Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikprogrammering i Java Applet

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För ett tag sen så gjorde jag en liten 3D motor i Java som blev en hyffsat tuff Applet. Jag tänkte skriva en artikelserie eller tutorial, men först tänkte jag kolla intresset.

Är det bara jag som är intresserad av grafikprogrammering och som i detta fallet Applets? Har ni några förslag på hur jag kan göra det så bra som möjligt? Demo eller spel fokusering, Engelska eller Svenska osv. Om det kommer in förslag så kan jag försöka styra artiklarna.

/frasse

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-02 09:34

personligen är jag intresserad av all typ av grafikprogrammering. Jag måste dock säga att jag är ltie skeptisk till att göra 3D grafik med Java och Applets då Java i sig inte är det snabbaste språket i alla fall enligt de tester jag gjort. Har iof inte testat något interface mellan java och OpenGL använder man sådana bindningar är det säkert enklare och ger mycket bättre prestanda.

Jag skulle uppskatta artiklar som är mer inriktade på hur ett visst problem löstes och inte "så här skriver du denna effekt för ett demo". På så sätt blir artiklarna mer generella och lättare att applicera i olika sammanhang.
Språket borde väl vara svenska om de ska publiceras på 99mac annars känns engelska mer naturlig när det gäller datorgrafik då det blir ibland underliga ord på svenska.

Ursprungligen av nubbe:

personligen är jag intresserad av all typ av grafikprogrammering. Jag måste dock säga att jag är ltie skeptisk till att göra 3D grafik med Java och Applets då Java i sig inte är det snabbaste språket i alla fall enligt de tester jag gjort. Har iof inte testat något interface mellan java och OpenGL använder man sådana bindningar är det säkert enklare och ger mycket bättre prestanda.

Du har ju helt rätt, Java är defenitivt inte det snabbaste språket i hela världen. OpenGL-bindningar är garanterat mycket snabbare och mycket bättre på just prestandabiten. Men det finns nackdelar. Exempelvis så kräver det ett extra paket med själva bindningarna, och ett helt nytt API att lära sig. Jag sitter nu och läser den röda OpenGL boken, och det är stort. Det finns bättre och väl etablerade siter som handlar specifikt om just OpenGL.

Det som är roligt med applets är att man kan ha dem på websidor. Det är roligt att man kan visa upp dem för vem som helst. Java är dessutom ett enkelt språk. Dessutom tänkte jag att det kan vara lättare att lära sig grunderna för mattematiken och tänket om man inte behöver oroa sig för det svarta API-hålet där man inte vet vad som händer. I min värld så upplever jag att Java kan vara en bra start för många som vill lära sig lite grunder i grafikprogrammering.

Ursprungligen av nubbe:

Jag skulle uppskatta artiklar som är mer inriktade på hur ett visst problem löstes och inte "så här skriver du denna effekt för ett demo". På så sätt blir artiklarna mer generella och lättare att applicera i olika sammanhang.
Språket borde väl vara svenska om de ska publiceras på 99mac annars känns engelska mer naturlig när det gäller datorgrafik då det blir ibland underliga ord på svenska.

Ja tanken är inte egentligen att skriva en ny tutorial som främst går ut på att klippa och klistra kod som författaren knåpat ihop. Men frågan är hur man skulle utforma artiklar som var var problemorienterade? Speciellt eftersom jag ser att målgruppen är ganska gröna grafikprogrammerare.

Tack för dina kommentarer

/fredrik

EDIT: Oops, hade knasat ihop sig med QUOTE-taggarna

Jag är jätteintresserad, enda problemet är att jag är ganska ny på java och har nog inte kommit upp till den nivån det krävs för att följa en sådan tutorial.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jag är jätteintresserad, enda problemet är att jag är ganska ny på java och har nog inte kommit upp till den nivån det krävs för att följa en sådan tutorial.

kul att du är intresserad! Jag kan avslöja att kravet på Javakunskaper är väldigt låg. När jag började på 3D-motorn som jag tänkt basera artikelserien på så hade jag aldrig skrivit en rad Java själv. Men det är inte så svårt, det viktigaste är att du har OOP-kunskaper.

EDIT: Tusan vad man särskriver när man skriver engleska för ofta

Ursprungligen av fixarfrasse:

kul att du är intresserad! Jag kan avslöja att kravet på Javakunskaper är väldigt låg. När jag började på 3D-motorn som jag tänkt basera artikelserien på så hade jag aldrig skrivit en rad Java själv. Men det är inte så svårt, det viktigaste är att du har OOP-kunskaper.

EDIT: Tusan vad man särskriver när man skriver engleska för ofta

Inte så mycket OO. Jag har 17p LISP bakom mig, från det senaste halvåret. Inte för att det har mycket gemensamt med Java, men rekursion kan jag i alla fall.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Inte så mycket OO. Jag har 17p LISP bakom mig, från det senaste halvåret. Inte för att det har mycket gemensamt med Java, men rekursion kan jag i alla fall.

