Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Express: Vilket skit!

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-07 21:05

Många verkar få både det ena och det andra att funka med APX. Men ingen verkar kunna förklara hur dom gjort...

Ursprungligen av Wire:

Många verkar få både det ena och det andra att funka med APX. Men ingen verkar kunna förklara hur dom gjort...

Jag kan förklara hur jag gjort

1. Lägga till APX mac-adress i Netgear WGR614'ens "access card list". Då blir den tillåten att ansluta till nätet. Lägger dessutom till en specifik IP adress knyten till APX mac-adress i Netgearen.

2. Konfigurerar APX med "AirPort Konfigurationsverktyg" med APX ansluten med kabel till Netgearen.

3. Ställer in "Ansluta till ett befintligt nätverk", anger vilket nätverk, WEP-lösenord

4. Klickar på fliken "Internet" där jag manuellt anger den IP adress och subnet som jag konfigurerat i punkt 1.

5. Under fliken "Musik" så anger jag att AirTunes ska vara aktiverat.

6. Spara och APX startas om. Nu bör det fungera.

Enda problemet jag har är att musiken som strömmas bryts emellanåt. Tror jag ska hoppa över Netgearen och enbart köra APX och testa...

Uj!!!! Upptäckte just något märkligt i mitt "hemma-nätverk"...

Kan någon förklara följande:

Jag har en D-link 614+, till vilken LAN:et är kopplat. Till denna är en iMac DV "vajrad"; en iMac DV som mig veterligen saknar AP.

En AE är kopplad till strömuttaget vid stereon, och stereon är kopplad till denna.

Jag tror inte AE förstärker nätverket, och den dyker inte upp under AP-ikonen jämte klockan. Däremot kan jag spela musik via iTunes från min Powerbook.

Men just upptäckte jag att jag även kan spela musik på den från min iMac, som saknar AP - hur är detta möjligt!??

Det låter ju som att din iMac faktistk (om den nu verkligen inte har AirPort) hittar AirPort Express genom D-link-routern.

Ursprungligen av Adrian B:

Det låter ju som att din iMac faktistk (om den nu verkligen inte har AirPort) hittar AirPort Express genom D-link-routern.

Det måste ju vara det den gör! Jag fattar inte hur, men det är tufft hur som helst!

detta vill jag ju också!

jag har en netgear - typ MR814 - fast äldre version. till denna är min imac kopplad via ethernet (inget airport kort i imac'en således) när jag kopplar in Aexpress så står den bara och blinkar :rolleyes:

vet inte vad jag skall göra någon som vet?

Ursprungligen av scooterbabe:

Det måste ju vara det den gör! Jag fattar inte hur, men det är tufft hur som helst!

Senast redigerat 2005-04-15 11:30
Ursprungligen av Wire:

Lånade hem en APE och testade lite ikväll. Vilket skit! Taskig räckvidd, omöjlig att resetta, totalt okompatibel med t.ex. Netgearprylar. VARING!! Köp inte denna skitprodukt.

Håller inte med alls. Nu har jag iofs inga Netgearprylar (kör D-Link) men din diss känns helt onödig.

Kan bara instämma i att AE gjort livet lättare, värt varenda krona och lär nog köpa ytterligare minst en sådan. Jag kan iof så här efteråt konstatera att jag hade lite bråttom med att få den att funka så snabbt som jag hade trott att det skulle gå, men efter en halvtimme så hade jag förmodligen fattat lite mer så nu funkar det kanonbra att lyssna från förstärkarens högtalare. Allt blev betydligt ljusare efter att jag hade fattat att stereon skulle vara påslagen... ja ok den var pinsam att svälja Det finns ju ett hjälpprogram för att skapa själva nätverket och som ligger i Verktygsmappen...

.....inget problem att få igång den mot NetGear...gäller bara att man använder sig av HEX för WEP-nyckeln...allltså ingen passphrase...så det så

Bevaka tråden