Svårplacerad fråga ang. köp av iBook via Applestore med Wasa Kredit

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har någon erfarenhet av detta...

Nackdelar !?

Tid ?

Problem ?

Positiva sidor !?

Kredit är väl aldrig att föredra, men jag är i behov av en bärbar, och sommarens väder har omöjliggjort
större inkomster... Men nu när man studerar så kan man ju passa på att köpa en iPod och "tjäna/spara" 2000 kr...

Nåväl jag är idel öra och öga !!!

Jag antar att det är typ räntefri avbetalning du är ute efter. Klickade fram försäljningsvillkoren på svenska applestore och jag kunde inte hitta något alls om avbetalning. Ring och fråga dem hur de kan hjälpa dig.

Förresten, vilka ÅF erbjuder räntefritt?

• Oregistrerad
  • 2004-08-04 23:33

Höhö...räntefritt! Det finns inget som heter räntefritt. Det är bara ett sätt att locka kunder. Du får samma månadskostnad i alla fall och har ingen möjlighet att kontrollera det. Gungor och karuseller.
AppleStore jobbar uteslutande med Apple Financial Services som är en dotterorganisation till GE Capital.
Wasa Kredit är något helt annat, men kan rekommenderas. Framför allt för privatpersoner. Effektiv ränta på 3 år ligger runt 19%. Billigare än banken.

De flesta ÅF erbjuder finansiering av något slag, oftast med bättre villkor än Apple när beräkningsgrunderna är likadana. Apple Financial Services har dock en fördel. De är ensamma om att spekulera i andrahandsvärdet, vilket sänker månadskostnaden. Det innebär samtidig att AFS bestämmer vad restvärdet är om du vill behålla maskinen...i slutet av hyresperioden. Det kommer oftast som en chock, så man väljer vanligtvis att lämna tillbaka maskinen.

I dagsläget är det billigare att hyra maskinerna istället för att leasa. Hyra har den fördelen att man kan byta maskiner efter tex. halva tiden och att man slipper bokföringstrasslet med leasingobjekt. Hyra innebär ju "hyra av tjänst" så det finns inga inventarier inblandade.

[QUOTE="Schuckert"]Höhö...räntefritt! Det finns inget som heter räntefritt. QUOTE]

Helt rätt. Det brukar ju tillkomma uppläggningskostad (kreditprövning) på ett par trehundra + nån tjuga eller två i aviavgift. Det + varans pris som man delar upp på x antal månader var den typen av avbetalning jag menade.

• Oregistrerad
  • 2004-08-05 00:18

Jag kan rekommendera ICA-banken. Om GE Capital har jag bara en sak att säga: Undvik dem. De tar så mkt avgifter att man blir mörkrädd. ICA är vänliga, hjälpsamma och alerta. De har dessutom bland de lägsta räntorna och avgifterna bland alla kreditinstitut.

Ursprungligen av PF:

Jag kan rekommendera ICA-banken. Om GE Capital har jag bara en sak att säga: Undvik dem. De tar så mkt avgifter att man blir mörkrädd. ICA är vänliga, hjälpsamma och alerta. De har dessutom bland de lägsta räntorna och avgifterna bland alla kreditinstitut.

GE Capital = Ockerföretag (Edison vänder sig i sin grav)

Jag köpte min iBook i våras trots att jag inte hade råd och finansierade det därmed via Wasa Kredit. Macoteket uppgav att den effektiva räntan är 9 %. Det stämmer inte alls, den är betydligt högre. Jag amorterar 332.- per månad. Sen tillkommer 103.- i ränta. Det ger en räntekostnad på 31%.

Inte nog med det. Det tillkommer en aviseringsavgift som man INTE blir av med om man väljer autogiro! Den ligger på 35.-/mån. (Får man göra så? Jag valde autogiro för att slippa aviseringsavgift.)

(103+35)/331=> 41,7% i ränta!!! :eek: Skulle mao kunnat köpt ett ljudkort för 5000.- i stället för att ge pengar till Wasa Kredit, som nu också går under epitetet ockerföretag hos mig.

Hade jag läst lite bättre om villkoren så hade jag inte köpt någon iBook.
(Men jag var såå sugen och hade inte heller haft någon dator på semestern, som nu) Jag kommer att förtidsinlösa detta ASAP. FInansiera ditt datorköp på annat sätt än jag!!!

Ursprungligen av Svante S:

GE Capital = Ockerföretag (Edison vänder sig i sin grav)

Jag köpte min iBook i våras trots att jag inte hade råd och finansierade det därmed via Wasa Kredit. Macoteket uppgav att den effektiva räntan är 9 %. Det stämmer inte alls, den är betydligt högre. Jag amorterar 332.- per månad. Sen tillkommer 103.- i ränta. Det ger en räntekostnad på 31%.

Inte nog med det. Det tillkommer en aviseringsavgift som man INTE blir av med om man väljer autogiro! Den ligger på 35.-/mån. (Får man göra så? Jag valde autogiro för att slippa aviseringsavgift.)

(103+35)/331=> 41,7% i ränta!!! :eek: Skulle mao kunnat köpt ett ljudkort för 5000.- i stället för att ge pengar till Wasa Kredit, som nu också går under epitetet ockerföretag hos mig.

Hade jag läst lite bättre om villkoren så hade jag inte köpt någon iBook.
(Men jag var såå sugen och hade inte heller haft någon dator på semestern, som nu) Jag kommer att förtidsinlösa detta ASAP. FInansiera ditt datorköp på annat sätt än jag!!!