Hehe, det löser sig nog. OOP är alltid bra att kunna, programmeringserfarenhet får man av att programmera och en riktad Javatutorial är lika bra som någonting annat. Det viktiga är att man är intresserad och att man tar reda på sånt man inte förstår.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-02 11:04

Ska det skrivas artiklar för gröna grafikprogrammerare bör man nog först sätta upp lite baskriterier för vad som förväntas av läsaren.
Som skrevs innan är grunder i Java ett krav och intresse för datorgrafik ett annat.
Själv har jag främst utvecklat med OpenGL sista åren eftersom man enkelt undviker alla problem med att underhålla en egen rasterare. Vet inte hur mycket du har läst om OpenGL än, att skriva demo program som visar koncept med GLUT och OpenGL ger program som går att köra och kompilera på så gott som alla plattformar jag testat. I min mening är det lika bra som ett Java program på en hemsida eftersom det inte finns någon garanti att java är installerat på en dator

Några ideer och koncept jag kan tänka mig att bidra med är Textuering, Texturresurshantering
Lite grann om ljus och skuggor, fragmentprogrammering (enbart i OpenGL då ) och lite annat.
Tar gärna emot utmaning i att försöka förklara koncept eller tekniker inte för att jag är säker på att jag är någon jättebra referens eller kan allt, men anser i alla fall att jag passerat nivån för grön grafikprogrammerare.

Kanske går att få en utvecklarhörna på 99mac med inriktning på grafikprogrammering?
Jag kan som sagt ställa upp och skriva artiklar om jag får lite hjälp på vad de ska innehålla.
Är nog inte helt omöjligt att skriva artiklar som är generella och inte direkt bundna till ett språk och sedan gör ett eller flera exempelprogram i Java eller C/OpenGL beroende på artikelförfattaren.

Hoppas någon får ut något vettigt av detta

Ursprungligen av nubbe:

Ska det skrivas artiklar för gröna grafikprogrammerare bör man nog först sätta upp lite baskriterier för vad som förväntas av läsaren.
Som skrevs innan är grunder i Java ett krav och intresse för datorgrafik ett annat.
Själv har jag främst utvecklat med OpenGL sista åren eftersom man enkelt undviker alla problem med att underhålla en egen rasterare. Vet inte hur mycket du har läst om OpenGL än, att skriva demo program som visar koncept med GLUT och OpenGL ger program som går att köra och kompilera på så gott som alla plattformar jag testat. I min mening är det lika bra som ett Java program på en hemsida eftersom det inte finns någon garanti att java är installerat på en dator

Jag håller inte riktigt med dig, JavaApplets fyller en massa funktioner. Många duktiga webprogrammerare vill göra mer och mer avancerade saker. Om de fluktar lite på 3D-programmering i Java så är det mycket möjligt att de söker sig vidare till C/C++ och OpenGL när de märker att de vill göra mer och mer spännande saker. C/C++ och OpenGL kan vara ett för stort steg för många att ta.

Ursprungligen av nubbe:

Några ideer och koncept jag kan tänka mig att bidra med är Textuering, Texturresurshantering
Lite grann om ljus och skuggor, fragmentprogrammering (enbart i OpenGL då ) och lite annat.
Tar gärna emot utmaning i att försöka förklara koncept eller tekniker inte för att jag är säker på att jag är någon jättebra referens eller kan allt, men anser i alla fall att jag passerat nivån för grön grafikprogrammerare.

Jäkligt intressant! Det är kul att du vill engagera dig. Jag har planerat att sätta igång artikelserie kring OpenGL senare - runt början av januari. Men jag har inte så mycket tid att lägga på det just nu och tänkte därför mjukstarta med Javaartiklarna.

Ursprungligen av nubbe:

Kanske går att få en utvecklarhörna på 99mac med inriktning på grafikprogrammering?
Jag kan som sagt ställa upp och skriva artiklar om jag får lite hjälp på vad de ska innehålla.
Är nog inte helt omöjligt att skriva artiklar som är generella och inte direkt bundna till ett språk och sedan gör ett eller flera exempelprogram i Java eller C/OpenGL beroende på artikelförfattaren.

Hoppas någon får ut något vettigt av detta

du har läst alla mina tankar. Jag är egentligen intresserad av att få upp något på 99mac, men jag har valt att vänta till i början av nästa år till att fråga om möjligheterna till det. Anledningen är många, det hade varit bra att ha några engagerade mer än mig innan man sätter igång. Det är viktig att veta att det finns ett intresse. Det hade nog också varit bra att ha något att visa upp så att Björnström och grabbarna vet att de kan lita på att det händer grejer ;).

Om du är intresserad så kan vi sätta igång någon form av mailkonversation och börja planera? Dra iväg ett mail till mig om du är intresserad, du hittar den i min profil.

/Frasse

Hände det inget mer? Var ingen intresserad?

  • Medlem
  • 2004-11-03 13:39

Jodå...

Låter helt klart som ett intressant alternativ, speciellt med lite OpenGL.
Har funderat på att beställa boken från Pangea, http://pangeasoft.net/book/index.html
kör hårt!

1
Bevaka tråden