Jag ska köpa videoprojektor, har ni tips?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hade tänkt köpa en projektor snart. Har tittat på Panasonic PT500E och Sanyo PLV-Z2. Nu har det kommit uppföljare till dessa 700 respektive Z2.

Är det någon som har några bra tips? Kanske något annat bra forum som snackar om sånt här?

Det finns ju projektorer ifrån cirka 6000 kronor. Jag vill ju mest ha för att kolla på DVD...och kanske spela lite Playstation på den...vet inte riktigt vilken nivå man skall lägga sig :rolleyes:

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-10-19 17:09
Ursprungligen av el gringo:

Jag hade tänkt köpa en projektor snart. Har tittat på Panasonic PT500E och Sanyo PLV-Z2. Nu har det kommit uppföljare till dessa 700 respektive Z2.

Är det någon som har några bra tips? Kanske något annat bra forum som snackar om sånt här?

Det finns ju projektorer ifrån cirka 6000 kronor. Jag vill ju mest ha för att kolla på DVD...och kanske spela lite Playstation på den...vet inte riktigt vilken nivå man skall lägga sig :rolleyes:

Jag köpte en Philips Astaire för ca en månad sen. Den är visserligen väldigt lågbudget, men för 7 000 kr har jag varit klart nöjd med den. Jag använder den precis som du mest för att kolla på DVD-film.

Jag har inte jättemånga projektorer att jämföra med mer än InFocus X1 som polaren har. På Philipsen är bilden sämre men betydligt mer ekonomisk med oerhört lång livslängd på lampan.

Det beror på vad du är ute efter. Jag behövde något jag hade råd med men ändå funkade att se på film med och jag har inte ångrat mig en sekund än så länge.

Den fanns billigast på JME data (som du har brevid St Petri kyrkan och ute på Bulltofta bland annat) när jag köpte den, men kolla gärna Pricerunner först: http://www.jmedata.se/product.asp?itemno=19571

jag har sett den "astair" och misstänker att den säkert kommer fungera för mina behov. men man skulle ju vilja testa den...annars säger min kompis (en projektormaniac) att Panasonic PT700E är "the only way to go"

jag vill inte att snålheten skall bedra visheten...finns det ngt bra ställe där man kan testa olika i Malmöområdet?

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-10-20 11:24

jag har sett den "astair" och misstänker att den säkert kommer fungera för mina behov. men man skulle ju vilja testa den...annars säger min kompis (en projektormaniac) att Panasonic PT700E är "the only way to go"

jag vill inte att snålheten skall bedra visheten...finns det ngt bra ställe där man kan testa olika i Malmöområdet?

Det förstår jag att du inte vill. De enda ställena jag kan komma på nu (bor inte kvar i Malmö) är typ Svenska HiFi-klubben och liknande ställen. Men de har sällan särskilt billiga projektorer tyvärr...

Jag vet att det funnits ställen tidigare där du kunnat kolla på. Ett ställe på Djäknegatan brevid Hobbyaffären vad-nu-den-heter/mitt emot caféet jag inte heller minns namnet på och ett annat ställe som ligger brevid leksaksaffären på samma område (typ 50 m ifrån) det El-giganten som ligger centralt nära Mobilia.

hm...jag skall nog höra med jme om dom kan "dema" annars blir det nog en 700a. fast det är på väg med nya "lcd-paneler" - fast de maskinerna kommer typ om 1 år :rolleyes:

en "astair" för 6000 är ju billig underhållning under tiden...

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-10-20 11:40

hm...jag skall nog höra med jme om dom kan "dema" annars blir det nog en 700a. fast det är på väg med nya "lcd-paneler" - fast de maskinerna kommer typ om 1 år :rolleyes:

en "astair" för 6000 är ju billig underhållning under tiden...

Om de inte ändrat sig de senaste månaderna så gör dom inte det. Jag vet att de diskuterade att börja göra det när jag försökt tjata till mig en demo i Bulltofta tidigare i år Den killen jag pratade med då sa att de har för små marginaler i synnerhet på de riktigt billiga projektorerna för att tycka att det lönar sig att "slänga bort" ett ex som demo.

bor du i perstorp? kan jag hälsa på?

Kolla på forumet på Prisjakt där vet grabbarna allt om detta...

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-10-29 21:00

bor du i perstorp? kan jag hälsa på?

Inga problem

Ser dessutom att det kommit en Sony projektor i samma prisklass med lite bättre prestanda, utöver lamptiden.

Men om det är 16:9 eller inte tycks bero på var man letar info:

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/projectors/200751/details

eller

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=096141

verkar intressant - förutom att den verkar högljudd (36 dB)...

hittade ett ställe där man kan kika på projektorer i Lund:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=News&file=print&sid=72

Ursprungligen av iggy:

Inga problem

Ser dessutom att det kommit en Sony projektor i samma prisklass med lite bättre prestanda, utöver lamptiden.

Men om det är 16:9 eller inte tycks bero på var man letar info:

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/projectors/200751/details

eller

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=096141

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-11-01 08:57

Såg ut som ett ställe där den billigaste projektorn kostar som en ny mellanklassbil

verkar intressant - förutom att den verkar högljudd (36 dB)...

hittade ett ställe där man kan kika på projektorer i Lund:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=News&file=print&sid=72

• Medlem
  • 2004-10-29 15:59

Panasonic PT500E och Sanyo PLV-Z2 är ju ganska billiga för vad du får för pengarna, men kostar ändå över 10.000 kronor. Själv tittar jag på en Toshiba ET-1 som just nu kostar 8500:- som billigast. Det är en projektor som verkar vara mycket duglig för sitt pris.

Ett annat tips kan vara Hitachi PJ-TX10 som är en något äldre modell men som fått mycket bra kritik och har ett "litet" pris.

Kolla in på BigScreens tester Toshiba ET-1 och Hitachi PJ-TX10.

/otaku

jo - fast dom skall ha panasonic och sanyo's projektorer. och, jag skulle vilja se lite olika projektorer "in-action" just för att kunna bilda mig en uppfattning om vad som "räcker"...men visst sladden mellan projektorn och dvd'n kostar väl 5000 där

jag har varit en hifi-b*g - men är det inte längre - har liksom sansat mig...

Flyttar till köptips...

Projektorer som jag rekommenderar

Är allagånger Infocus ScreenPlay 4805 eller Panasonic PTAE700

vad menar du? att dessa två är det man skall ha?

Ursprungligen av Carl Enström:

Är allagånger Infocus ScreenPlay 4805 eller Panasonic PTAE700

• Oregistrerad
  • 2004-11-02 13:49

har själv en PT-AE500 sen innan sommaren nån gång, väldigt nöjd med den.
tyst, bra bild, alla ingångar man kan önska plus att den är väldigt snygg och stilren.

men oj vad timmarna på lampan rinner iväg..

Ursprungligen av leo:

har själv en PT-AE500 sen innan sommaren nån gång, väldigt nöjd med den.
tyst, bra bild, alla ingångar man kan önska plus att den är väldigt snygg och stilren.

men oj vad timmarna på lampan rinner iväg..

Vad kostar en ny lampa och hur lång är brinntiden ungefär?
Är det något mer som förbrukas än lampan?

brinntiden är ungefär 3-4000 timmar vad jag har förstått...lampan kostar väl cirka 2500 kronor

1
Bevaka tråden