grafikprogram är ju enkelt att dra ut för hand om inte <alt>-<grön> fungerar.

Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Program som man gärna kör i fullskärmsläge, såsom PS och andra grafikprogram är ju enkelt att dra ut för hand om inte <alt>-<grön> fungerar.

Tryck på F i photoshop så fyller den hela bakgrunden med grått, så att bara aktuellt dokument syns. Tryck igen så fyller den med svart. Och igen för att återgå.
Ett tips är att använda PS i första läget (med grå bakgrund) och sen använda Exposé inom programmet (F10, eller ännu smidigare på en musknapp) för att växla mellan bilderna.

Allmänt sett så maximerade jag aldrig fönstren ens under Windows. Möjligen om man kör väldigt låg upplösning och vill utnyttja varenda pixel.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2002-06-07 08:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Den röda knappen (som oftast innehåller ett X) kan också innehålla en punkt, då kan man inte stänga fönstret.

Punkten i den röda knappen kommer väl bara när jag har gjort några ändringar i dokumentet. Och genererar en spara-fråga innan fönstret stängs.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hasse A:
Punkten i den röda knappen kommer väl bara när jag har gjort några ändringar i dokumentet. Och genererar en spara-fråga innan fönstret stängs.

Då har den nog två användningsområden. Kan inte komma på vilket program jag har som man inte kan stänga fönstret på, fast du gör mig lite osäker, måste forska lite...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ted:
* varför programmets menyer hela tiden skall återfinnas i menyn överst, istället för att följa fönstret.

Det är det optimala sättet att ha menyn för att man ska kunna träffa den.

(Apple slogs för att detta var patententerat av dem, så de andra inte skulle kunna göra så.
Se länken längst ned i inlägget.)

Alltså, du behöver bara "kasta" upp pekaren hur snabbt som helst och kommer att träffa rätt meny. Om du ha möjlighet att missa den så måste du använda hjärnan för att sakta ned när du musar upp till en meny och det gör att det tar längre tid och kräver mer motorik. Detta utgår från forskning sedan 1954 och förklaras med Fitt´s law.

Läs mer om Fitt´s law.

Se även länken längs ned i inlägget.

Citat:

quote:* växlingar mellan aktiva program är osmidigt eftersom finderns lista inte är direkt synlig.

Det här är nog en av de saker som kommer att utvecklas ordentligt i Mac OS X. Det är många som tycker att dockan inte fungerar tillräckligt bra.

Citat:

quote:* en lustig sak är varför att det går att stänga programmets alla fönster utan att stänga programmet, vilket förvirrar när jag skall använda programmet igen.

I Mac OS X kan du ha programmen igång utan att de skall använda din maskin, du slipper starta om programmet nästa gång som du ska använda det och det går mycket snabbare.

Apple arbetade tidigare med projekt där allt var baserat omkring dokument istället för program, men det satte Steve Jobs stopp för när han kom tillbaka.

Citat:

quote:* sedan saknar jag en minimeringsknapp också.

Det här är också en vanlig diskussion angående Aqua gränssnittet. Den gröna knappen är alltså både en "maximeringsknappp" och en "minimeringsknapp", fast mellan två olika storlekar som bedöms vara de optimala. Inte så stort eller litet som fönstret går att göra.

Om du vill minimera (inte visa) fönstret så klickar du på den gula knappen eller dubbelklickar någonstans på namnlisten, överst i fönstret.

.....

En annan sak som du säkert kommer att lägga märke till är att fönster som öppnas på macen är gjorda för att alltid spara en spalt till höger och under om sig själv, där du ser skrivbordet och dockan (om den är synlig). Detta är görs för att du ska ha tillgång till dina diskar och till dockan även om du är inne i ett program.

Missa inte en intressant sida som bl a beskriver varför det går fem ggr snabbare att välja något från en meny på en mac än på windows.

Ask Tog; frågesport ang interaktions design.

