inWarehouse vs. AppleStore

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple behandlar verkligen sina återförsäljare som skräp.

Beställde en iPod mini från inWarehouse den 6:e september. När den fortfarande inte dykt upp igår, nästan två månader senare, fick jag se mig besegrad. Jag beställde en från AppleStore istället. Idag står den på mitt skrivbord och glänser.

Skärpning Apple!!!

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-02 15:06

Har liknande erfarenhet som dig. Nu är ju minin ett extremfall p g a den sjuka efterfrågan. Beställde en rosa mini till min frus 25-årsdag den 27/6. I mitten på augusti hade den fortfarande inte kommit. Då hade inWarehouse fått in en första leverans på hela 5 (!) st iPod mini - samtliga färger inräknade. Jag fick se mig besegrad, avbeställde, kröp till AppleStore med svansen mellan benen och kunde i början av september äntligen lämna över 25-årspresenten...

• Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2004-11-02 16:07
Ursprungligen av skamuel:

... kunde i början av september äntligen lämna över 25-årspresenten...

Hade du väntat på Inwarehouseleveransen hade du kunnat spara in på julklappen...

Nä, skämt åsido, det är dåligt av Apple att prioritera AppleStore före ÅF...

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-02 16:22
Ursprungligen av bodo:

Hade du väntat på Inwarehouseleveransen hade du kunnat spara in på julklappen...

Nä, skämt åsido, det är dåligt av Apple att prioritera AppleStore före ÅF...

Ha, ha, det hade jag inte tänkt på! Då hade jag ju sluppit den utgiften...

Men visst är det trist att situationen är som den är? Jag rekommenderar alltid folk att vända sig direkt till AppleStore om de prioriterar leveranstiden när de ska köpa Appleprodukter. Trist!

Helt sjukt att det är såhär - inte konstigt rent företagsekonomiskt - men taskigt mot återförsäljare som måste be om ursäkt till sina kunder.

• Oregistrerad
  • 2004-11-02 16:22

Kan ju oxå vila lite skugga på ÅF.
Gör de små beställningar för att inte bygga lager så är de ju inte sådär lönsamma....

Citat:

Helt sjukt att det är såhär - inte konstigt rent företagsekonomiskt

Det kan aldrig vara företagsekonomiskt sunt att låta kunderna vänta så länge på leverans. Möjligen på datorsidan, men iPod:en är ju faktiskt inte ensam. Jag kanske istället valt att låta inWarehouse leverera en annan spelare och då hade Apple blivit helt utan pengar. Apple behöver ha återförsäljarna på sin sida långsiktigt och sådant här hjälper inte.

Som kund förutsätter man ju att en så "överhettad" produkt som iPod fördelas enligt principen first come - first served och att försäljningskanalen spelar något mindre roll. På det här sättet uppfattas Apple som gnidna och lite totalitära, sådant som Microsoft ägnar sig åt. Vad är de långsiktiga skadorna på Apples varumärke av att vi för den här diskussionen här?

Man kan säkert beskylla InWarehouse för många saker, men absolut inte att sköta lager och distribution, tvärtom är de bättre än de flesta ÅF

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-11-02 22:05

Problemet är väl att Apple inte klart deklarerar vilken relation de vill ha till sina kunder vad gäller inköp. Jag tillhör dom som handlat av inWarehouse i många år, och är mycket nöjd. Vid ett tillfälle köpte jag en iBook G4 genom AppleStore....och det var en mardröm. Mot den här bakgrunden har jag beställt våra G5 2x2,5 från InWarehouse.....men känner att Apple nu sätter mig på undantag (har väntat gaaaanska länge). Dessutom ger Apple ingen som helst information till ÅF, som då inte kan ge mig något besked.

Vad beträffar InWarehouse lagerhållning så finns det i dagsläget t ex över 60 st G5 2x1,8......vilka andra kan erbjuda det?

1
Bevaka tråden