Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oljud från PowerBook 17"

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 00:29

Jag är lite nyfiken på en konstig företeelse som min PowerBook har. Den för nämligen oljud när nätverkskortet får arbeta (hårt, ju hårdare desto mer ljud..). Då kommer det tjutande, gnisslande, sprakande ljud (inte högt men klart hörbart) som jag närmast kan lokalisera som att det kommer från mitten av datorn. Mitt under tangentbordet. Alltså inte hårddisken vilken man kan höra och dessutom sitter på en helt annan plats i datorn.

Lika så får jag liknande oljud när jag använder preview funktionen i Finder på filmer och ljudfiler som MP3.. Så fort jag markerar en film/mp3 i Finder i preview läge så börjar den låta. Behöver alltså inte ens börja spela filmen. Men stänger jag av preview läget och markerar samma film/låt är det tyst. Det låter alltså inte som något oljud från högtalarna eller så utan snarare som om självaste moderkortet låter vilket är helt oförklarligt för mig...

Någon annan som haft detta eller hört om det och kan förklara?

Har precis samma, också på en PB17.
Jag ringde Apple Support och han som jag pratade med sa att de var medvetna om problemet men att det inte fanns någon lösning. Något som kan minska oljudet är att ställa in processorhastigheten till Automatisk. Det funkar för mig ibland.
Teknikern sa även att man kan ju sätta på lite musik - kul kille

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 21:09
Ursprungligen av Kalliban:

Har precis samma, också på en PB17.
Jag ringde Apple Support och han som jag pratade med sa att de var medvetna om problemet men att det inte fanns någon lösning. Något som kan minska oljudet är att ställa in processorhastigheten till Automatisk. Det funkar för mig ibland.
Teknikern sa även att man kan ju sätta på lite musik - kul kille

Så då har man en ursäkt för sig själv att hela tiden lyssna på musik.. Gärna också i hörlurar..

Man kan ju köpa ett par Peltor Soundtrap också.. De kanske borde följa med PB från start?

1
Bevaka tråden