[ 07 Juni 2002, 09:33: Meddelandet ändrat av: thevil ]

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-17 14:23
Ursprungligen av thevil:

Apple arbetade tidigare med projekt där allt var baserat omkring dokument istället för program, men det satte Steve Jobs stopp för när han kom tillbaka.

Även Microsoft jobbade på detta. Men programvaru utveklare gillade inte detta och det gick i stöpet. Apple sammarbeteade med flera andra bla IBM, för att få fram OPENDoc som de kallade tekniken. Och saken är den att föra användaren skulle detta vara super om inte det bästa men inte för de som vill ha pengar för sina utveklade program och vill sälja hela paket lösningar som tex. Adobe.

Kolla också http://www.mackido.com/Interface/ för en hel del intressanta artiklar om olika gränssnitt.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-07 10:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Nä det är ju bara Pc-nissar som kör i fullskärm, för att M$ sagt åt dom så. Använder man datorn effektivt är det omöjligt..

Det är uppenbarligen en smaksak. Jag kör allt som går i fullskärmsläge, och har alltid gjort så (8 år med Mac). Anledningen är att min blick blir störd av att se andra saker än det jag arbetar med, och vill koncentrera mig på. (Ibland kan det dock vara en fördel med ett annat arbetssätt, exempelvis när man jobbar med websidor och hoppar mellan 5-6 olika program varannan minut...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-14 14:23
Ursprungligen av CubeDude:

Det är uppenbarligen en smaksak. Jag kör allt som går i fullskärmsläge, och har alltid gjort så (8 år med Mac). Anledningen är att min blick blir störd av att se andra saker än det jag arbetar med, och vill koncentrera mig på. (Ibland kan det dock vara en fördel med ett annat arbetssätt, exempelvis när man jobbar med websidor och hoppar mellan 5-6 olika program varannan minut...)

Exakt! Om man inte vill multitaska utan bara jobba med ett objekt så vill man ju att det täcker hela skärmen. Så har någon ett faktiskt tips på hur man gör detta? Camino är ju snällt och kommer ihåg vad man ändrat till för storlek men när jag läser pdf:er med förhandsgranskaren så måste jag ändra storlek varenda jävla gång.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Varför surfa i fullskärmsläge? Jag ser browsern som ett fönster som leder ut till internet..

I fullskärmsläge försvinner ju hela idén med multitasking..

När jag surfar gör jag oftast text/bildutdrag till skrivbordet eller mejl.app.. det är ju omöjligt i fullskärmsläge..

Sedan har jag ofta flera browserfönster öppena sammtidigt..

Gör också många andra saker samtidigt medans jag surfar,tex aktiviteter på Hl servrar, byter låtar i iTunes mm.. också omöjligt om man jobbar i fullskärm..

Nä det är ju bara Pc-nissar som kör i fullskärm, för att M$ sagt åt dom så. Använder man datorn effektivt är det omöjligt..

Dessutom är det jävligt fult.. jag har ju 1280 pixlar i bredd, det finns ju knappt en webbsida som är bredare än 800...

När jag surfar så vill jag att browsern ska täcka hela skärmytan, för jag orkar inte ha massa skit som blinkar och har sig i bakgrunden. Vem har sagt att jag multitaskar sämre för det?

Jag brukar ha 6-7 browserrutor uppe samtidigt i fullskärmsläge när jag kör PC, så kör jag Winamp och icq samtidigt. När jag zappar mellan programmen så kör jag bara "alt-tab" eller klickar på det jag vill komma åt nere i aktivitsfältet vid startmenyn. En smaksak helt enkelt.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-07 14:23

Precis. Och i Explorer 5 på Mac växlar du mellan browserfönstren med kommando-alt-tilde.

grand_master har faktist helt rätt!

Det verkar inte som att Nixon har använt Windows någon gång.
Själv använder jag båda (föredrar mac os x) och VET att båda är effektiva bara man vet hur de funkar. Det handlar rätt mycke om vana.

...alltså helt rätt i sitt senaste inlägg, inte i allt han skriver naturligtvis. (vill ju inte bli halshuggen här)

Bevaka tråden