Felaktig matematik. Det rör sig inte om räntan på det månadsbelopp du återbetalar - det rör sig om räntan på det sammanlagda kvarvarande belopp du lånat. I runda slängar 1/12 av denna per månad.

Fulmatematik: Har du köpt en dator för 12000, kommer därför räntan den första månaden att vara ungefär (0.09*13000)/12 = 97.5. Inte så långt ifrån. Detta räntebelopp blir naturligtvis lägre ju mer du amorterar.

Det där med aviavgiften är ju en annan sak, men som sagt, räntan verkar det inte vara något särskilt konstigt med.

Ursprungligen av Martin Kallisti:

Felaktig matematik. Det rör sig inte om räntan på det månadsbelopp du återbetalar - det rör sig om räntan på det sammanlagda kvarvarande belopp du lånat. I runda slängar 1/12 av denna per månad.

Fulmatematik: Har du köpt en dator för 12000, kommer därför räntan den första månaden att vara ungefär (0.09*13000)/12 = 97.5. Inte så långt ifrån. Detta räntebelopp blir naturligtvis lägre ju mer du amorterar.

Det där med aviavgiften är ju en annan sak, men som sagt, räntan verkar det inte vara något särskilt konstigt med.

Du har rätt, jag kan inte gärna ränka på samma räntebelopp under hela amorteringsperioden. (tankevurpa)
Men att fortsätta med en aviseringsavgift när man har tagit det på autogiro, och mao inte behöver få någon avi, (vilket är det normala) tycker jag är ganska svinaktigt

Jag tänker på den EFFETIVA räntan, dvs alla extra kostnader som kommer, uppläggningsavgift och aviseringsavgift ingår i det, så det stämmer i alla fall inte.

Tack för många snabba svar...
Det verkar ju lite lustigt att Apple har ett avtal med ett företag som strular så mkt.
Wasa Kredit verkade ju så praktiskt, renta för man ju överallt, och visst tyckte jag illa om aviserings kostnad á 35 kr.
Men man behöver ju en dator, så jag får söka alternativ, men med tanke på att jag är "renlärig" Apple taliban
Så finns det bara ett datorval, så jag har något att bita i nu syns det mig.

Rentan på Wasa kredit låg runt 14% så på tre år så är det ju ganska överkomligt, men jag är intresserad av fler åsikter...
Skulle man inte kunna samla erfarenheter av köp hos/genom olika företag här på 99Mac.
Detta för att hjälpa nya intresserade likväl som gamla inbitna talibaner !?

// Christopher.

vill man prompt köpa på så billig avbetalning som möjligt så är Apple Stores lösning med Wasa Kredit ett skämt. Som Svante säger, en effektiv ränta på över 40 procent är ju löjligt dyrt. Faktum är att de "räntefria" avtalen, trots allt, är avsevärt billigare. PC City erbjuder sådana, och har ju även alla Apple-modeller. Ett antal webbutiker erbjuder också "räntefritt", t ex Mycom (har jag för mig).

• Oregistrerad
  • 2004-08-05 10:49

Låneinstituten bryr sig inte om _vad_ du lånar till, så det är bättre att låna där räntan och avgifterna är som lägst. Låna aldrig via butikerna som säljer datorer etc, för det är riktigt dåliga lån man tar då.

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-08-05 10:56

www.ikanobanken.se är väll rätt ok, fast det minsta man får låna är 15000kr

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-08-05 11:05

När jag köpte min iBook plus lite annat smått och gott från Estrad här i Karlstad så lånade jag 30 000 kronor hos SEB kort genom Estrad.
Uppläggning = 295 kr
Aviavgift = 25 kr x 36 mån = 900 kr

Summa summarum = 1195 krokodiler i lånekostnad för ett lån på 30 000, d.v.s. knappt fyra procents effektiv ränta, helt godkänt.

GE capital kan vara förmånligt om man hinner betala av sin maskin inom den räntefria perioden. I så fall åker man bara på uppläggningsavgift. Tyvärr är det ju många som tycker att det känns bra att inte behöva betala något förrän efter fyra, sex eller tolv månader, men då åker man ju på räntor som heter duga (vilket naturligtvis är vad GE hoppas att man ska göra).

Ursprungligen av ohennig:

GE capital kan vara förmånligt om man hinner betala av sin maskin inom den räntefria perioden. I så fall åker man bara på uppläggningsavgift. Tyvärr är det ju många som tycker att det känns bra att inte behöva betala något förrän efter fyra, sex eller tolv månader, men då åker man ju på räntor som heter duga (vilket naturligtvis är vad GE hoppas att man ska göra).

De s.k. räntefria lånen är en ren förlustaffar för kreditföretagen. Visnten kommer från de som väljer att betala av på längre tid, precis som du säger.

• Oregistrerad
  • 2004-08-05 12:15

Plus att GE tar en massa småavgifter - t ex aviseringsavgifter och sånt ÄVEN om man har autogiro. Hur bra är det? Värsta låneinstitut man kan tänka sig. När man dessutom LÖST lånen hos dem fortsätter de skicka ränteavier. Jag fick skälla på dem tre-fyra gånger innan de verkligen _avslutade_ lånekontot. Ränta på ränta på ränta på ränta. Nej för faen, se upp med GE Capital.

1
Bevaka tråden