Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korra mera!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag citerar direkt ur den nuvarande huvudnyheten:

"EU Kommisionen att iTunes Musicstore orättvist överbetalar folk för nerladdningar av musik. Och det är ingen tvekan om att Apple tar mer betalt av britter än vad dom tar betalt av någon annan för låtar"

Inget ont om skribenten, men det börjar bli lite Macnytt-kvalitet på språkbruket i nyheterna här. Liksom, hur gör en leverantör för att orättvist överbetala sina kunder?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-04 17:03

Det är ordet "overcharge" som översatts fel. Det ska vara "tagit för mycket betalt av" inte "överbetalt".

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2004-12-05 09:43

Ingen som reagerar på "EU Kommisionen"? :/

Ursprungligen av k3vlar:

Ingen som reagerar på "EU Kommisionen"? :/

Jag försökte vara taktfull och klaga lagom mycket... .-)

  • Oregistrerad
  • 2004-12-05 21:38

Jaa... Och "EU Komissionen att..."? Kanske EU-komissionen TYCKER att något är märkligt?

Och "tar mer betalt av britter än vad dom tar betalt av någon annan" borde väl vara "tar mer betalt av britter än vad dom tar betalt av några andra"?

Stilistiskt är det väl inte heller någon höjdare, så där rent allmänt.

Ursprungligen av Joacim Melin:

*klipp*
Inget ont om skribenten, men det börjar bli lite Macnytt-kvalitet på språkbruket i nyheterna här.
*klipp*

Och VIPS så sa jag upp prenumerationen på Datormagazin...

Ursprungligen av Patric Malm:

Och VIPS så sa jag upp prenumerationen på Datormagazin...

Hur går det med macnytt.se?

Haha - vilken utveckling

Jon: Den kommer snart igång igen om bara DNSen får lite fart och uppdateras... Måste byta ut den burken. *sucka*

Man kan se det såhär.. :rolleyes:
99Mac och Macnytt har inga anställda justerare,redigerare som tidningen Datormagazin har, som sitter å letar stavfel..

Men vi på 99mac har en medlem som är journalist på Datormagazin som sitter å letar fel åt oss..
*Ta det med glimten i ögat*

Det e väl ändå lite lyxigt när man tänker efter

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-12-06 17:43
Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Man kan se det såhär.. :rolleyes:
99Mac och Macnytt har inga anställda justerare,redigerare som tidningen Datormagazin har, som sitter å letar stavfel..

Men vi på 99mac har en medlem som är journalist på Datormagazin som sitter å letar fel åt oss..
*Ta det med glimten i ögat*

Det e väl ändå lite lyxigt när man tänker efter

Och jag ser det så här:

Jag är tacksam då någon finner anledning att bättra på min skrivna och talade svenska en smula.

Är inte ni det?

Ursprungligen av Le:

Och jag ser det så här:

Jag är tacksam då någon finner anledning att bättra på min skrivna och talade svenska en smula.

Är inte ni det?

Jag håller definitivt med! Jag försöker alltid skriva bra, men jag vet att jag fortfarande kan bli mycket bättre och jag *vill* bli bättre, så att lära mig av konstruktiv kritik är bara positivt. Hellre det än att jag gör fel om och om igen. Här på 99mac har jag lärt mig att ordet "ultimata" egentligen borde heta "ultimativa"

Ursprungligen av Le:

Och jag ser det så här:

Jag är tacksam då någon finner anledning att bättra på min skrivna och talade svenska en smula.

Är inte ni det?

Jag har varken sagt bu eller bä, bara det att jag tycker att man ska inte förvänta sig samma kvalité som en tidning med betalda journalister med en stab av redigerare,justerare osv. Givetvis försöker vi så gott vi kan, men ibland i stridens hetta bland övrigt jobb så kan vissa saker bli fel..

Jag har inte påstått att vi redaktörer inte vill ha hjälp från er medlemmar, Vi tar gärna emot hjälp och över 18000 ögon är bättre än 2 st sketna ögon tillhörandes redaktören som skriver nyheten..

Personligen tycker jag ett PM i sådana här saker räcker.. Enkelt och snabbt!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-12-07 07:20
Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Personligen tycker jag ett PM i sådana här saker räcker.. Enkelt och snabbt!

Absolut ett smidigt och taktfullt sätt att hjälpa varandra på.
Ger dessutom en chans att själv gå in och redigera misstagen i ett tidigt stadium.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-07 09:18

Touchscreennyhet just nu:

...Den levereras med mjukvara för touchscreen kalibrering och analogisk motståndsteknologi som gör att skärmen via fingertoppen. Denna produkt kommer att bli tillgänglig senare för Alla Powerbook&iBook modeller samt olika PC modeller...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-07 09:58

Mm, synpunkter om språkbruk och stavning framförs bäst via PM till berörd skribent.

Jag kan fö inte riktigt hålla med om det där med "macnytt-kvalitet" - min uppfattning är att macnytt erbjuder några av de absolut mest välskrivna macnyheter som går att finna i Sverige. Det gäller inte alla macnytt-skribenter, men vissa av dem är så duktiga att jag får lätt att överse med resten.

Sedan får jag väl hålla med KRAFTWERK om att touchscreen-nyheten är allt annat än välskriven, den verkar inte ens vara korrekturläst. Ni är å andra sidan i gott sällskap - i senaste reklambladet från Macoteket förkunnas stolt att en ny iPodhögtalare har fyra mikrodrivrutiner! Kan det månne vara mikrohögtalare (micro drivers) som åsyftas?

Ja, touchscreen-nyheten var verkligen ett skräckexempel, kändes nästan maskinöversatt.

Vissa gånger är dock felskrivningar bara roliga

1
Bevaka tråden