Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En olycka kommer sällan ensam / Uppdatering 10.2.8 / HDD försvann

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-06 16:03

Egentligen passar denna posten säkert på många ställen, men hårddisken är viktigast.

Det hela började för någon vecka sedan då jag var i panik efter mer lagringsutrymme. Åkte och köpte en Western Digital, WD2000, kände på mig att min dator nog inte kunde hantera så stor disk men tog chansen då det inte fanns något att välja på.

Kopplar denna till min beiga G3:a (333MHz Rev.B) med ett a-card 66 kort i. Mycket riktigt så hittade den bara 130GB, Helt ok tänkte jag och formatterade den. Verkade fungera klockrent förutom att den var 70Gb mindre, tyst och snabb. Är jag redan här helt fel ute? Kan man inte göra så här?

Sen gjorde jag lite backup till den disken då jag höll på att flytta runt grejer. Hmm, har ju bredband nu, kanske dags att se om det finns några uppdateringar? Uppdaterade till 10.2.8.

Helvetet börjar! Så fort jag startat om efter installationen börjar den bängla och hänga sig. Efter några omstarter funkar den ett tag. Alla problem verkar ha med grafikkortet att göra (innbygt ATI, 6MB), den släcker ner skärmen m.m.

Den funkar sådär under några dagar och sen får jag för mig att zappa den, Pling, pling, pling, Startar upp, Hårddisken är borta? Får det gå till så här?
Vad har jag gjort för fel?

Är tacksam för alla teorier rörande detta då jag har 3 veckors jobb på hårddisken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-10 02:14

Då ingen annan skriver något kan jag rapportera att jag nu efter fyra dagars skäggslitande har lyckats återställa dom 48 gb som försvann. Kan inget annat än starkt rekomendera Data Rescue X som med nyaste versionen lyckades hitta dom viktigaste bilderna. En produkt mångdubbelt värt sitt pris.
Tror det mesta är hittat, saknar inget nu i vartfall.

Problemet med datorn kvarstår. Jag har provat rycka ut brännare, cd spelare, Usb & FW kort, gammalt grafikkort. Har provat ändra pci port till Ata66 kortet. Provat alla byglingsmöjligheter med hårdiskarna. Ingen skillnad. Datorn dyker lite som den vill. Verkar dock som att den klarar en HD, har inte undersökt tillräckligt för att vara 100 ännu.

Nu, vågar jag bara formatera om hårddisken som försvann och använda den igen? Det känns nästan som det va?
Datorn vågar jag ju inte använda förrän jag fått rätt på den. Nån som har något tips där? Misstankarna är ju antingen fel på os x 10.2.8, eller Ata pci kortet, eller annat hårdvarufel. Ska prova installera om OS:et om jag lyckas få tag på skivorna. (Har ju 10.3 på alla andra datorer )
Jag förstår att många tänker släng skitet, men jag är ju lite fäst vid den burken. Det är alltid en nagel i ögat på någon annan (läs PC-användare) att man kan videoredigera och använda alla roliga och snygga saker OS X erbjuder på en burk som är över sju år gammal.

Ledsen för monologen, men det kan ju vara bra för någon annan att se var problemet tog vägen.

Mvh

  • Medlem
  • 2004-10-10 02:38

Problemet ligger nog troligast i det inbyggda grafikkortet i kombination med OS 10.2/10.3. Har haft liknande problem med mina beiga G3:or att de hängde sig slumpmässigt vilket löste sig genom att använda ett PCI grafikkort alt. köra utan skärm (som server då).

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-10-10 03:27

Hårddisken kan du formatera på en nyare dator så att du får tillgång till hela utrymmet på disken...
Om du har disken som System Disk så skapa 2 partitioner istället för 1.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-10 03:38

Grymt, trodde bara att den kunde hantera 128 gb eller nåt sånt. Disken sitter just nu i en G4 och väntar på att bli formaterad. Då kör jag 2 partitioner och provar lägga i 10.3 med XPostFacto i den ena och ser om det går.

Hittade en sida där det fanns instruktioner om hur man tog bort ATI drivisarna som verkar ställa till problemet.
http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.6898b7bd/0
Vågar man prova tror ni?

Tack för hjälpen.

Mvh

  • Medlem
  • 2004-10-10 13:25

Tänk bara på att det inte bara räcker att formatera den i 2 partitioner utan ingen av dessa bör inte vara större än 120GB (för att inte ligga på gränsen) om de ska kunna användas.

1
Bevaka tråden