Köptips om en bra Mac dator.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-03 09:05

Hej!

Skulle gärna vilja köpa mig en mac och pengarna spelar inte så stor roll. Men jag undrar hur bra macs prestanda jämfört med en dyr Pc. T ex en Imac g5 med 1.8 Ghz 512 ram minne,hur bra är den jämfört med en pc. Vilken Pc kan jämföras med??

och vilken Mac bör jag köpa då? .
Användnings områden är
Media-nöje/filmer/musik/spel och annat
Chatt/internet

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-03 09:28

Den är på samma nivå som en "dyr PC", men det går inte att jämföra rakt av. En iMac 1.8 borde vara mer än nog för de användningsområden du radar upp, spel undantaget. Köp en playstation till som komplement! Beställ den med 256Mb standardminne och köp till en 1GB-modul nån annanstans. 512Mb är på gränsen.
Har du riktigt mycket pengar över så är naturligtvis powermacarna vassare, men som prisbilden ser ut idag känns det som slöseri med pengar att köpa en sådan som vanlig användare.

• Oregistrerad
  • 2004-11-03 09:35
Ursprungligen av C-mon:

Den är på samma nivå som en "dyr PC", men det går inte att jämföra rakt av. En iMac 1.8 borde vara mer än nog för de användningsområden du radar upp, spel undantaget. Köp en playstation till som komplement! Beställ den med 256Mb standardminne och köp till en 1GB-modul nån annanstans. 512Mb är på gränsen.
Har du riktigt mycket pengar över så är naturligtvis powermacarna vassare, men som prisbilden ser ut idag känns det som slöseri med pengar att köpa en sådan som vanlig användare.

Jodå jag har ockås tänkt på at ha mer än 512 Minne. Sedan när det gäller spel jag har xbox,gamecube och snart Ps2. Sedan sitter jag med en P4 2,5 ghz med ati 9700 pro. Men som sagt jag vill bli av med Pc helt och hållet. Jag orkar inte med all problemen som händer kring Windows.

Så att mac som jag vill börja använda.
Men om jag nu ska köpa en bättre Mac vad skulle du kunna rekommendera då?.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2004-11-03 09:57

En iMac 20" 1.8 ghz är ungefär likvärdig din P4 i prestanda, men kommer kännas mer solid tack vare MacOS X och att du slipper spyware, malware, virus och allt liknande strul. Dock är grafikkortet något sämre när det gäller spel, och vill du ha vassare grafikkort får du uppgradera till en PowerMac.

Vill du ha en PowerMac som är vassare än din PC ska du köpa en dubbelprocessormaskin med ett Radeon 9800 XT-kort eller bättre. Enligt vad du skriver om användningsområden så skulle dock en sådan maskin kanske vara lite "overkill" och förlorar lite av den elegans som du får i och med den integrerade skärmen i iMac...

kan du vara mer specifik? media-nöje/filmer/musik/spel...gör du själv film och musik!? man kan säga så här:

1. Är du proffesionell användare som skall producera film och/eller musik så är det en dubbelprocessors PowerMac G5 som gäller. Är det mycket viktigt att spel fungerar riktigt bra - så behöver du ju ett grafikkort som är "bäst" och kanske uppgradera med tiden. Då är det även powermac dubbelpropp som gäller från 20 995 ink. moms (som student 18 895 ink. moms).

2. Till allt annat är iMac G5 20" suverän! Fick precis min och den är vacker! Den fungerar ypperligt till underhållning - kolla på film, lyssna på musik - en allround entertainment center. Den fungerar även ypperligt till att redigera DV-film, photoshop'a, skapa snygga DVDs (iDVD), skapa musik - ja egentligen allt. fast - problematiken uppstår om du skall jobba proffs - hårddiskinspelning etc - då vill man ju gärna RAID'a hårddiskar etc. Men - det är inget som hindrar dig att producera proffsig musik på iMac G5 (18 000 för studenter - 20 000 för vanliga löntagare)

3. surfa och chatta gör du utmärkt på en iBook (9 000 kronor ny) (4000 begagnad)

lycka till!

Ursprungligen av Chrise:

Hej!
och vilken Mac bör jag köpa då? .
Användnings områden är
Media-nöje/filmer/musik/spel och annat
Chatt/internet

• Oregistrerad
  • 2004-11-03 10:54
Ursprungligen av el gringo:

kan du vara mer specifik? media-nöje/filmer/musik/spel...gör du själv film och musik!? man kan säga så här:

Nej då. Jag menar att se på filmer,lyssna på musik och sånt underhållning. Men sedan så vill jag gärna har en Mac som också klarar av spel,dock behöver den inte klara spelen i bästa upplevelse,men räcker att spela upp spelen i normalt användning. Sedan har jag planer på att endast installera spelen på min vanliga PC och resten av all användning så blir det på en mac dator.

Här är en som jag är intresserad av.

Imac g5
17 tums widescreen LCD-skärm
1,8 GHz PowerPC G5
600 MHz systembuss
256 MB DDR400 SDRAM-- jag kan betala 2300 extra för att få 1024 gig minne.
NVIDIA GeForce FX 5200 Ultra
64 MB bildskärmsminne (DDR)
80 GB seriell ATA-hårddisk
Direktmatad SuperDrive-enhet

ok

jag hade starkt övervägt 20"...minne köper du till efteråt...fick precis 20"'aren och den är fantastisk. jag hade sparat ihop de 4500 kronorna - definitivt!

jag hade köpt 2x512 och sålt 256'an. eller köpt 512 och köpt till en 512 efteråt.

1
Bevaka tråden