Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Ny 60GB iPod erbjuder bildvisning

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-10-11 18:06
Ursprungligen av Fredric:

Den verkar gå sjukt bra för iPoden i USA,, enligt denna undersökning så har dom 82% av marknaden...

**The iPod had an 82 percent share of the market in U.S. retail stores in the 12 months ended in August, up from 64 percent in the same period a year earlier, and 33 percent two years ago, according to Port Washington, New York-based NPD Group Inc.**

Läs mer här!

/F

82% är inte illa!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-11 18:46

Även om det går som tåget för iPod just nu tror jag att Apple måste uppgradera iPoden för att behålla ledningen. iPod har fram tills idag varit helt överlägsna sina konkurrenter. Under de senaste månaderna har dock t.ex. iRiver kommit en bra bit på vägen och deras spelare innehåller funktioner som radio och färgskärm vilket iPod saknar. Batteritiden är inte heller iPods starka sida. Det gäller att Apple inte slappnar av utan satsar ännu mer på utveckling och marknadsföring.

Jag tror att vi kommer att få se en iPod med färgskärm och radio inom den närmaste framtiden. Det vore den naturliga utvecklingen. Färgskärmar är i dagsläget inte speciellt dyra. Var och varenda mobiltelefon har det och nu börjar det också komma mp3-spelare med färgi displayen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-11 18:58
Ursprungligen av Anton S:

Jag tror att vi kommer att få se en iPod med färgskärm och radio inom den närmaste framtiden. Det vore den naturliga utvecklingen. Färgskärmar är i dagsläget inte speciellt dyra. Var och varenda mobiltelefon har det och nu börjar det också komma mp3-spelare med färgi displayen.

Jag skulle bil tvungen att köpa en direkt!!

Ursprungligen av Anton S:

Jag tror att vi kommer att få se en iPod med färgskärm och radio inom den närmaste framtiden.

Ja kommer det bara in en liten FMradio så köper jag vare sig det är 60 eller 40 GB HD. Färg kan jag också slippa. Fast det är klart: högre upplösning vore fint däremot. Tänk så fint OSX-looken fungerar i min T610... hur kool skulle det inte vara i iPoden!

Ursprungligen av Anton S:

Även om det går som tåget för iPod just nu tror jag att Apple måste uppgradera iPoden för att behålla ledningen. iPod har fram tills idag varit helt överlägsna sina konkurrenter. Under de senaste månaderna har dock t.ex. iRiver kommit en bra bit på vägen och deras spelare innehåller funktioner som radio och färgskärm vilket iPod saknar. Batteritiden är inte heller iPods starka sida.

Jag tror man missuppfattar skälen till iPodens framgången om man tror att det är mängden finesser som styr. Konkurrenterna har i flera år spottat ut den ena finessrika "iPod-killern" efter den andra, samtidigt som iPodens marknadsposition varit ohotad.

Enkelhet, användbarhet, design, "coolness" och precis de mest viktiga funktionerna har Apple lyckats plocka fram. Själv så har jag saknat FM-radio från dag 1 och jag önskar verkligen att Apple bygger in det, men det är ju alldeles uppenbart att det inte är den viktigaste finessen om man ska döma av hur enorm framgången varit för iPod.

Ursprungligen av Anton S:

Det gäller att Apple inte slappnar av utan satsar ännu mer på utveckling och marknadsföring.

Det kan du lugnt räkna med att Apple gör. Apple satsar lång mer på FoU än många andra företag i samma branch. Marknadföringen har varit väldigt lyckad också (man märker att en kampanj är framgångsrik när det kommer parodier på den). Men iPod verkar ha nåt ett sådant momentum att den marknadför sig själv genom att "drabbas" av samma sak som Macar längre råkat ut för: ständiga biroller i filmer, musikvideor, reklam osv osv.

Samarbetet med HP är också väldigt lovande och ett bra steg för att ytterliggare öka försäljningen av iPod.

Synd bara att Apple Sverige inte gjort mer, det är fortfarande relativt få i Sverige som vet vad en iPod är. Här är det inga 82 procent direkt. Största MP3-spelaren i Sverige är Jens of Sweden...

Ursprungligen av Anton S:

Jag tror att vi kommer att få se en iPod med färgskärm och radio inom den närmaste framtiden.

Att det blir färgskärm är redan så bekräftat som det kan någonsin kan bli utan att vara officiellt. Radio däremot... njae, då borde det ha funnits med i rapporterna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-10 13:34

Gick det inte ett rykte för ngr månader sedan om att apple spelade in reklamfilm för ipod med färgskärm på Manhattan?

Ursprungligen av pgjores:

Gick det inte ett rykte för ngr månader sedan om att apple spelade in reklamfilm för ipod med färgskärm på Manhattan?

Jo, gjord av Spike Jonze enligt ryktena...

Nuvarande reklamkampanj i USA ska också läggas ner den 14:e. Så något händer...

Det har du rätt i, den detaljen stod det inget om...

Men ny kampanj är på G, och troligtvis ny iPod, oavsett om det blir färgskärm eller ej.

