billig dv-kamera?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-01 00:28

hej! en god vän är nybörjarfilmare och intresserad av att köpa en enklare dv-kamera med dv-in som enda egentliga krav. har ni någon idé om vad man ska titta på för modeller?

• Oregistrerad
  • 2004-12-01 08:35

Panasonic NV-GS120

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-02 02:23
Ursprungligen av oskarrr:

Panasonic NV-GS120

Okej, fördelar / nackdelar?

Ursprungligen av equip:

Okej, fördelar / nackdelar?

Från www.cyberphoto.se
"Slutsats
Denna kamera tycker jag absolut ger en bild och ljudkvalitet i toppklass för detta pris. Enkel att använda men ändå en hel del manuella möjligheter. Det enda negativa är nattfilmnings-funktionen som fortfarande är ganska dålig. Positivt att bildstabilisering, färgåtergivning, LCD-skärm och reglage blivit ännu bättre. USB 2.0, snabbstart, telemakro, separat laddare för batteriet, samt laddning av band från sidan är fler plus. Allt detta gör GS120 till en av de absolut bästa kamerorna den här prisklassen. Rekommenderas.

/Roger (2004-04-27)"
.

....

• Oregistrerad
  • 2004-12-02 19:02

Håller med föregående, det är nog en bra kamera.

Vad som är viktigt är att skita i vad som står om digital zoom och istället titta på optisk zoom, vad tester säger om bildkvaliteten i halvdåligt ljus samt vilket fysiskt format den har och in/utgångar (ska väl va firewire för honom antar jag) etc. Även batteritid och vikt kan väl vara intressant samt ev. stativgänga i botten och möjlighet att ställa fokus och bländare manuellt. Nattfillmning blir alltid skit, så det tycker jag personligen är ointressant. Det blir dåligt med en Canon XL-1 för 50.000 också.
Bildstabilisering är väl också kul att ha. Sökaren är väl en LCD i färg kan jag tänka. Om det är nån större skillnad i kvalitet på sökarna på olika kameror vet jag inte, och det tror jag heller inte din kompis kommer lägga nån större vikt vid. De där LCD är också liksom dåliga av naturen så det kvittar nog.

Den som Errol nämnde kan han säkert pricerunna ihop ett bra pris på också.

EDIT: Vill han bli lite seriösare sen kan det ju även vara kul med extern ljudingång, så han kan köra in en mikrofon där och hålla den i handen om han ska intervjua nån eller så.

1
Bevaka tråden