Detta förslag gillade jag... Lite OS X-känsla skulle vara fräckt...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-10-11 11:12
Ursprungligen av Leftrustle:

Detta förslag gillade jag... Lite OS X-känsla skulle vara fräckt...

Hoppas bara de korr-läser menyerna innan, jag vill nog att det ska stå "Shuffle songs" i min meny.

Och jag som tänkte byta snart. Perfekt!

J.

  • Medlem
  • 2004-10-12 09:22

Varför?

Vem vill egentligen kunna titta på bilder på sin ipod? varför? Jag kan se ett användningsområde om den har TV-out (presentationer), men annars förstår jag inte poängen med att kunna synka med iphoto faktiskt. (I synnerhet inte eftersom det enligt mig är ett värdelöst program, men det är en annan diskussion...) Om apple hade stoppat in möjligheten att läsa och kopiera från minneskort hade jag tyckt att det var bra, men det kan man ju knappast räkna med, eftersom ökad funktionalitet strider mot apples policy gällande iPoden. (ja, jag känner till belkin media reader).
Troligen kommer ju färgskärmen att ersätta den nuvarande med S/V-skärm, och det är ju helt okej om man så att säga får färgskärmen gratis i framtiden, men INTE på bekostnad av större storlek, högre pris eller kortare batteritid.

Ursprungligen av thevil:

"Jens av Sweden är fortfarande den största leverantören av flashbaserade spelare medan Apples Ipod håller ställningarna som den största hårddiskbaserade spelaren..."

Ah, men hur är fördelningen så sålda enheter totalt? Jag får för mig att flash säljer bättre än hårddiskbaserat i Sverige...

Ursprungligen av said:

Vem vill egentligen kunna titta på bilder på sin ipod? varför? Jag kan se ett användningsområde om den har TV-out (presentationer), men annars förstår jag inte poängen med att kunna synka med iphoto faktiskt.

Vem vill titta på bilder på sin digitalkamera? Om du tänker dig att man vill använda iPoden som lagringsenhet för bilder så faller det sig ganska naturligt att man vill bläddra bland bilderna som på en digitalkamera. Det finns redan idag en uppsjö av bärbara lagringsenheter som komplement till digitalkameror där en av de gemensamma finesserna är att de har en skärm så man kan titta på bilderna. För oss som reser iväg och redan har med oss en iPod (men ingen dator) skulle det vara väldigt smidigt att kunna föra över (eller ta backup) av bilderna från digitalkameran utan att behöva släpa på en tredje produkt.

Det som saknas i iPoden är att kunna koppla direkt från kameran via USB. En kortläsare i iPoden lär inte hända och en extern kortläsare är än så länge klumpig och dyr. En enkel sladd mellan iPoden och kameran vore det överlägset bästa.

Sen kan man ha åsikter om iPhoto, men vem har sagt att man måste använda iPhoto? Om du redan idag tankar över bilder till din iPod med Belkins pryl och ansluter iPoden till datorn så uppträder iPoden som en digitalkamera i datorns ögon och du kan använda ditt favvoprogram för att dra över bilder.

Ursprungligen av said:

Om apple hade stoppat in möjligheten att läsa och kopiera från minneskort hade jag tyckt att det var bra, men det kan man ju knappast räkna med, eftersom ökad funktionalitet strider mot apples policy gällande iPoden.

Vilken policy? Var kan jag läsa mer om den?

En kortläsare i iPoden vore rätt osmidigt, snacka om något som skulle stjäla utrymme. Man måste ju åtminstone stödja CF och SD, kanske även andra format. Näe, hellre en extern kortläsre (men då ska det vara en liten, smidig och billig) eller ännu hellre, via kabel direkt från kameran.

Ursprungligen av said:

Troligen kommer ju färgskärmen att ersätta den nuvarande med S/V-skärm

Det är mer än bara "troligen".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-12 10:14

Då kan man fråga sig varför man ska ha färgskärm på mobilen,, helt onödigt,, men snyggt..

iPoden behöver inte bli större, dyrare, dra mer batteri bara för att man stoppar in en färgskärm... förmodligen så är 99,9% av all forskning inom sv/v skärmar nerlagda och överförda till färgskärmen, så tekniken går i fullfart framåt..
Kan en mobil med färgskärm ha en standby på en vecka så borde apple greja en okej batteritid på sin ipod även om den får en färgskärm... Kolla iRivers nya, den har 2" färgskärm, radio, samma HD som ipod, detta till trots så har den mycket bättre battritid än iPoden så kan dom så borde Apple,, om några..

/F

Senast redigerat 2004-10-12 10:40

AppleInsider rapporterar att tillverkningen av denna iPod är igång, men att de stött på problem med diskarna från Toshiba, och att det antagligen är anledningen till att de inte lanserade den tillsammans med de övriga, 4G-iPodarna.

http://www.appleinsider.com/article.php?id=688

I samma artikel diskuteras även andra intressanta rykten, men de tar jag i en annan tråd.

Bevaka tråden